Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Patrick Meutzner (Trengo): ‘Ik moet nu 120 man meekrijgen in wat er gaande is’

Trengo groeit stevig door met zijn platform voor klantcommunicatie. Een deal die het onlangs met Meta sloot, helpt daarbij. Toch werkt ceo Patrick Meutzner aan een nieuwe strategie: 'Let's face it: de wereld is echt veranderd.'

patrick meutzner trengo ceo
YouTube/Trengo
Je leest nu: Patrick Meutzner (Trengo): ‘Ik moet nu 120 man meekrijgen in wat er gaande is’

Het klinkt als een technisch kleinigheidje dat Trengo donderdag aankondigde, of de zoveelste sticker naast de deur: ‘Trengo is WhatsApp Business Solution Provider’. Maar het maakt wel degelijk een verschil, die nauwere samenwerking met Meta (voorheen Facebook).

Klantverkeer via WhatsApp, Messenger en Instagram

Trengo brengt klantverkeer via telefoon, WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram en wat al niet samen in één dashboard voor zijn zakelijke gebruikers. ‘WhatsApp boden we natuurlijk altijd al aan’, zegt medeoprichter en ceo Patrick Meutzner (foto boven). ‘Maar wel een beetje onder het motto fake it until you make it. We moesten klanten verwijzen naar een partner die voor de koppeling zorgde. Nu zijn ze binnen 1 minuut live.’

Bovendien zit Meutzners bedrijf voortaan vooraan als Meta nieuwe toepassingen invoert. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om met ‘Broadcast’ vele klanten tegelijk een bericht te sturen vanuit je eigen systemen. ‘En als Instagram straks een koopknop invoert, kunnen we daar ook mee aan de slag.’

Trengo stond in 2021 in de Challenger50 van MT/Sprout, de lijst met vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers breken met bestaande businessmodellen en laten de gevestigde orde zien hoe het anders, sneller en beter kan. De Challenger50 is mede mogelijk gemaakt door EY en Tech Rise People. Bekijk alle vijftig challengers »

Select groepje WhatsApp-partners

Denk niet dat die BSP-sticker op veel Nederlandse deuren zit. Een handvol collega-scaleups (Messagebird, OBI4Wan en CM.com) heeft een vergelijkbare verhouding met de Amerikaanse techgigant. ‘Zodra er een officiële koppeling, een API, kwam, vroegen we die natuurlijk meteen aan. We werden in eerste instantie afgewezen, maar we zijn blijven mailen om ons verhaal te doen. Ik ben er nu wel trots op dat we zijn erkend: die BSP’s is een select groepje.’

Wat ook een rol heeft gespeeld, denkt Meutzner hardop, is dat hij afgelopen september 31 miljoen euro heeft opgehaald bij de Amerikaanse investeerder Insight Partners. ‘Zij zien: er stapt een serieus grote partij in, dan moeten die Hollanders daar toch iets goed doen.’

MKB-klanten in 180 landen

Wat dat betreft: Trengo doet het sinds de lancering in 2017 inderdaad behoorlijk goed. Het heeft inmiddels 2.800 klanten in 180 landen met zijn aanbod, dat het richt op het MKB. MT/Sprout zette het bedrijf vorig jaar in de Challenger50-lijst van meest ambitieuze uitdagers van de gevestigde orde. Gevestigd is een groot woord, maar Messagebird is nog altijd een bekendere Nederlandse naam onder de partijen die klantverkeer via talloze kanalen stroomlijnt.

‘Het grootste verschil is dat wij ons strikt richten op het MKB. Zendesk en Freshdesk zijn meer rechtstreekse concurrenten, al zijn die veel groter.’ Als organisatie is het bedrijf van Meutzner doorgegroeid tot 120 werknemers. ‘Morgen komt er weer een grote groep nieuwe mensen. Die spreek ik nog allemaal persoonlijk, om ze ons verhaal te vertellen; waarom we zijn opgericht.’

trengo oprichters patrick meutzner igo trampe marcel van de weerd
Trengo-oprichters Patrick Meutzner, Igo Trampe en Marcel van de Weerd. Foto: Trengo

SaaS-dienst vanuit Nederland

Binnenkort verhuist iedereen waarschijnlijk naar een nieuw kantoor naast Utrecht CS. Het huurcontract is in februari getekend, maar de oprichter verklapt zelf nog niet waarom hij zo’n fraai uitzicht heeft als we hem via Teams spreken. ‘Verwacht in de loop van de zomer meer nieuws daarover.’

De software wordt als online dienst geleverd volgens het SaaS-principe, wat maakt dat alle klanten nog vanuit Nederland kunnen worden bediend. En dat hangt ook deels samen met de veranderde economische omgeving waarin Meutzner de groei van Trengo moet sturen. De vorige keer dat we hem spraken, had hij nog het voornemen om lokale salesteams te sturen naar landen als Frankrijk, Duitsland en Spanje. Eind dit jaar zou Trengo 200 mensen op de payroll hebben.

Nieuwe realiteit: techcrash en recessie

‘We groeien nog steeds goed, focussen ons op Europa en zien aan onze metrics in welke landen we de beste resultaten scoren. Engeland blijkt nu een nieuw groeiland te zijn geworden doordat we daar een andere marketingbenadering hebben gekozen. Maar voor alle landen geldt dat we ze goed kunnen bedienen vanuit Nederland.’

We zijn nu hard bezig de ‘growth at all cost‘ om te zetten in wat ik zou noemen efficiënte groei

Dat klinkt alsof Trengo de volgende goed gefunde scaleup is die zijn groeipad aanpast aan de nieuwe realiteit. Een realiteit waarin investeerders de hand op de knip houden, met het oog op de techcrash op de beurzen, de dreigende recessie en de oorlog in Oekraïne.

‘We zijn nu hard bezig de ‘growth at all cost‘ om te zetten in wat ik zou noemen efficiënte groei. Historisch gezien kan een recessie een jaar of twee aanhouden. Wij zorgen nu dat we in elk geval langer dan dat uitkomen met ons groeikapitaal.’

Gefund op het juiste moment

Want dat is goed om te weten: die 31 miljoen is vorig jaar in één keer gestort op de rekening van Trengo. ‘Ik ben 100 procent blij dat we op het juiste moment en op de juiste plaats geld hebben opgehaald, want let’s face it: de wereld is echt veranderd. Wij hebben de kans om ons aan deze omgeving aan te passen en ik ben er heilig van overtuigd dat we er straks sterker gaan uitkomen.’

‘Bij de eerste berichten hebben we ook aan onze investeerders gevraagd: wat zien jullie? En: wat zouden jullie ons adviseren? Insight heeft ons altijd al geholpen, het is feitelijk een adviespartij voor veel dingen waar je als scaleup mee kunt struggelen. Ze hebben excellence teams waarmee je per thema kunt sparren: marketing, product, people.’

Sneller return on investment

Dit keer was het Amerikaanse advies: snel ingrijpen. ‘De VS is daar in het algemeen altijd sneller mee tijdens recessies, en komt er daardoor ook sneller uit. In Europa wordt trager ingegrepen en is zo’n downturn ook langer voelbaar.’ Maar als het om adviezen gaat, heeft Meutzner ook veel plezier van de club Saas-bedrijven die onder meer in een WhatsAppgroep met elkaar sparren. ‘Dat geeft echt een mooie dynamiek, het is een uitwisseling van vraagstellingen en ervaringen.’

Ik hou wel van die mindset: kijken hoe we met minimale middelen toch een gigantisch verschil kunnen maken

Hoe de groei er de komende twee jaar dan zal uitzien? Meutzner spreekt over het ‘op een andere manier inrichten’ van zijn bedrijf, en ‘strategische keuzes’. ‘We blijven nog steeds ambitieus met wat we voor elkaar willen krijgen. Maar uiteindelijk is het een kwestie van goed nadenken hoe je nog sneller tot return on investment kunt komen met activiteiten.’

‘Ik hou wel van die mindset: kijken hoe we met minimale middelen toch een gigantisch verschil kunnen maken.’ Trengo heeft overigens al ervaring met winst maken, in de periode voordat het met de Amerikaanse dollars zijn groei besloot aan te wakkeren.

Voortdurend uit de comfortzone

Het uitdokteren van die nieuwe operationele strategie is nu precies iets wat Meutzner de meeste voldoening geven als ondernemer en leider. ‘Ik wil constant leren, daarvoor stap ik voortdurend uit mijn comfortzone. Als je dat doet en alles lukt, dan kun je terugkijken en tegen jezelf zeggen: zo, dat heb ik wel maar even gedaan.’

Een strategie vormgeven met een directieteam, alle feedback die nodig is ophalen uit het bedrijf: het is een nieuw spel. ‘Toen we nog klein waren, zeiden we tegen elkaar: zullen we dit gaan bouwen? Ja, top, gaan we doen! Nu moet ik meer dan 100 man meekrijgen in wat er gaande is, wat de technische mogelijkheden zijn en hoe we daarmee omgaan.’

Advantage Framework

Meutzner ging op zoek naar een theoretisch kader voor die exercitie, vertelt hij, en kwam al boeken lezend uit bij The Advantage, waarin Patrick Lencioni beschrijft hoe je een voorsprong kunt krijgen op concurrenten dankzij een gezonde organisatie en cultuur.

‘We hebben op basis van zijn framework de nieuwe strategie echt samen als team opgebouwd. Zoiets had ik nog niet eerder gedaan. Maar het is geweldig, de energie die daarvan afkomt, de buy-in die we van alle medewerkers krijgen.’

Lees meer over bedrijven in de Challenger50: