Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

’Wij zijn de Starbucks onder taxidiensten’

Eerst haalden ze al het idee van minicabs uit Londen naar Amsterdam. Ze begonnen begin vorig jaar een heel nieuw taxiconcept geheel met eigen taxivloot. En nu trappen de ondernemers van Drive ugo nog harder op het gas. Via een franchiseconcept willen ze over heel Nederland en internationaal uitrollen. Hoe ziet dat aanvalsplan eruit?

Je leest nu: ’Wij zijn de Starbucks onder taxidiensten’

‘We denken dat de tijd rijp is’, zegt Mark Stephan. De medeoprichter/ceo van Drive ugo is nu een goed jaar onderweg met zijn taxidienst in Amsterdam, maar heeft grote plannen. Via een franchisemodel wil de ondernemer landelijke dekking gaan krijgen met zijn dienst. ‘Eerst veroveren we de steden daarna de randgemeenten.’ Den Haag is al op zak, meldt de ondernemer die we vorig jaar ook op de lijst van Sprout Challengers plaatsten. ‘Het afgelopen jaar is harder gegaan dan we hadden durven dromen.’

In andere steden in Nederland is hij op dit moment bezig om franchisenemers te zoeken. ‘We zijn het afgelopen jaar vaak benaderd door taxibedrijven en taxiondernemers met het verzoek om samen te werken. Dat gaf ons de overtuiging dat een landelijk taxiconcept succesvol kan zijn.’ En ook zegt hij dat Drive ugo internationale ambities heeft. Het jonge taxibedrijf zou al in het buitenland bezig zijn met het winnen van zieltjes. ‘Ik kan hier nog niets over zeggen.’ Drive ugo bestaat uit een Nederlandse tak en een internationale tak. Met de Nederlandse bv blijft de ondernemer voor taxibedrijf spelen in Amsterdam – het heeft nu zo’n 40 auto’s in de vloot. Alle franchiseactiviteiten worden via Drive ugo International geregeld. De strategie volgens Stephan: ‘Door landelijk te gaan kunnen we al onze ritten bundelen. En dus ook kosten besparen.‘

Bouwen aan een internationaal merk

Wie aan boord komt van Ugo, stapt in een taxi met gratis 4G-Wifi, entertainment, kan afreken met creditcard, en ontmoet chauffeurs die altijd vriendelijk zijn, is de belofte van Stephan. ‘We zien ons niet per se als uitdager, wel als vernieuwer van de branche. Dingen die doodnormaal zouden moeten zijn, zijn in deze sector nog wereldvreemd.’ Volgens hem zien klanten door de bomen het bos niet meer en is er behoefte aan een herkenbaar merk. ‘Een klant in Amsterdam weet het verschil niet in tussen een TCA of een andere club, dat stoort ons. We werken juist aan herkenbaarheid en we stellen ons kwetsbaar op. Zowel op Twitter als Facebook geven we support.’ Ook zegt de dienst zich te willen onderscheiden in klantvriendelijkheid. ‘Vroeger hield de chauffeur de deur voor je open, ook als het regende. Bij ons krijg je een paraplu als het regent.’ Drive ugo begon lente vorig jaar met 20 eigen auto’s, 60 tot 80 chauffeurs en een website/app waarmee consumenten een rit kunnen aanvragen.

Stephan richt zich met name op taxiondernemers en klein taxibedrijven. ‘Er is vraag vanuit de markt, maar wat wij merken is dat ze de investeringen voor bijvoorbeeld een app nu gewoon te hoog vinden.’ Door met franchisemodel te werken zegt hij te kunnen profiteren van de kennis van chauffeurs die in een gemeente de markt lokaal kennen. ‘De ondernemers moeten een investering doen, maar de auto wordt door ons gefinancierd. Ook geven we trainingen om uit te leggen hoe ons klantconcept werkt.’ Een deelname aan een handelsmissie eind vorig jaar leverde Stephan een samenwerkingsdeal met Kia op. ‘Daardoor kunnen we auto’s goedkoper leasen.’

De financiering wordt nog steeds door de ondernemer zelf gedaan en een aantal informele investeerders, zegt hij. Mark Stephan heeft zijn dienst samen met Koen Bekkering en Boyd Sleeman opgericht. Die twee ondernemers/investeerders trekken al een tijdje met elkaar op en zijn actief met uiteenlopende startups. Zo is het tweetal bijvoorbeeld aandeelhouder in Eenmedia, dat 15 vrouwensites uitgeeft (onder meer Girlscene.nl en Ze.nl). Ook zijn ze mede-eigenaar van MKB Servicedesk. Bekkering en Sleeman hebben hun eerste centen verdiend met online recruitmenttool Revl en zijn medebedenker van payrollsite AmigoO, waar ook Value 8 van Peter Paul de Vries in geïnvesteerd heeft. Stephan:’Onze visie is om internationaal een merk neer te zetten op taxigebied zoals Startucks of Mc Donalds, waarbij mensen weten dat ze een ugo bestellen dat de prijs en de dienst goed zijn en overal herkenbaar is.’