Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Wouter de Bruijne (ParkBee): ‘Je kunt niet parttime aan een bedrijf bouwen’

Sprout-ambassadeur Wouter de Bruijne (33) bleef met parkeer-startup ParkBee lang onder de radar. 'We wilden eerst een goed lopend product afhebben.'

Je leest nu: Wouter de Bruijne (ParkBee): ‘Je kunt niet parttime aan een bedrijf bouwen’
Ambassadeurs
In onze Ambassadeurs-reeks spreken we innovatieve ondernemers én Sprout-members, die zichzelf bewezen hebben en Nederland kleur geven. Hoe zag hun weg naar de top eruit?

Al tijdens zijn studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, begon De Bruijne met ondernemen. Op zijn achttiende had hij met een vriendin een bedrijfje in geboorteboxen. “Twee investeerders wilden het bedrijf niet runnen en vroegen ons om dit te doen”, zegt De Bruijne.

“We kregen aandelen en ik deed marketingwerk. Ik had toen helemaal niet door dat ik kennis opdeed die heel tof was.” Tijdens zijn scriptie stopte hij met de geboorteboxen, want zo vindt De Bruijne: “Je kunt niet parttime aan een bedrijf bouwen.”

Tom en Jay zeiden me: we willen je advies niet, we willen jou

De Bruijne had het ondernemersvirus echter te pakken, en ging na zijn studie aan de slag bij incubator YES!Delft. Hij begon technologie-startups te coachen en werd er in 2014 zelfs commercieel directeur. Ook coachte hij Engelsman Tom Buchmann en Jian Jiang uit China, die bezig waren met een parkeerbedrijf. “Ze zeiden me: we willen helemaal niet weten wat voor type mensen we moeten hebben, we willen jou”, blikt De Bruijne terug.

Hij besloot het te doen. “We vullen elkaar goed aan. Jay (zo noemt hij Jian Jiang, red.) richt zich op de technologie, Tom is van de bedrijfsprocessen en ik ben verantwoordelijk voor de commerciële zaken en het gezicht naar buiten. Ik ben redelijk extravert en vind het niet erg om naar de voorgrond te treden. Zij wilden juist op de achtergrond bezig zijn met het opschalen, en zochten een frontman.”

Zo gezegd, zo gedaan. Sindsdien is De Bruijne commercieel directeur bij ParkBee. Dit bedrijf laat consumenten lege plekken in parkeergarages van bedrijven huren, die anders niet gebruikt zouden worden. Via parkeerapps van Parkmobile en Park-line kunnen zij de slagboom openen en direct afrekenen.

Het is een groot succes; ParkBee heeft bijna dertig man aan personeel en opende zelfs een kantoor in Londen. Sprout praat met ondernemer De Bruijne, die zijn bedrijf flink wil laten doorgroeien.

Wanneer begon je als ondernemer en hoe zagen de begindagen eruit?

Het was een luxe om pas na een jaar in te stappen bij ParkBee

“Ik werkte al jaren als commercieel directeur bij YES!Delft, en ParkBee was een van de deelnemende startups aan de incubator. Ze waren net een jaar bezig en hadden zich erg gericht op marktverkenning. Dat ik na dat jaar instapte, was een luxe. De basispropositie stond toen al. Toen ik erbij kwam in 2015, gingen we echt naar de markt. Alles draaide om groei. We begonnen met een kantoortje van acht vierkante meter; een hokkie waar je dan met zijn drieën in zat. Al snel namen we meer mensen aan, en verhuisden we naar Amsterdam. Inmiddels hebben we 26 mensen in dienst en hebben we een kantoor in Londen.”

“Lange tijd bleven we met ParkBee onder de radar. Dat was bewust; we wilden eerst een goed lopend product hebben. Misschien is het Delfts om eerst iets te maken voordat je naar buiten treedt.”

Wat vond je als ondernemer de grootste uitdaging?

“Voor mij was de grootste uitdaging om het team in de groeifase sterk te houden. Je team verandert de hele tijd. Eerst ben je met zijn drieën en plotseling heb je een team van tien man sterk. Je denkt dan: nu hebben we een mooie harde kern. Drie maanden later ben je echter opeens met zijn zestienen, en moet iedereen opnieuw zijn rol vinden. Toen we een kantoor in Londen begonnen, moesten we ook weer helemaal opnieuw beginnen. Niemand kent je daar nog. De mensen die daar voor je werken, hebben de eerste anderhalf jaar niet meegemaakt, dus ook zij moeten erin komen.”

Heb je ook iets kunnen leren van andere ondernemers?

Wij wilden onze cultuur sterk houden en zochten een HR-manager

“We liepen al vroeg met het idee om een HR-manager aan te stellen. Veel jonge startups nemen alleen personeel aan voor de business; salesmensen of marketeers. Wij wilden echter onze cultuur sterk houden, en hielden niet van recruiters.”

“We deden een tour langs vijf startups, zoals Deliveroo en Ampelmann uit Delft. We spraken met hun oprichters en de HR-managers, en vroegen ze: hoe doen jullie zoiets? Uit alle gesprekken kwam dat het extreem belangrijk is voor je groei om een HR-manager aan te stellen. Daarom dachten we: hier moeten we voor gaan. We hadden een werknemer, Anouk, die in haar persoonlijk groeiplan had dat ze HR-manager wilde worden. Ze had de ambitie om dit over twee jaar te doen, maar we vroegen haar: zou je er over twee weken al mee willen beginnen? Dat wilde ze wel.”

“Voor ParkBee hebben we inmiddels ook een adviesraad van ondernemers. Daarin zit bijvoorbeeld Martijn Lopes Cardozo van Black Bear Carbon. Het grappige is dat veel jonge ondernemers nu ook bij ons aankloppen. Zo van: hoe hebben jullie dit gedaan?”

Wat is je missie en wat zou je nog graag willen bereiken?

Ik denk dat we veel mobiliteitsproblemen kunnen oplossen

“Voor ons is er nog een wereld te winnen. Een compleet netwerk opbouwen in alle grote steden van West-Europa is ons eerste doel. We richten ons op steden en niet op landen, omdat juist in de steden de grootste groei voor ons valt te behalen. In België willen we dus Antwerpen en Brussel pakken, en in Engeland zitten we alleen in Londen. Als we in West-Europa zitten, kunnen we misschien ook kijken naar Azië en de Verenigde Staten.”

“Ik denk dat we veel mobiliteitsvraagstukken kunnen oplossen. Denk aan het ophalen van pakketjes of nadenken over hoe het openbaar vervoer beter kan worden. Of de vraag: moeten er meer parkeerhubs aan de rand van de stad bijkomen? Op termijn zie ik ParkBee dan ook meer als mobiliteitsplatform.”

Als je een advies mag geven aan je 20-jarige zelf, wat zou dat zijn?

Vergeet niet dat je moet doorontwikkelen

“Veel startups focussen zich op een bepaald product, maar vergeet ook niet dat je door moet ontwikkelen. Het is best gemakkelijk om dat te vergeten. Je hebt bijvoorbeeld een product op de markt gebracht dat werkt. Dit verkoopt, maar bedenk dat je sneller kunt groeien als je een extra product bedenkt. Dit hebben wij ook recentelijk gedaan door met veel garage-eigenaren opnieuw het gesprek aan te gaan.”

Als je deze bedrijven niet zou hebben, wat zou je dan doen?

“Goede vraag. Geen idee, eigenlijk. Wat ik wel weet, is dat ik weer in de groeifase van een bedrijf zou willen instappen. Het prille begin zou ik niet willen meemaken, maar als er een basis staat, zou ik graag willen helpen om het idee groter te maken. Ik zou de omzet bijvoorbeeld van 10.000 euro naar 10 miljoen euro willen laten gaan. Ik zou het team willen bouwen en het idee schaalbaar willen maken.”

Hoe kijk je naar Sprout, welke waarde heeft het en waarom?

Soms denk je: holy fuck, daar hadden wij nog niet over nagedacht

“Sprout biedt inspiratie. Als je andere ondernemers aan het woord hoort, denk je: holy fuck, daar hadden wij nog niet over nagedacht. Ook kun je er lezen over problemen die in jouw organisatie kunnen ontstaan. Als je bijvoorbeeld leest dat je altijd kritisch moet blijven bij het aannemen van mensen, is dat nuttig. Je bent dan bijvoorbeeld zelf net bezig met een fase van recruitment. In plaats van snel veel mensen aan te nemen, kun je dan besluiten er iets langer over te doen, zodat je de juiste mensen krijgt.”

Welk ondernemersboek moet iedereen lezen?

“Ik heb Steve Blank een paar keer ontmoet. Hij heeft het boek Startup Owner’s Manual geschreven. Ik weet niet of ik dat boek nou zo gigantisch goed vind, maar zijn manier van denken en naar bedrijven kijken heeft me wel geïnspireerd.”

“Hij daagt je altijd uit. Tijdens sessies met hem vertelden startups over hun businessmodel. Steve vuurde dan zo tien vragen op je af. Hoe ga je het doen in het buitenland? Is je idee wel schaalbaar? Hierdoor ging je heel kritisch naar je eigen businessmodel kijken, en bedacht je je hoe het beter zou kunnen.”

“Startupboeken zelf worden vaak hele handboeken, uiteengezet als methodologie, terwijl het voor iedere ondernemer anders werkt. Het draait volgens mij meer om die manier van denken die wordt bijgebracht.”

Welk Nederlands bedrijf heeft het in zich de nieuwe Booking of Adyen te worden?

In Delft zie je veel parels in de dop

“In Delft zie je veel parels in de dop. Nerdalize bijvoorbeeld, dat computerservers gebruikt om huizen te verwarmen. Booking en Adyen zijn consumentgericht, maar er zijn ook veel startups die nog minder bekend zijn, omdat ze iets doen wat minder in het oog springt.”

“Bird Control Group van Steinar Henskes bijvoorbeeld (dit bedrijf gebruikt lasers om op een diervriendelijke wijze vogels van vliegvelden te verjagen, red.). Hij heeft een dependance in de Verenigde Staten, maar als je mensen in Amsterdam vraagt of ze de Bird Control Group kennen, zegt iedereen natuurlijk ‘nee’. Toch zijn ook dit soort bedrijven erg impactvol.”

Lees ook het verhaal van Sprout-ambassadeurs Willem van Roosmalen (Homerun) en Tom Coronel (Create2Fit)