Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Webwinkel starten: product en url-keuze

Hoe realiseer je een nieuwe webwinkel? We hebben al verschillende webshops in beheer en in de loop van deze maand lanceren we een nieuwe online winkel. Hoe pakken we dit aan? Deel 1: een geschikt product en domeinnaam uitkiezen.

In gesprekken met vertegenwoordigers vraag ik regelmatig of er nog interessante ontwikkelingen in de markt zijn en of er nog goedlopende artikelen zijn die we nog niet in het assortiment hebben. Op één van onze sites verkopen we onderhoudsartikelen voor alle merken espressomachines, waaronder ook Melitta. De vertegenwoordiger van dit merk kwam met het idee om naast de onderhoudsartikelen ook in te zetten op stofzuigerzakken. Ik was echter niet direct enthousiast.

Het opzetten van een nieuwe webwinkel kost veel tijd en geld. Daarnaast kost het maanden voordat een winkel echt winst gaat draaien. Omdat de vertegenwoordiger overtuigd was van zijn product heb ik marktonderzoek gedaan. Bij MediaMarkt, Hema, Handyman, etc. hadden ze allemaal huismerkstofzuigerzakken tegen lage tarieven. Mijn interesse daalde verder. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook stofzuigers zonder stofzuigerzak.

Interesse gewekt

De echte interesse kwam toen de vertegenwoordiger enkele artikelen opstuurde. Vooral de kwaliteit ten opzichte van de huismerken viel mij op. Nu ik overtuigd was van het product werd het tijd voor een concurrentie-analyse. Wat bleek: voor dit merk wordt online nog vrij weinig gedaan. Met andere woorden: een kans! De check bij Google Insight op de zoektrends rond het woord stofzuigerzak geeft aan dat de online vraag toeneemt.

De domeinkeuze is van grote invloed op de vindbaarheid van de site in Google. Na verschillende woordcombinaties kozen we ervoor om SwirlShop.nl en SwirlShop.be vast te leggen. Het vastleggen van een domeinnaam is een actie die direct volgt op een idee voor een webwinkel. Als je hiermee te lang wacht kan de domeinnaam immers al door iemand anders geclaimd zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De volgende blog gaat over assortimentkeuze en inkoop.

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door DJ Pheifer, eigenaar Everlake Trading Company, webwinkels Eccellente.nl, OnderhoudsArtikelen.nl & WaterfiltersOnline.nl. Daarnaast is hij momenteel bezig met de oprichting van SwirlShop.nl, waarover hij in deze blog schrijft.