Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Startup Cabture maakt taxiritten interactief

Maak van een taxirit een interactieve belevenis en je boort een hele nieuwe markt aan. Dat is het idee achter startup van de week Cabture. Oprichter Louaie El Rowidi pitcht.

Je leest nu: Startup Cabture maakt taxiritten interactief

Wat is Cabture?

Een taxi-startup, maar wel een vreemde eend in de bijt, erkent oprichter Louaie El Rowidi. Waar bekende apps zich richten op het bestellen van een rit, houdt Cabture zich bezig met het “beleven” van die reis met interactieve reclame en het omtoveren van taxis tot rijdende billboards.

Het paradepaardje is een tablet met Cabture-software, waarmee reizigers met naam en toenaam worden verwelkomd. Zij kunnen binnenkort bijvoorbeeld hun Spotify-account koppelen en zo hun eigen muziek door de auto laten schallen en krijgen op maat gesneden aanbiedingen, nieuws, weer en ov-reistijden voorgeschoteld. Als de batterij van je telefoon bijna op is, suggereert de tablet een gratis oplader (aangeboden door een telecombedrijf). Deals en arrangementen worden, de andere kant op, naar je smartphone gestuurd. “Dat is nou interactieve reclame”, zegt El Rowidi.

Cabture werkt onder meer samen met de Heineken Experience, waarvoor een complete taxi in Heinken-stijl wordt bestickerd en reizigers worden verwelkomd met geschiedenis van Heineken. Chauffeurs werken mee door bijvoorbeeld een gratis of goedkopere taxirit aan te bieden op het moment dat mensen besluiten tot een bezoek.

Een professionele, integere chauffeur is voor Cabture van levensbelang, als “visitekaartje van de stad”. “Die moet zowel persoonlijk als qua auto goed voor de dag komen en servicegericht zijn”, zegt El Rowidi. Het gaat daarbij – in Amsterdam – onder meer om chauffeurs van TCA en Uber, die door Cabture worden beoordeeld met kritische vragen. Anonieme testers krijgen een taxitegoed en vullen een enquête in over de chauffeur.

“Zo wordt een profiel geschetst van een chauffeur en gaan wij op zoek naar campagne die bij hem aansluit. Pas jij bijvoorbeeld bij een wagen met opzichtige stickers, of ben je iemand die vooral mensen naar 5 sterren-hotels brengt?”

Wie zitten er achter Cabture?

El Rowidi, die commerciële economie studeerde, verbaasde zich erover dat reizen zelf soms saai is. Wat kunnen we allemaal doen met die tijd, vroeg hij zich af. “Ik dacht, er moet een manier zijn om daarmee waarde te creëren.”

De ondernemer overwoog om de luchtvaartindustrie te benaderen, maar kreeg het advies om eerst een laagdrempeligere markt te benutten voor een proof of concept. Twee jaar geleden reden de eerste Cabture-taxi’s rond.

El Rowidi startte zijn bedrijf met twee compagnons, maar een van hen koos voor zijn studie en meer zekerheid. Met de andere partner kreeg hij een verschil van inzicht. “Die wilde vooral gaan voor taxibestellingen, maar dat zag ik als risico.”

Wie zitten er te wachten op Cabture?

De passagier en diens “waardevolle reis” staat centraal, verzekert El Rowidi. Daarna komen de taxibedrijven, voor wie Cabture een meetsysteem in petto heeft voor kwaliteit en feedback van klanten. “En het kan de werkdruk verlagen, omdat de chauffeur zijn aandacht meer op de weg kan houden.”

Tot slot zoekt Cabture de aansluiting met adverteerders, zowel grote merken als lokale partijen die onder de aandacht willen komen bij een gesegmenteerd publiek, zoals alleen Engelsen, Nederlanders of mensen die in dure hotels verblijven.

Wat is het verdienmodel?

Dat is geheel gebaseerd op advertenties. Een klein deel van de opbrengst bestaat uit  commissies uit boekingen, maar die worden vooral doorgeschoven naar chauffeurs. Die hebben zo hun eigen kleine winkel aan boord.

Hoe ver is de startup?

Cabture is nu geïnstalleerd in 200 taxi’s, waaronder in alle 100 Tesla-taxi’s die van en naar Schiphol rijden. El Rowidi wil nieuwe partnerships te sluiten met Samsung, T-Mobile en Booking. Mediapartijen zoals het FD, BBC en Netflix zouden ook een mooie aanvulling zijn.

Cabture stroom binnenkort in bij Startupbootcamp. Mede met die opschaal-ervaring wil El Rowidi zijn kansen beproeven bij zijn oorspronkelijke liefde, de luchtvaart. “Vluchten duren veel langer, en hebben dus meer mediawaarde.”

Hij wijst op KLM, dat vanaf volgend jaar 10 euro per uur vraagt voor wifi op intercontinentale. “Wij vinden het overbodig om dat bij de passagier neer te leggen. Je zou het kostendekkend kunnen maken met onze tablet.”

De eerste gesprekken met Schiphol en luchtvaartmaatschappijen zijn inmiddels aangeknoopt, maar die grote partijen met heel veel belangen kosten de nodige tijd. “Hoe ga je om met extra gewicht bijvoorbeeld? Elk boutje en moertje wordt gescreend. Dat zijn vrij lange processen.”

Uiteindelijk wil El Rowidi ‘transit-media‘ tot een begrip maken. “Daarvoor moeten wij een voorsprong behouden. Dat doen we door enerzijds het platform te verrijken en ten tweede door het netwerk uit te breiden met meer taxi’s en steden. En, parallel daaraan, ook andere transportvormen, zoals luchtvaart en treinen.”

Nog geld nodig?

Tot voor kort financierde Cabture zichzelf; een maand geleden werd 50.000 euro opgehaald via een (aandelen)crowdfundingcampagne op Symbid.

Eind april volgt een tweede, grotere crowdfundingronde op Eureeca, een crowdfundingplatform uit Dubai dat sinds enige tijd ook in Europa actief is. Via dat platform wil El Rowidi ook investeerders in het Midden-Oosten voor zich winnen. Prettige bijkomstigheid: het taxivervoer in bijvoorbeeld Abu Dabi en Dubai is “veel luxer”.

El Rowidi sprak in dat gebied al met een aantal taxibedrijven. “Ons plan is om investeerders aan te spreken en tegelijkertijd relaties opbouwen met investeerders die ons kunnen helpen om daar voet aan de grond te krijgen.”