Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Who’s in, Who’s out: 40.000 bezoekers in drie dagen

De nieuwe webonderneming van Jeroen Koopman (25), Who's in, Who's out, kent een vliegende start. In een paar dagen tijd trok de website 40.000 bezoekers en 650 aanmeldingen. Aan ambitie geen gebrek, Koopman is vast van plan een nieuwe Endemol te worden. 

Who’s in, Who’s out: 40.000 bezoekers in drie dagen
Je leest nu: Who’s in, Who’s out: 40.000 bezoekers in drie dagen

 

De online werving voor Koopmans pilot op Who’s in, Who’s out ging vorige week vrijdag van start. Koopman: “We trokken in de eerste paar dagen meer dan 40.000 bezoekers en ontvingen zo’n 650 aanmeldingen van deelnemers. Het loopt erg lekker.”

 

Hoe bokst hij dat voor elkaar? De ondernemer maakt vooral gebruik van zijn bestaande netwerk – tot voor kort runde hij het castingbureau Castingcall (o.a. Voetbalvrouwen) en bereikte daarmee de 25 onder de 25 van Sprout. Koopman: “Het werkt als een sneeuwbaleffect. Ik stuur honderd mensen een e-mail. Daarvan meldt 10 procent zich aan als deelnemer. Zij sturen opnieuw honderd contacten een e-mail, want veel stemmen is winnen. 10 procent daarvan meldt zich ook weer aan als deelnemer en zo verder. ” Het serie-format Who’s in, Who’s out is ondergebracht in Koopmans’ nieuwe productiemaatschappij. Verkoop van het programma aan een televisiezender moet zijn eerste succes worden.

 

Hype

Die site is er naast de werving voor deelnemers aan de serie ook om zich, inventief, een plek te verwerven tussen de Endemols en Eyeworks van de wereld. Het creëren van een ‘hype’ moet potentiële kopers van het bestaansrecht van de serie overtuigen. Het is niet de bedoeling om de soap online uit te gaan zenden. Koopman: “Als ik de pilot online uitzend, wordt het minder interessant voor tv-zender om aflevering af te nemen. Ik zet dus in op de verkoop van het format.”

 

Internationaal succes

De ondernemer, die productie van de pilot zelf financiert, zegt eind maart met de opnames te beginnen. Hij hoopt dan in september een eerste seizoen aan een tv-zender te hebben verkocht. Een mogelijkheid is dat een tv-zender een aandeel verwerft in een serie en er vervolgens een externe sponsor bijkomt voor het overige deel van de financiering. Koopman vangt voor iedere aflevering een bedrag en verdient ook aan de productie ervan: “Pas in het tweede seizoen zullen we winst maken. Uiteindelijk moet het echte geld uit het buitenland komen.” Een vervolg van Who’s in, Who’s out ligt al op de plank.

 

Uniek

Koopman claimt met Who’s in, Who’s out een uniek tv-concept verzonnen dat in een enorme internationaal succeshit zou kunnen worden. Koopman: “Het is een soort Idols meets GTST.” Er zijn in totaal drie rollen die gedurende de looptijd van de serie door ´acteurs´ via de publieksstem via internet zullen worden ingevuld. Iedereen kan zich opgeven. Er zijn ook acht vaste, professionele acteurs, die Koopman zelf selecteert, en de ruggengraat van de serie moeten vormen. Koopman: “Iedereen kan binnen een aantal afleveringen uitgroeien tot een tv-ster.”