Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Uber klaagt in Brussel; 6 ton voor CrowdyHouse

Ondernemersnieuws vandaag: Uber klaagt in Brussel, CrowdyHouse haalt 6 ton op en de helft van alle ondernemers maakt verlies of speelt net quitte.

Je leest nu: Uber klaagt in Brussel; 6 ton voor CrowdyHouse

1. Helft ondernemers maakt geen winst


Van alle ondernemingen in Nederland maakt vrijwel de helft verlies of in ieder geval geen winst. Dat haalt RTL Nieuws uit cijfers die staatssecretaris Wiebes naar de Kamer heeft gestuurd. Hij stelde de cijfers samen na vragen van de Tweede Kamerfractie van de PvdA. Zo’n vijf procent van de bedrijven in Nederland maakte tussen 2009 en 2012 meer dan 200.000 euro winst. Ondernemers die minder dan 2 ton winst maken, betalen effectief minder dan 20 procent winstbelasting. Uit de cijfers van Wiebes blijkt dat dit voor negen van de tien ondernemingen opgaat. 


2. Uber klaagt in Brussel


Uber-fan Neelie Kroes is inmiddels elders aan de slag, maar taxi-app Uber hoopt gehoor te vinden bij de EU met een klacht tegen Frankrijk, Duitsland en Spanje. Die landen verbieden (deels) Uber, en volgens de Amerikanen is dat in strijd met de Europese regels rond mededinging en de vrije interne markt. Brussel bekijkt de klacht ‘zorgvuldig’. Voor het oordeel zal zwaar meewegen of het Uber beziet als transportbedrijf of louter als mobiele app.    


3. CrowdyHouse krijgt 6 ton


CrowdyHouse, het platform waarmee Mark Studholme en Suzan Claesen ontwerpers gelegenheid bieden hun producten te lanceren en verkopen, heeft bij informals een seedronde van 600.000 dollar geregeld. Inmiddels staat het werk van 500 ontwerpers uit 30 landen op Crowdyhouse, dat het kapitaal gebruikt om de site verder te ontwikkelen en uit te breiden met eigen fotografie. Ook wordt er in Boekarest een technisch team opgezet.


4. Sanoma koopt Brandkids


Uitgever Sanoma neemt een meerderheidsbelang in Brandkids, de online kinderkledingwinkel van ondernemers Hans Lormans, Peter Sorber en Michel Sollie. De drie vaders verkopen sinds 2013 niet alleen merken volgens het shop-in-shopprincipe, consumenten kunnen ook tweedehands kleding aanbieden via Brandkids. Het drietal blijft de directie vormen, volgens Sanoma past Brandkids uitstekend bij de doelgroep die zij met haar bladen bereikt. Met het kapitaal en de mediawaarde van Sanoma wil Brandkids verder groeien, ook in Duitsland.


5. Tribes in Wilhelminatoren Rotterdam


Eduard Schaepman heeft een leuk Rotterdams plekje gevonden voor flexplekkenverhuurder Tribes: de Wilhelminatoren op de Kop van Zuid. Na Eindhoven en Capelle a/d IJssel wordt dat de derde locatie voor de uitdager van Spaces, Seats2Meat en andere pleisterplaatsen voor zakelijke nomaden. In Sprout legde Schaepman al uit hoe hij ze uiteindelijk op 34 locaties gaat verwennen. Als investeerders heeft hij Marcel Boekhoorn en Michiel ‘Lost Boys’ Mol achter zich.


6. Crowdfunding goed voor 15 miljard


In 2014 is wereldwijd zo’n 15 miljard euro via crowdfunding gefinancierd, blijkt uit onderzoek van Massolution. De Europese markt zou volgens Massolution zo’n 3 miljard euro groot zijn. Engeland loopt in Europa voorop, met bijna 2 miljard euro in 2014. Dat is bijna 30 euro per inwoner. In Nederland is in 2014 in totaal 63 miljoen euro via crowdfunding gefinancierd. Per inwoner is dat 3,75 euro. Dat is een stuk minder dan in het Verenigd Koninkrijk, maar ruim boven het gemiddelde op het Europese vasteland (minder dan 1 euro per inwoner).


7. En dan dit: sneaker + slof = sneaper


Voor principiële sneakerdragers die in huis liever met sloffen rondscharrelen, hebben de mensen achter de Bossche webwinkel Shopclub de oplossing: de Sneaper. De reusachtige sloffen in de vorm van sneakers in knalkleuren staan as we speak op Kickstarter. Voor 25 euro wordt de investeerder een van de eerste dragers van de in Nederland ontworpen en in China gefabriceerde Sneaper. Zodra 1000 paar worden besteld, kan de fariek gaan draaien. Met 12 backers is het doel van 20K euro nog wel even uit zicht.     


Tot zover de Sprout update van donderdag 2 april. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering