Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Startup Boulton print brillen op maat

Merijn Horck en Tim Dassen passen met hun startup de voordelen van 3D-printen toe op brilmonturen. Met Boulton Eyewear leveren ze een (zonne)bril die perfect past. Maatwerk, maar dan betaalbaar.

Je leest nu: Startup Boulton print brillen op maat

Wat doet Boulton Eyewear?

Boulton Eyewear levert brilmonturen op maat. De brildrager – Boulton richt zich voorlopig op heren – stuurt daarvoor een reeks (iPhone-)selfies in, op basis waarvan een 3D-model van zijn hoofd wordt gemaakt. Ontwerpsoftware maakt vervolgens het montuur op maat. Er is voorlopig keuze uit 5 basismodellen in verschillende kleuren, die door een industriële 3D-printer uit kunststof worden opgebouwd met zogenoemde DLP-SLA stereolithografie. De monturen worden met de hand afgewerkt en van glazen met de juiste sterkte voorzien. Ook aardig: de initialen van de drager komen ook in het montuur. “We vouwen als het ware het montuur exact om je hoofd heen. Elke bril is dus uniek. Dat kan gaan om een paar millimeter, maar dat maakt wel degelijk veel uit in het draagcomfort,” zegt Merijn Horck.

Wie zitten achter Boulton?

Horck (40), online ondernemer die de afgelopen jaren actief was in affiliate marketing voor mode en lifestyle, is oprichter van Boulton, samen met ontwerper Tim Dassen. “We hadden via een wederzijdse vriend een brainstormclubje dat zich richtte op de mogelijkheden van 3D printen. Mooie techniek, maar die heeft alleen nut als je hem inzet op een gebied waar hij echt toegevoegde waarde biedt. Tim en ik leek het het leukst om een eigen product op de markt te brengen. Dat moet dan wel een product zijn waar de klant bereid is te betalen voor maatwerk, want 3D-printen is relatief kostbaar. We kwamen snel uit bij brillen. Dat idee liet ons niet los, we zijn het gaan onderzoeken en hebben er in 2013 een bedrijf van gemaakt.”

Wie zit te wachten op een maatbril?

Iemand die wil dat zijn bril perfect zit. “Sommige brilmerken leveren een paar maten, maar de opticien heeft vaak nog werk aan het verstellen. En een bril waaraan je wat buigt, zit toch niet altijd perfect. We kwamen in eerste instantie na marktonderzoek bij mannen uit. Dat is inderdaad het bekende cliché: dames willen wat vaker van bril wisselen en niet voor elke bril even veel geld uittrekken. Mannen willen comfort, zijn bereid te betalen voor kwaliteit en hebben niet zo’n zin om te winkelen.”

Wat is het verdienmodel?

Boulton levert bij de start online en rechtstreeks. De klant betaalt straks voor het montuur prijzen vanaf 295 euro, daar komen de glazen nog bij. Als die op sterkte moeten zijn, gaat het om een etra 75 euro. De prijzen van de verschillende monturen lopen op tot tegen de 375 euro. “Daarmee zitten we natuurlijk boven de Pearls, maar als je kijkt naar brillen die op de gewone manier min of meer op maat worden gemaakt, praat je al gauw over het dubbele. We vinden bijvoorbeeld Tom Davies een mooi merk. Het verschil is wel: bij ons is de bril volledig op maat, bij Davies kies je uit een combinatie van verschillende modules.”

Hoe ver is Boulton?

Via een Kickstartercampagne zijn de eerste ruim 100 brillen besteld door funders. “Een procent of twintig door Amerikanen, de rest hoofdzakelijk uit eigen land. Er lopen ook al wat mensen rond met ons eerste model, de Steelhouse.” Een 3D-printfabriek maakt de brillen en werkt ze af. “Dat is een partner van ons geworden: de industrie wacht op ons soort toepassingen voor eindproducten en wil er ervaring mee opdoen.” De eerste vijf ontwerpen zijn leverbaar, voor nieuwe modellen zoekt Horck samenwerking met onafhankelijke ontwerpers. Voorlopig werkt Boulton alleen met kunststof. “Het is verleidelijk om met titanium te gaan werken, maar we willen focus houden. We zetten in het begin in op zonnebrillen, omdat dat een echt fashion item is, en daardoor laagdrempliger. Maar uiteindelijk willen we vooral naar brillen op sterkte.”
Na afloop van de Kickstartercampagne deze week gaat ook de webshop weer open. “We willen op bepaalde plekken, in concept stores bijvoorbeeld, liggen zodat mensen met ons product kunnen kennismaken, en ze zijn ook welkom op ons kantoor in Amsterdam.” Maar met opticiens is Horck ook al in gesprek. “Vanaf het begin al, omdat we van ze wilden weten wat nu een goede bril maakt? Ze zijn enthousiast over ons verhaal en de innovatie die we bieden.” Die opticiens zouden ofwel als reseller Boutlon in de rekken kunnen hangen, maar over leveren aan een keten als whitelabel wordt ook gepraat.
De software waarmee de klant zich een bril kan aanmeten, moet nog verder worden ontwikkeld. “Vooral gebruiksvriendelijker moet het worden, het uploaden van de foto’s van je gezicht en vervolgens bekijken hoe de bril je staat.”

Nog geld nodig?

Op Kickstarter loopt deze week een campagne af, die net zijn doel van 35K heeft gehaald. “Daar zijn we heel blij mee, maar we hebben een tweede doel richting de 50 a 60K, al is een bril wel een lastig product om op afstand te kopen.” Die 35 mille is goede extra omzet, tot nu toe is Boulton gefinancierd met eigen geld. “We zijn nu aan het kijken naar een investering van buitenaf om bepaalde ontwikkelingen te versnellen, zoals bijvoorbeeld de softwareontwikkeling.”