Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Studio Scaleup: Doei, olie! Zeewier is het nieuwe groene goud

Deze week in de podcast met alles over startups, scaleups en f*ckups: steenrijke Belgen investeren in een Nederlandse zeewierboer en ontslagronde Buzzfeed bewijst: geld verdienen met nieuws is superlastig.

Seaweed company studio scaleup
Je leest nu: Studio Scaleup: Doei, olie! Zeewier is het nieuwe groene goud

Abonneren op Studio Scaleup kan o.a. bij Apple Podcasts, Google Podcasts en Spotify.

Komt de zeewier-economie op gang?

Je hoort waarom Joost Wouters ooit begon met The Seaweed Company. Noem hem een zeewierboer, maar het wordt toch serieuze business met het groene slijmerige waterplantje: hij strikte het steenrijke familiebedrijf Colruyt, bekend van de Belgische supermarktketen, om geld bij te storten in zijn bedrijf. En Wouters is niet de enige ondernemer die inzet op het snelgroeiende en veelzijdige zeewier.

Buzzfeed bewijst: geld verdienen met nieuws is (bijna) niet te doen

BuzzFeed. Ooit wilde het bedrijf de wereld van de journalistiek vernieuwen, nu snijdt het volop in zijn nieuwsredactie. Nieuws, daar valt niet genoeg mee te verdienen, menen ze bij het Amerikaanse bedrijf. Volgens scheidend hoofdredacteur Mark Schoofs ‘subsidieert’ BuzzFeed zijn nieuwsredactie al jaren. Wat is er aan de hand bij het bedrijf dat vorig jaar nog een Pulitzer Price won?

Kort nieuws:

  • Angels zouden jaarlijks 150 miljoen extra investeren na een fiscaal zetje.
  • De grootste crypto-roof ooit bij Axie Infinity.
  • Hugo de Jonge blijft weg bij Kamerdebat over Sywerts mondkapjes.
  • Podcastuitgever Dag en Nacht Media opgekocht door het Deense Podimo.

Kapitaalrondjes:

  • 3 miljoen dollar voor de white hat hackers van Breachlock, van onder meer TIIN Capital
  • Jumbo stapt in Gorillas: bedrag en belang onbekend

Shownotes: