Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom techaandelen meer hype dan cashcow zijn

Een nadere blik op de winstgevendheid van techaandelen leert: wil je geld verdienen, dan kun je beter níet in techbedrijven beleggen.

En verder: Porsche en Audi bouwen gezamenlijk elektrische auto; Amazon gaat UPS en FedEx beconcurreren en Jan Siemerink nieuwe teammanager bij Ajax.
Je leest nu: Waarom techaandelen meer hype dan cashcow zijn

Techaandelen zijn hot, maar leveren ze ook wat op? in zakenjargon: is de return on investment (ROI) per techaandeel wel op orde? Om dat te onderzoeken, is het eerst aardig om te weten wat beursgangen van technologische bedrijven ieder jaar opleveren. Afgelopen jaar waren ze in de Verenigde Staten goed voor maar liefst 21,9 miljard dollar, het jaar ervoor voor 18,3 miljard dollar en in 2017 nog 10,1 miljard dollar, blijkt uit data van Renaissance Capital. Een mooie groei dus, maar let op: dit is geld dat naar het bedrijf en diens aandeelhouders toevloeit. Niet naar de belegger.

Negatieve ROI

Hoe lucratief zijn techaandelen dus voor kersverse beleggers? Wel nu, dat blijkt toch geen groots succesverhaal te zijn. Sterker nog, afgelopen jaar was er in de VS sprake van een negatieve ROI van -4,6 procent, berekent zakensite Visual Capitalist. Het is dan wel de eerste keer in jaren dat er sprake is van een negatieve ROI, maar techaandelen blijken structureel onder te presteren, zo toont wetenschappelijk onderzoek aan. Zo’n vijf tot zes maanden na de beursgang beginnen techaandelen gemiddeld genomen beneden niveau te presteren.

Het afgelopen jaar viel voor techaandelen extra in negatieve zin op, vanwege onder meer de beursfiasco’s van de verlieslatende gig-bedrijven Uber en Lyft. De koers van Uber was eind 2019 met 33,4 procent gedaald en die van Lyft met 35,7 procent.

Hypevorming

We kunnen dus gerust spreken van enige hypevorming rondom techaandelen op de beurs. Kantoorverhuurbedrijf WeWork onderstreepte dat beeld afgelopen jaar nog maar eens. Het bedrijf had zijn waardering tot astronomische waarden opgekrikt en wilde daarmee naar de beurs gaan. In het prospectus dat het bedrijf hiervoor indiende, bleek dat de boekhouding van WeWork uit financieel drijfzand bestond. Het is er nooit van gekomen met die beursgang van WeWork.

Techbedrijf Airbnb is voornemens eind dit jaar naar de beurs te gaan. Het bedrijf, dat een platform biedt voor appartementenverhuur aan toeristen, heeft sterk te kampen met de gevolgen van de coronacrisis voor de reisbranche. Het aantal boekingen nam dan ook met wel 70 procent af. Het heeft er alle schijn van dat Airbnb het volgende beursfiasco zal worden voor de techsector.

Voor de ROI van de techbranche zal het waarschijnlijk weinig gevolgen hebben. Airbnb zou zich willen inschrijven als communicatiebedrijf, en niet als techonderneming. Een papieren werkelijkheid die het leed van de techbelegger enigszins verzacht – statistisch gezien, dan.