Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Uber niet disruptief is

De gevierde - en omstreden - taxivernieuwer Uber is helemaal niet disruptief, stelt de bedenker van de term Clayton Christensen in de Harvard Business Review.

In de klassieke taxibranche heeft Uber een enorme verandering teweeg gebracht, dat staat buiten kijf. Maar Uber is volgens Christensen niet disruptief omdat de dienst volgens de hoogleraar niet voldoet aan twee eisen:

1: Hoe disrupters groeien

Disrupters groeien op twee manieren. De eerste is door het low end-segment te bedienen. Niet alle klanten hoeven alle technische hoogstandjes van de bestaande diensten en zijn ook tevreden met wat minder poespas. Bedrijven die de dienst uitmaken richten zich vaak op gebruikers die wél het all-in pakket willen. Daardoor zijn er geen (of te weinig) producten die zich op de goedkope kant van de markt richten. 

Ander mogelijkheid om de bestaande bedrijven aan te vallen is door een totaal nieuwe groep consumenten aan te spreken. Zo vernieuwde kopieermachineverkoper Xerox de afdrukwereld door zich als eerste niet op – hele – grote bedrijven te richten maar op scholen, bibliotheken en bowlingbanen. Nadat die nieuwe markt het Amerikaanse bedrijf had omarmt, groeide de organisatie door richting de mainstream markt. 

Uber deed geen van beide. Beter nog: Uber deed het tegenovergestelde. Eerst richtte het bedrijf uit San Francisco zich op de bestaande gebruiker van taxi’s. Toen in die markt naam was opgebouwd werd met Uber Pop de consument aangesproken die door de bestaande diensten links was laten liggen. 

2: Uber is té goed

Zowel in nieuwe als goedkopere markten groeit de disrupter met een product dat door veel gebruikers in eerste instantie als inferieur wordt beschouwd. Oftewel, een disrupter begint meestal niet met een dienst die beter is dan het bestaande. De nieuwkomer stemt zijn dienst zo goed af op de “vergeten” consument dat die het wil hebben. Dan wordt het product geüpgraded, of een betere variant op de markt gebracht, waarmee ook de klassieke markt bediend wordt.

Volgens Christensen is Uber simpelweg te goed. Ook de concurrenten van de taxidienst beargumenteren niet dat de oorspronkelijke Uber dienst (Uber Pop is hierop een uitzondering) minder goed is. Fans zullen zelfs stellen dat het makkelijker is om met Uber een taxi te bestellen. Samen met de mogelijkheid om bestuurders te boordelen zou je zelfs kunnen zeggen dat de dienst beter is. 

Wel disruptief

Dus om als bedrijf wel de term ‘disrupter’ op te mogen plakken moet aan de volgende punten worden voldaan: Het is een kleine organisatie die, met minder middelen, in staat is om de huidige grote bedrijven uit te dagen. Daarbij richt de disrupter zich op consumenten die over het hoofd zijn gezien door de gevestigde orde.

Zie ook:
Airbnb of Uber: wie heeft de meeste impact?