Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Robbins: ‘Bereid je voor op veranderingen en blijf je concurrenten voor’

Volgens Tony Robbins - een van de bekendste sprekers ter wereld - is er een duidelijke methode om een succesvolle onderneming te creëren: Business Mastery. Zijn lessen zijn gebaseerd op zijn eigen ervaring als ondernemer en de ervaring van andere experts. In dit artikel zoomt hij in op een belangrijke factor voor succes: het voorbereiden op veranderingen.

Als eigenaar van een bedrijf moet je je niet alleen bezig houden met hoe je onderneming er op dit moment voorstaat, je moet ook vooruitkijken naar hoe je in de toekomst zult presteren met je bedrijf. Hoe meer je kunt inspelen op de veranderende behoeften van je klanten, je werknemers en de economie, hoe beter voorbereid je bent om alle uitdagingen die op je weg komen, aan te gaan. Wanneer je veranderingen in je branche kunt voorzien, kun je je strategie aanpassen zodat je op de lange duur succesvol blijft.

Tony Robbins over voorbereiden op veranderingen

7 veranderingen die jouw bedrijf in beweging krijgen

Hieronder volgen de door Robbins benoemde 7 triggers (veranderingen) die als startschot kunnen dienen om je bedrijf in beweging te krijgen. Wees je bewust van deze veranderingen en evalueer op tijd en met regelmaat.

#1 Een verandering bij de concurrentie

De eerste trigger waar je op voorbereid moet zijn, is een verandering bij de concurrentie. En vergeet hierbij niet om ook constant alert te zijn op opkomende bedrijven. Leveren zij betere producten?

Als nieuwe bedrijven van zich laten horen, schuif ze dan niet aan de kant, alleen maar omdat jij momenteel aan de top van je branche staat. In plaats daarvan kijk je goed naar wat zij doen en kijk je of jouw bedrijf meer waard kan worden door deze nieuwe gewoonten over te nemen. Zo blijf je de trends voor.

#2 Een verandering in de technologie

Hoe bereid je je voor op verandering? Zelfs als je de meest geavanceerde technologie gebruikt, moet je toegeven dat dit op een dag verouderd kan zijn. Videobanden werden al snel dvd’s, die uiteindelijk de weg vrijmaakten voor digitale streamingdiensten. De volgende trends hebben zich al aangediend, kijk maar naar 3D en virtual reality, ze volgen elkaar in rap tempo op.

Heb je erover nagedacht, ongeacht wat voor product of dienst je verkoopt, hoe de technologie in jouw branche kan veranderen? Niet of, maar wanneer het verandert? En hoe kan jouw bedrijf nu al mee gaan in deze ontwikkeling?

#3 Een verandering in gewoonten

Om in de zakenwereld te kunnen slagen, moet je nadenken over de gewoonten van de mensen waaraan je levert. Wat heeft jouw product voor waarde voor de klanten? Waar willen mensen geld voor betalen, en waarom? In welk opzicht zijn de gebruiken anders dan voorgaande generaties, en hoe zal het in de loop van de tijd gaan veranderen?

Enkele tientallen jaren geleden was het gebruikelijk voor gezinnen om samen naar de film te gaan. Met de opkomst van digitale technologie geven veel mensen er de voorkeur aan om thuis te blijven en de nieuwste films te streamen. Grote merken zoals Amazon en Netflix maken het gebruikers gemakkelijk om te betalen voor een abonnement of voor een eenmalige aankoop van een film.

Ze hebben geanticipeerd op de behoeften van hun klanten en ze leveren nog steeds een passende betrouwbare dienst. Maar de mensen in de streaming branche moeten nu vooruitkijken naar wat onze gewoonten volgend jaar zullen zijn en het jaar daarna.

#4 Een verandering in de economie

De economie is voortdurend in beweging. Er zullen perioden van recessie en van groei zijn, ongeacht wat voor bedrijf je hebt. Hoe kun je jezelf voorbereiden op deze onvermijdelijke veranderingen? Hoe kun je in vertrouwen je team betalen om goed te presteren en er toch zeker van zijn dat je je bedrijf beschermt tegen mogelijke financiële obstakels?

Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen zodat je voorbereid bent op perioden van enerzijds overvloed en anderzijds verlies. Ga op zoek naar strategieën die ervoor kunnen zorgen dat je succes hebt, ongeacht het economische klimaat.

#5 Een verandering in het leven van je klanten

Wat is de demografische doelgroep van jouw product of dienst? En hoe veranderen de gewoonten van de klanten als hun leven verandert? Maken ze meer of minder gebruik van jouw product of dienst nadat ze een grote verandering in hun leven hebben meegemaakt, zoals afstuderen of een kind krijgen? Verlies je klanten als ze gaan trouwen, omdat ze nu minder nodig hebben? Het leven van je klanten zal ooit veranderen, dus jouw aanbod moet op deze ontwikkelingen kunnen inspelen.

#6 Een verandering in het leven van je medewerkers

Op dezelfde manier zal het leven van je medewerkers gaan veranderen. Als eigenaar van een bedrijf is het jouw taak om goed te zorgen voor je team. Er gebeuren dingen in het leven: baby’s worden geboren, mensen gaan trouwen, sommige medewerkers zullen gezondheidsproblemen krijgen. Of misschien neemt een van je belangrijkste stafleden wel ontslag. Ongeacht wat er gebeurt, je zult er rekening mee moeten houden en interne verandering moeten verwachten. Als je te veel op één werknemer vertrouwt, of de behoeften van een afdeling negeert, gaat het niet werken.

Zoek uit hoe je de behoeften van de onderneming in balans kunt houden, terwijl je je steeds realiseert dat je werknemers mensen zijn die buiten kantoortijd hun eigen leven leiden. Als je een fijne sfeer kunt scheppen, zullen je werknemers aan boord willen blijven, zelfs als er een grote verandering heeft plaatsgevonden.

#7 Een verandering in het traject van je leven

Heb je een stilstand in je carrière bereikt? Voel je dat je weg moet gaan, of dat je even de tijd moet nemen voor jezelf? Zelfs als deze dingen eigenlijk niet in je huidige agenda passen, moet je ze toch inplannen. Er zal een dag komen waarop je een stapje terug moet doen van je werk en de teugels aan iemand anders moet overdragen. Anticipeer ruim van te voren op deze behoefte zodat de onderneming succesvol door kan werken gedurende jouw afwezigheid.

Robbins: ‘Mensen die slagen op het hoogste niveau hebben niet zomaar geluk. Ze doen iets op een andere manier dan alle andere mensen.’ De enige zekerheid die je hebt, is te weten dat dingen continu veranderen. Als je zorgt dat je altijd klaar bent voor verandering, zul je beter in staat zijn de juiste beslissingen te nemen wanneer dat nodig is.

Tony Robbins over vooruitkijken

Ontdek bij Business Mastery waartoe jouw bedrijf in staat is

Neem deel aan Business Mastery en leer strategieën om vooruit te kijken en je te ontwikkelen zodat je een onderneming kunt bouwen die gedijt – ongeacht de omstandigheden. Bij dit 5-daagse event dat jou en jouw bedrijf kan veranderen, ben je in het gezelschap van sprekers van wereldklasse en gelijkgestemde personen die erop gebrand zijn succes te hebben.

Luister naar experts en ontmoet anderen die net zoals jij op zoek zijn naar de kennis die nodig is om hun bedrijf naar het volgende niveau te brengen. Door contact te leggen met gedreven mensen en te werken met Tony Robbins en zijn team zul je de vaardigheden ontwikkelen die je nodig hebt om succesvol te worden.

Tony Robbins: Business Mastery

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook: