Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verandert social media de bedrijfsstrategie?

Bedrijven die de data uit social media centraal stellen komen mogelijk tot een geheel nieuwe bedrijfsstrategie.

Dat stelt Iris Bähler van MarketingXperts. Bähler analyseerde de ontwikkelingen binnen bedrijven op het gebied van social media in de Verenigde Staten en Nederland aan de hand van beschikbare onderzoeken en ervaringen uit de praktijk van MarketingXperts.

Dat de mogelijkheden van social media onuitputbaar zijn en de stroom van data die het oplevert eindeloos, is helder. In de praktijk worden steeds meer cases zichtbaar van toepassingen waarmee die data ook daadwerkelijk iets oplevert.

Voorspellende waarde

Dat Amerikanen voorop lopen met de strategische toepassing van de verschillende social mediakanalen verbaast niet, we kunnen er veel van leren. Bähler: “Amerikaanse bedrijven benutten bijvoorbeeld al heel goed de voorspellende waarde van social media. Door speciale applicaties in te zetten, kunnen ze curves in het gebruik waarnemen en aan de hand daarvan toekomstige ontwikkelingen voorspellen, zoals bijvoorbeeld klantloyaliteit tot een half jaar vooruit. Daar kan vervolgens de strategie op worden aangepast.”

De juiste integratie van social media in de hele bedrijfsstrategie kan dus een significant voordeel opleveren. In Nederland zie je bij grote merken als Heineken en Albert Heijn onder meer dat het aantal schakels in het contact tussen merk en consument door het gebruik van social media afneemt, een efficiencyslag dus.

Maar naast een aantal grote bedrijven, zijn het vooral de kleinere ondernemingen die vooroplopen in het benutten van de data uit social media. Met dank aan hun formaat en wendbaarheid.

Hoe dan?

Uit de wirwar aan social mediaonderzoeken die tot ons komen, blijkt dat er veel beweging is. Bedrijven zetten bijvoorbeeld social media steeds meer in om hun personeel te controleren, dit leidt zelfs tot meer ontslagen, bleek vorige week uit onderzoek van juridisch dienstverlener Arag. Toch staat er ook nog wel een en ander stil. Uit het onderzoek ‘The state of corporate social media 2012’, waar Dutch Cowboys vorige week over blogde, blijkt dat social media nog steeds vooral een marketinginstrument is.

Maar is dat ook zo? En hoe snel bewegen bedrijven op het vlak van de strategische inzet? De redacties van Sprout en Management Team zijn er van overtuigd dat in ons land veel ondernemers en bedrijven voorop lopen in het slim benutten van social media en de data eruit.

We zijn benieuwd naar die pareltjes en willen graag in kaart brengen wat de stand van zaken in het bedrijfsleven in ons land is. Niet alleen voor onze eigen nieuwsgierigheid, maar ook om jullie, onze lezers op de hoogte te brengen en inspirerende cases voor te leggen.

Help mee aan het in kaart brengen van de stand van zaken en vul het online onderzoek in. Het beantwoorden van de vragen duurt een paar minuten. Over de resultaten publiceren we komende maand.

> Het onderzoek


Het onderzoek wordt uitgevoerd onder de lezers van Sprout en Management Team, in samenwerking met Sprout-expert en directeur van
MarketingXperts,John de Vroede, strateeg Bart Veenman en Iris Bähler.