Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Starbucks-ceo na China-krach: wees lief voor je klant

Moeten we ons zorgen maken om de meltdown op de beurzen in China? Wel degelijk. Maar Starbucks-ceo Howard Schultz deed dat op een bijzondere manier: hij schreef al zijn 190.000 medewerkers een memo. Of ze niet extra aardig voor hun klanten willen zijn. 

Howard Schultz

De beurzen in China tonen weer enig herstel na het drama van eerder deze week, maar een drama blijft het. Dat is ook Howard Schultz, baas van de grootste koffieketen ter wereld Starbucks niet ontgaan. Hij stuurde daarom zijn medewerkers een memo met wat tekst en uitleg:

“Onze klanten voelen zich waarschijnlijk ongerust en gespannen. Hou daar alsjeblieft rekening mee en onthoudt – zoals je al wist – dat ons succes niet iets waar we recht op hebben, maar iets wat we moeten verdienen, elke dag weer. Laten we daarom extra rekening houden met de druk die onze klanten misschien voelen, en laten we alles doen wat in onze macht ligt om hun verwachtingen te overtreffen.”

Er zijn nog geen berichten opgedoken van beurshandelaren die deze week op de vuist zijn gegaan of zichzelf verhingen in een Starbucksvestiging, dus de e-mail ‘Message from Howard’ heeft misschien gewerkt. Maar intussen is er wel een discussie ontstaan: waar bemoeit de 62-jarige miljardair, die Starbucks de afgelopen 20 jaar heeft grootgemaakt, zich mee?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerder dit jaar zette hij al de campagne Race Together op, waarmee Starbucks zijn barista’s aanmoedigt om met klanten in gesprek te gaan over de spanningen tussen bevolkingsgroepen in de VS, terwijl ze de twee woorden op een beker kalken. Waar bemoeit Starbucks zich mee? Zoals hij het zelf zegt: ‘We’re not in the business of filling bellies. We’re in the business of filling souls.’

Volgens voorstanders van Schultz en zijn acties kan het helemaal geen kwaad als een topman zich actief bemoeit met de wereld om zich heen en zijn medewerkers. Met zijn memo’s toont hij betrokkenheid, leiderschap en zorgt hij voor een sterke cultuur binnen zijn bedrijf, die Starbucks toch ver heeft gebracht. Want zeg nou zelf, die koffie doet het, ook met alle toeters, bellen en extra smaakmakertjes, niet helemaal alleen.