Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Think big? Welnee! Wie het kleine eert, komt verder

Vergeet alles wat je hebt geleerd over BHAG's en grootdenken. Door de kleine stappen vooruit te omarmen, kun je als bedrijf veel verder komen dan wanneer je puur op moonshots gefocust bent.

Foto: Unsplash

In de startupliteratuur leer je één ding en dat is groots durven te denken. Iedereen kent het verhaal van Elon Musk die in een vliegtuig de eerste schetsen maakte voor eigen ruimteshuttles, die resulteerden in SpaceX. Of Steve Jobs, die tijdens elevator pitches enkel genoegen nam met de crème de la crème onder de ideeën.

Wel nu, het kan ook anders. Het verhaal van oud-investeerder en huidig ondernemer Benny Buller toont aan dat je door kleine stapjes te nemen op de lange termijn juist verder komt, dan wanneer je je louter bedient van do the undoable-fantasieën. In een stuk dat hij afgelopen maand op Fast Company publiceerde, legt Buller uit dat hij als Silicon Valleyaanse investeerder veel sprak met technisch ingenieus in de lucht- en ruimtevaart. Zij vertelden hem dat in hun groei werden geremd doordat het ze ontbrak aan ‘onmogelijke’ onderdelen, een nieuw soort turbopompen. Er werd al jaren aan deze onderdelen gewerkt, maar zonder veel succes.

Het onmogelijke

Buller deed een kosten-batenanalyse: zou hij deze onderdelen zelf kunnen proberen te ontwikkelen en was het de investering waard? Het antwoord bleek ‘ja’ te zijn. Naïef als hij was, ging Buller aan de slag. Hij bouwde het bedrijf Velo3D en wonderwel slaagde hij erin om sommige van deze ‘onmogelijke’ turbopompen te 3D printen. Momenteel werkt zijn bedrijf voor SpaceX en Honeywell.

Lees ook: 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders

Het klinkt alsof Buller de ‘undoable‘ gedaan heeft met zijn bedrijf, maar niets is minder waar. Hij schrijft dat hij er al snel achterkwam dat hij de ‘onmogelijke’ pompen niet kon produceren en besloot een minder hoog doel na te streven: wat als hij een deel van de puzzel kon oplossen, dus een deel van de gezochte onderdelen op de markt kon brengen?

Na veel research en R&D slaagde zijn bedrijf hier wél in; zijn bedrijf bracht één specifieke soort turbopomp op de markt, in plaats van de algemene soort waar ingenieurs al jaren naar op zoek waren. The next best thing, zogezegd. ‘Door klein te denken, hebben we onze collectieve geest – samen met het spreekwoordelijke bloed, zweet en tranen – in een veel gedetailleerdere inspanning gegoten’, schrijft Muller er zelf over.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klanten ‘weggeblazen’

Toen hij zijn product presenteerde aan klanten, waren ze volgens hem ‘weggeblazen’ van het product. Door klein te denken, schrijft Buller, wist hij iets groots te bereiken: het mogelijk maken van het onmogelijke. Het is deze mindset, het kleine denken, die Buller tot op de dag van vandaag gebruikt bij alle producten waar zijn bedrijf aan werkt.

Lees ook: Hoe je systeemdenken kan toepassen binnen jouw organisatie

Buller nuanceert zijn stelling overigens wel: het kleine omarmen betekent niet dat je al je stippen op de horizon hoeft uit te wissen. Je mag best een groot doel nastreven, maar raak niet verstrikt in je eigen denken. Lukt het je niet om dit doel in één keer te bereiken, neem dan kleine stapjes. Of, zoals Buller het opschrijft: ‘Bedenk dat succes kan beginnen met het bereiken van een deel van je doel.’