Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Tiny Tale, de anti-Snapchat

Vergeet WhatsApp en Facebook: als je foto's van je kinderen wil delen, hou je die in beperkte kring. Maar je wil ze wel bewaren. Merlijn Ackerstaff maakt dat met Tiny Tale mogelijk. Investeerder Herman Hintzen is sceptisch.

Je leest nu: Tiny Tale, de anti-Snapchat

Wat is Tiny Tale?

Tiny Tale is veel meer dan een foto-appje: een manier om foto’s vanuit je smartphone op te slaan in de cloud en vandaaruit te delen met familie en vrienden. Een kruising tussen Dropbox (veel te zakelijk) en Whatsapp (veel te vluchtig) waar zeker ouders van kleine kinderen zich wat bij kunnen voorstellen: je schiet de hele dag plaatjes, die verstuur je naar oma en opa, maar hoe hou je ze overzichtelijk bij elkaar voor jezelf en de hele familie?

Ik zou niet in TinyTale investeren voor zou blijken dat er aanzienlijke natuurlijke interesse uit de markt komt’

– Herman Hintzen

De gebruiker van Tiny App maakt voor elk kind (kat of hond) een subaccount aan waarin de foto’s worden weggeschreven.  Vervolgens nodigt hij anderen uit in de ‘inner circle’ die mogen zelf foto’s bewerken en uploaden – en derden, die alleen mogen meekijken. En commentaar geven, want rond elke foto kan worden gekletst. Vanzelfsprekend krijgt iedereen van elke nieuwe upload een notificatie.

Wie zit achter de startup?

Merlijn Ackerstaff, en dat kan nauwelijks missen: zelf vader van een zoon en dochter van 5 en 8. Hij drijft al 14 jaar een webdesignbureau en betrapte zichzelf de afgelopen jaren op de behoefte kiekjes van de kleintjes op een plek bij elkaar te houden en ook te delen met oma en opa. ‘Negentig procent van de foto’s maak je met je telefoon. Uiteindelijk verspreidt zo’n archief zich over verschillende laptops, harddisks en de cloud: daar raken ze zoek. Je wil foto’s wel delen, maar je gooit geen plaatjes van je kinderen op Facebook. Nou kan ik met mijn schoonmoeder wel WhatsAppen, maar mijn eigen moeder is maar net online. En zo’n plaatje eerst naar je desktop sturen is net te veel gedoe.’ Ackerstaff nam exact een jaar geleden de stap: ‘ik heb mezelf een halfjaar vrij gegeven van mijn bureau, heb een apart kantoortje gehuurd en ben daar aan de app gaan werken, samen met freelance ontwikkelaars.’

Wie zitten te wachten op Tiny Tale?

Gezinnen met jonge kinderen. Maar ook, zo blijkt uit de eerste 300 downloads in de App Store en bij Google Play, mensen met katten en honden. En eigenlijk iedereen die foto’s wil bewaren en delen in beperkte kring, zonder dat heel internet meekijkt. ‘Alles draait wel in de cloud, waar het via elke browser en smartphone toegankelijk is. Handig voor met name het wat oudere publiek, dat nog niet zo’n handigheid heeft met appjes. Er zijn al wel concurrenten, zoals 24Snapps en Notably, maar wij hebben toch een platform dat uitgebreider en tegelijkertijd beslotener is, en ook een stuk inegwikkelder om te maken.’

Wat is het verdienmodel?

‘Voorlopig houden we het gratis: eerst moeten we maar eens massa krijgen. We hebben gezegd: de eerste 10.000 gebruikers doen dat levenslang gratis. Wat hoog op de agenda staat is bovendien de mogelijkheid om fotoalbums te kunnen maken vanuit de app. Daarvoor ben ik de samenwerking aangegaan met Peecho, de cloudprintservice die wereldwijd een netwerk heeft van printbedrijven. Zodra we dat voor elkaar hebben, komen daar inkomsten uit. Zodra mensen driftig video’s en foto’s gaan uploaden, kan het inderdaad snel gaan met de opslagcapaciteit die ik moet huren. Maar tegen die tijd kan ik gaan differentiëren in prijs.’ 

Hoe ver is Tiny Tale?

Deze week is de app live gegaan in de winkels van Apple en Google. De eerste paar honderd gebruikers zijn er, en Ackerstaff wil vooral feedback krijgen om zijn product te verfijnen. ‘We zitten inmiddels met zijn vieren in het bedrijf: iemand voor marketing en sociale media, een developer en een designer. We gaan niet blazen met een mediabudget, wat dat betreft sta ik liever op een Libelle Zomerdag dan in een advertentie. Ik heb mezelf nu doormidden gedeeld: de helft van de tijd ben ik terug bij mijn webbureau, de andere helft ben ik er voor mijn startup.’

Voorlopig houden we het gratis: eerst moeten we maar eens massa krijgen

 

Nog geld nodig?

‘Tiny Tale is met eigen geld van de grond gekomen, en in deze fase hoeft er ook niet veel bij. Ik hou het liefst de controle, maar om verder te komen zou een strategische partner natuurlijk wel goed van pas kunnen komen. Daarvoor wil ik wel de tijd krijgen om te bewijzen dat het goed draait en dat er veel gebruikers behoefte aan hebben. Maar dan nog waak ik ervoor dat het een authentiek bedrijf en product blijft: het moet niet hypercommercieel worden uitgebaat, maar dichtbij de gebruikers blijven.’


Dit vindt Herman Hintzen
(partner bij henQ):

Herman Hintzen Henq partner investeerder technologie startup‘Met TinyTale adresseert Merlijn Ackerstaff een behoefte die vermoedelijk bestaat bij veel ouders van jonge kinderen. Enerzijds speelt er de behoefte aan privacy, anderzijds produceert deze doelgroep vaak een bovengemiddelde hoeveelheid foto’s, hetgeen integrale publicatie op Facebook minder aantrekkelijk maakt (zowel voor de fotograaf als zijn publiek).’

‘De app ziet er goed uit. Je kunt foto’s toewijzen aan een of meerdere kinderen en aan gebeurtenissen. Helaas vertoont de Androidversie nog wat foutjes, waardoor ik niet alles kon uitproberen. Maar deze ‘kinderziektes’ zullen ongetwijfeld verholpen worden.
De grootste uitdaging voor TinyTale ligt erin om de doelgroep te bereiken. Voorzover ik begrijp zullen de inkomsten moeten komen uit eenmalige app-downloads en revenuen uit het printen van albums. Om hier een dekkende omzet uit te halen zal een groot aantal gebruikers benaderd moeten worden. Hoewel er vast enige virale werking zal zijn door het feit dat familieleden elkaar zullen uitnodigen, wordt het naar alle waarschijnlijkheid een kostbare aangelegenheid om de aandacht van voldoende jonge ouders te trekken. Het is niet makkelijk om op te vallen in de app-stores.’

‘TinyTale is bovendien niet de enige mobiele app die zich richt op ‘private family photo sharing’: de apps 23Snaps en het Nederlandse Ukky doen vrijwel precies hetzelfde. Ukky maakt eveneens gebruik van Peecho om albums af te drukken. Concurrentie is meestal een goed teken: blijkbaar is er een markt. Hoe groot deze is valt echter nog te betwijfelen. 23Snaps heeft 600 reviews op zowel de iOS app-store als op Google Play. Ukky bestaat alleen op iOS en heeft slechts 6 ratings.’

‘Hoewel TinyTale dus wel in een behoefte lijkt te voorzien, betwijfel ik of het aansluit bij de trendmatige beweging van de markt. Waren er in het pre-mobiele tijdperk nog veel afgeschermde foto-albumwebsites, tegenwoordig draait het voornamelijk juist om het openlijk delen. Facebook, Instagram, Snapchat: het sharen van foto’s staat bij deze apps centraal.’

‘Als ik kijk in mijn eigen huiselijke proeftuin van 6 kinderen in de leeftijd van 12-19 dan zie ik dit share-gedrag de hele dag. In deze leeftijd overheersen vluchtige media als Snapchat en WhatsApp. Maar zoals gezegd zullen ouders van jongere kinderen het fotowerk zelf moeten doen en is privacy dan wellicht wel aan de orde.’

‘Als investeerder zou ik niet in TinyTale investeren voor zou blijken dat er aanzienlijke natuurlijke interesse uit de markt komt, dat wil zeggen tienduizenden downloads per maand, en er zou aangetoond moeten worden dat een substantieel percentage van de gebruikers ook daadwerkelijk bereid is geld te spenderen. Aangezien verdiensten bij aanschaf van de app slechts eenmalig zijn, is het aan te raden om iets van een abonnementsstructuur aan te brengen.’

‘Aan Merlijn de uitdaging om te laten zien dat hij beter is dan zijn concurrenten en dat hij omzet kan genereren. Ik wacht in spanning af!’


Herman Hintzen is oprichter en partner van henQ, een venture capitalfirma die investeert in jonge Nederlandse technologiebedrijven. In portfolio onder meer: SEOShop, Mendix, CWR Mobility en Casengo.