Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sprout magazine cover-gate

Nieuwe functie, nieuwe formats. In de serie Remy Reflecteert kijkt hoofdredacteur Remy Ludo Gieling terug op een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland.

Je leest nu: Sprout magazine cover-gate

De telefoon stond donderdag roodgloeiend – paniek op de redactie: cover-gate was een feit. De voorkant van het aprilnummer met sneeuwkanon Koos Hendriks (SnowWorld) ging volledig schuil onder een knalgele banner die opriep tot membership. Niet leuk als je al lid bent. De gele cover was bedoeld voor een selecte groep potentiële partners die – je raadt het al – de normale cover hebben gekregen. De inhoud was gelukkig wel hetzelfde, zodat niemand de sabbaticalavonturen van Vivienne van Eijkelenborg (Difrax) of de koffiecupjesoorlog van Nils Clement en Bas de Vet (Euro Caps) hoeft te missen. 

Reacties

Gebeurd is gebeurd, het blad was inmiddels gedrukt. Per e-mail hebben we de lezers op de hoogte gesteld van de fout en de goede cover (je ziet hem hier beneden) als bijlage toegestuurd. De reacties hierop waren overweldigend: van ‘ah joh, fouten maken is menselijk’ tot Frank, die eigenlijk had gehoopt dat we de gele plaat speciaal voor hem hadden gemaakt (sorry Frank). Het blijkt uit deze positieve instelling maar weer dat ondernemers altijd het beste uit een situatie willen halen en zich niet laten tegenhouden door een (in dit geval knalgeel) obstakel. 

In het nieuws

Wat de nieuwsvoorziening betreft was het een drukke week: Elon Musk die zijn Space X-raket in zee ziet vallen, Spotify die en passant 400 miljoen dollar ophaalt, XXimo die de misère bij FC Twente slinks gebruikt voor eigen marketinggewin en Speakap, ooit Startup van het Jaar, dat een investering binnensleept van miljardair John Fentener van Vlissingen. 

Extra aandacht wil ik besteden aan onze eigen Sprout Challengers, de eigenzinnige ondernemers die de markt aanvallen. Hoewel dat niet altijd succesvol verloopt (zie Anno12), zijn er een hoop die succes na succes boeken. Zo werd Vegetarische Slager Jaap Korteweg tot Ondernemer van het Jaar benoemd en zijn Mark Vletter (Voys), Frans Jonker (Ticketscript) en Caroline van der Lande (Buurtboer) in de running voor Entrepreneur of the Year. 

Week van de Ondernemer

In Utrecht was het weer druk bij de Week van de Ondernemer, het jaarlijkse ING-feestje in het Beatrixtheater waar duizenden ondernemers, sprekers, adviseurs en politici op afkomen. Ik had het genoegen om een sessies over financiering bij te wonen. Voorzien van praktijkcases kon het publiek op de stoel van de bankier gaan zitten en vertellen of ze een bedrijf wel of geen financiering zouden toekennen. Niet altijd noodzakelijk: een case was (gelukkig) al gecrowdfund.

De sessie met Janneke Willemse over internationaal zakendoen in de VS zorgde voor een prettige clash tussen een ING-bankier en ondernemer Arnoud Aalbersberg (Care Plus) waarbij de eerste zich vooral op grootzakelijke machinebouw wilde richten, waarop Aalbersberg terugkwam met: “moet ik met consumentengoederen dan niet naar de VS uitbreiden?”. Aalbersberg heeft duidelijk ambitie: hij wil de ziekte van Lyme uit de VS verdrijven. Bij Sprout houden wij van zulke ‘onmogelijke’ plannen.  

Nieuwe functie

Wat betreft mijn eigen successen of failures moet ik jullie het verhaal nog even schuldig blijven. Mijn eerste week ondernemer-af en als hoofdredacteur van Sprout was vooral hectisch: overleg, e-mails, telefoontjes en als het even kon nog meer overleg. Het weekend wordt dan ook bijkomen en ontspannen de Inc., FastCompany en Entrepreneur lezen, eens kijken wat ze aan de overkant van de plas aan het doen zijn. 

Mocht je de komende dagen gaan barbecuen, bak dan vooral een vegetarische hamburger van Jaap. Hij is niet voor niets ondernemer van het jaar geworden.