Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Werner Vogels: ‘Amazon is een startup’

Een miljardenbedrijf met een startupmentaliteit? Dat is Amazon volgens zijn Nederlandse CTO Werner Vogels. 

Je leest nu: Werner Vogels: ‘Amazon is een startup’

‘We zijn een twintig jaar oude startup’, zei Vogels donderdag tijdens startup-festijn The Next Web in Amsterdam. ‘Als Amazon niet meer innovatief zou zijn, niet langer investeert en experimenteert worden we ingehaald, juist in de digitale wereld is die kans groot.’ Vogels kan het weten, want als oppertechneut van een van de grootste internetbedrijven ter wereld heeft hij nogal wat geld te verbranden aan R&D.

Hoe blijft Amazon ondanks zijn enorme omvang als e-commercebedrijf annex cloudgigant dan lean en innovatief? Een paar punten uit Vogels’ betoog voor zijn landgenoten:

1. Pizza-teams

Teams mogen bij Amazon niet groter zijn dan 10 tot 12 mensen. Dat noemen ze bij Amazon ‘two pizza-teams’; ongeveer zoveel mensen als je met twee pizza’s kunt voeden. Die kleine teams hebben veel eigen verantwoordelijkheid. Extra voordeel: met clubs van die omvang hoeven er geen vergaderingen georganiseerd te worden om mensen bij te praten over wat er gebeurt. Sluipt die behoefte er toch in? Knip het probleem dan op in aparte onderdelen, zodat er geen vergaderingen meer nodig zijn.

2. Niet veranderen

Behalve continu innoveren en experimenten moet je jezelf volgens Vogels ook af en toe afvragen: wat hoeft er niet te veranderen, en wat zal altijd belangrijk blijven voor je klanten? Bij Amazon is dat bijvoorbeeld een grote catalogus aan producten, of ze nog sneller bezorgen. ‘Daar hebben je klanten altijd baat bij.’

3. Zeg ja

Nee-zeggers remmen innovatie. Daarom is een van de gouden regels bij Amazon de ‘institutional yes‘. ‘Er is altijd wel iemand die zegt, ‘dat werkt niet’, of ‘dat past niet bij ons bedrijf’. Dat legt veel druk op de degene die iets nieuws voorstelt om anderen te overtuigen.’ Daarom moet bij Amazon degene die ‘nee’ zegt zich verantwoorden en de rest van de groep overtuigen van zijn gelijk. ‘Misschien doen we daarom wel meer dan we absoluut gezien zouden moeten doen. Maar het scheelt 95 procent van de bezwaren.’

4. Klant centraal

Stel je klanten altijd en overal centraal. Dat is geen holle marketingretoriek, benadrukt Vogels. ‘Nieuwe medewerkers realiseren zich vaak niet hoe diep dit aspect geïntegreerd is in ons bedrijf.’ Het ultieme doel van Amazon is niet zoveel mogelijk geld verdienen. Je hebt huurlingen (mercenaries) en zendelingen (missionaries), zegt Vogels. ‘Sommigen willen vooral heel veel geld verdienen. Maar wij zijn on a mission: we willen het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn.’

Zie ook: Amazon Den Haag helpt startups

5. Visie

Die focus op klanten geeft zijn bedrijf een richting waar je altijd op kunt terugvallen. Wees koppig wat betreft je visie, maar flexibel met de details, zegt Vogels. ‘Het kan dan wel even duren voordat je visie echt tot zijn recht komt. Wij wilden bijvoorbeeld ons aanbod vergroten door derden toe te laten op ons platform. Dat werd pas een succes toen we erin waren geslaagd hun producten helemaal op te laten gaan in de Amazon-ervaring van onze klanten.’

6. No fear

Innovatie vereist toewijding en een totaal gebrek aan angst om te falen. ‘Amplify or pivot‘, moedigt Vogels ondernemers aan. ‘Wij doen liever gewaagde dan voorzichtige investeringen. Soms gaat het fout, maar dat is prima: zolang we maar genoeg grote successen scoren.’

7. Begin met het persbericht

Voordat de developers van Vogels ook maar een regel code hebben geschreven wordt er een persbericht opgesteld. Daarin staat in eenvoudige taal wat het nieuwe product of dienst kan. ‘Daarna schrijven we de frequently asked questions (FAQ), en dan de FAQ met alle vragen die klanten kunnen stellen als het product niet werkt.’ Tot slot volgt de handleiding voor het product. ‘Alleen op die manier maak je producten die helemaal voor de klant zijn gemaakt, en voor niemand anders.’