Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sprout Visit: Takeaway.com lust Duitsers rauw

Kan Jitse Groen met Takeaway.com op tegen het geweld van Rocket Internet, dat deze week weer 110 miljoen euro pompte in Delivery Hero? Tijdens de Sprout Visit maakte Groen korte metten met twee Calimero-misverstanden: 1. Nederland is een grote bezorgmarkt, en 2.: Takeaway is helemaal geen kleine jongen in Duitsland. 

Je leest nu: Sprout Visit: Takeaway.com lust Duitsers rauw

Ook op bezoek bij toonaangevende ondernemers?

Wordt Sprout-member en ga mee!

Next stop: Young Capital


Jitse Groen nam woensdag de tijd om Sprout-members rond te leiden in de voormalige Grolschbrouwerij in Enschede. Op de plek waar ooit koperen ketels stonden wordt nu gewerkt aan de techniek en klantenservice achter Thuisbezorgd.nl, Lieferando.de, Pizza.be en de andere bestelsites die hij met Takeaway.com exploiteert. 



Foto’s: Anouk Eigenraam


Duitse klantenservice


Boven worden de menu’s ingeklopt, veel mensen achter schermen dus, met hier een hele club medewerkers die klanten – niet de consumenten die eten hebben besteld, maar de restaurants die zijn aangesloten op het besteloplatform – in het Duits te woord staan, daar een blok dat in het Nederlands telefoneert.


Takeaway is een it-bedrijf


We zijn een it-bedrijf. Van eten zelf weten we niets


De it’ers die alles in de lucht houden en nieuwe (mobiele) sites ontwikkelen laten zich niet afleiden. Zij zijn in feite het hart van het bedrijf: ‘We zijn een it-bedrijf, dat zorgt dat bestellingen zo snel mogelijk een restaurant bereiken. Van eten zelf weten we niets. Omdat iedereen rond hetzelfde tijdstip eten bestelt, is dat nog best een spannende klus.’ Op een scherm flitsen de bestellingen op een Google Earth-kaart tevoorschijn. Een geintje: in real time dendert de bestelmachine veel sneller door.



Half miljard euro aan eten


Voor 35.000 restaurants in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Polen en zelfs Vietnam handelt Takeaway de bestelling en betaling af. Samen zijn ze goed voor meer dan een half miljard euro aan maaltijden. 500 medewerkers zijn daar inmiddels zoet mee, verdeeld over deze voormalige fabriek in Enschede, maar ook in – kleinere – vestigingen in onder meer Utrecht, waar het hoofdkantoor van Takeaway staat, en Berlijn, ooit de hoofdvestiging van Lieferando, de site die Groen vorig jaar voor 73 miljoen euro overnam.



Studentenkamertje


Yep: er is wel wat veranderd sinds Groen in 1999 letterlijk op zijn studentenkamertje zijn eerste bestelsite in elkaar knutselde en restaurants ging bellen. De software die hij eigenhandig schreef om het toen nog onmisbare faxverkeer af te handelen draait nog. ‘Soms komen mijn mensen wel eens klagen: ‘wie deze code nou weer heeft geschreven?!’…’ Van alle technische details is Groen allang niet meer op de hoogte.  Maar hoe hij wil innoveren en welke kant het op moet met Takeaway blijkt hij heel goed door te hebben.


Groei: vreselijk hard


‘We zijn in Nederland en België 30 keer zo groot als onze grootste concurrent. Daarom beschouwen we de telefoon waarmee mensen hun restaurant bellen als eigenlijke concurrent. Maar we groeien nog steeds vreselijk hard: er zijn 17 miljoen Nederlanders en we verwerken nog maar een paar miljoen bestellingen per jaar. Terwijl we weten dat de helft van de bevolking minimaal 1 keer per jaar pizza bestelt.’



Duitsland niet 5 keer groter


‘In andere landen moeten we wel meer aan de bak: in Duitsland, Polen en Oostenrijk is meer concurrentie, maar we doen het er goed. Het grote verschil met Nederland: in Duitsland is veel meer geld te verdienen.’ Toch is Duitsland, met vijf maal zoveel inwoners, niet ook vijf keer zo groot als markt. ‘Onze dienst werkt alleen in stedelijke gebieden. Nederland is relatief heel erg verstedelijkt: we hebben 32 steden met meer dan 100.000 inwoners, Duitsland heeft er 71, dus niet 5 keer zo veel.’


Duitsland kost geld


‘Nederland is de grootste markt voor eten bestellen in Europa, na Duitsland en Engeland.’ Toch zet Takeaway.com, onder meer met de overname vorig jaar van Lieferando, stevig in op Duitsland, waar het de nummer 2 is na  Pizza.de, de site die vorige zomer werd opgekocht door Rocket Internet-dochter Delivery Hero – voor 290 miljoen euro.


Wij dachten in 2007: we doen Duitsland even erbij. Vergeet het maar


‘Duitsland is een enorme markt, waarin je heel veel moet investeren om uiteindelijk een keer winst te draaien. Voorlopig lukt dat niemand. Wij dachten in 2007: we doen Duitsland even erbij. Vergeet het maar: als je daar wil investeren, doe dan maar rustig 100 keer het bedrag dat je denkt nodig te hebben.’



Rocket Internet


Alleen voor de nummer 1 in een markt als Duitsland is geld te verdienen, stelt Groen, en dan op zijn vroegst na 4, 5 jaar sleuren. Dat maakt het lastig concurreren, tegenover een partij met zulke peilloos diepe zakken als startup-schaalmachine Rocket Internet. In dezelfde week waarin Sprout-members bij Groen langskomen, heeft delvery Hero weer 110 miljoen euro opgehaald om te verbranden.


15 platformen


Ik ben koppig. Het heeft me 12 jaar gekost om toe te geven dat ik geld van buiten nodig had


Goed, Takeaway.com heeft ook twee stevige investeerders achter zich, waaronder Prime. ‘Ik ben koppig. Het heeft me 12 jaar gekost om toe te geven dat ik geld van buiten nodig had.’ Maar Groen wijst liever op andere verschillen tussen zijn bedrijf en de Duitse concurrentie. ‘Zij hebben 15 platformen om te integreren, wij hebben er twee. En waar denk je dat die 110 miljoen voor nodig zijn? Reken maar dat er flink verlies wordt gedraaid.’



Ander spel


Uiteindelijk, zegt Groen, speelt Rocket Internet een heel ander spel dan hij. ‘Wij bouwen een bedrijf. Zij investeren in startups en overnames, die ze oppompen om ze door te verkopen met winst. Dat de deal van deze week Delivery Hero waardeert op 2,5 of 2,9 miljard euro zegt me niet zoveel: ze zijn beursgenoteerd en hebben er belang bij hun balans zo mooi mogelijk te krijgen.’



Ook op bezoek bij toonaangevende ondernemers?
Wordt Sprout-member en ga mee!

Next stop: Joop Donkervoort


P.S. Kijk ook vooral nog even het interview dat ex-Sprout-hoofdredacteur Karin Husslage twee maanden geleden hield met Jitse Groen, tijdens The Next Web Conference in Amsterdam: