Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

SpeedUpGuide. Meer doen in meer tijd.

1. Au Pair

Kwaliteit-tijd met de kinderen

School, vriendjes, sporten, het kost veel tijd om je kinderen rond te rijden. Zeker als beide ouders ondernemer zijn, levert een au pair tijd en geld op.

De tijdsbesparing is voor Marielys Avila (32) nog niet eens de belangrijkste reden. “Ik wil de vrijheid om met een gerust hart weg te kunnen als dat nodig is voor mijn eigen of mijn man’s bedrijf. En ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert omgaan met andere culturen.” Dochter Shannen (11) spreekt dankzij die au pairs nu goed Spaans en Engels.
“Zeker de helft van mijn klanten heeft een eigen bedrijf”, vertelt Avila, inmiddels eigenaar van S-au pair intermediate. Ondernemers hebben extra behoefte aan de flexibiliteit die een au pair biedt. “Zo kun je meer kwaliteit-tijd met je kinderen doorbrengen in plaats van al dat gehaast.” Ook het geld kan een reden zijn voor het nemen van een au pair: Een au pair kost ongeveer 600 euro per maand. Ter vergelijking: vier dagen kinderopvang voor twee kinderen kost circa 1200 euro per maand.

Kinderen naar school en sport brengen: 2 uur
Au pair inschakelen 0 uur
Winst: 2 uur

2. Doe een congres

Afspraken maak je vóór de beurs

Zomaar langs de stands op een beurs lopen of passief in een congreszaal gaan zitten, is een verspilling van tijd en geld. Frans van Hulle (32), mede-oprichter van mobiele dienstverlener Emexus, doet het anders.

“Ik zie beurzen als een goede kapstok om op een ongedwongen manier met potentiële partners af te spreken.” Van Hulle bezoekt jaarlijks zo’n vijf beurzen en drie congressen. “Zeven jaar geleden gedroeg ik me als toeschouwer. Je komt met een stapel folders en pennen thuis waar je nooit meer naar kijkt.” Dat moet anders, vond Van Hulle. “Het gaat mij om het leggen van nieuwe contacten. Maar op de beurzen staan bij de stands vaak salespersonen die zoveel mogelijk willen verkopen. Op congressen staan deelnemers na een goede speech in de rij om met de spreker in contact te komen. Dat werkt dus niet. Nu bekijk ik van tevoren de deelnemerslijst en spreek in de pauze af met de juiste persoon van een bedrijf. Zo had ik bij de 3GSM beurs in Cannes drie dagen bijna helemaal volgepland met afspraken.”
Komt u niet om contacten maar om kennis op te doen, bereid het bezoek dan goed voor. “Ik ga naar een contentbeurs in Londen. Daar wil ik kennis vergaren. Dan vraag ik van te voren de presentaties op, print ze uit en neem ze mee om gericht aantekeningen te kunnen maken. En door gesprekken met andere deelnemers en de organisator kwalificeer ik welke parallelsessie het nuttigst is.” Nog een tip: Ga niet zomaar op een mooie aankondiging af. Sommige congressen hebben een prachtige website maar blijken een grote farce. “Zo wilde ik naar de ‘grootste eventmarketingbeurs van Europa’. Het leek de perfecte beurs. Kom ik daar, staan er drie standjes in een tennishal. Daar leer je wel van, ja.” (MvR)

Rondstruinen en kletsen, 2 nieuwe contacten: 1 dag 
Netwerken, 10 nieuwe contacten: 1 dag
Winst: ± 1 dag 

3. Vergader efficiënt

Afronden graag
We vergaderen teveel. Dat kan allemaal sneller en efficiënter. Hoe, dat weet vergaderkundige Wilbert van Vree. Hij promoveerde op ‘vergaderkunde’ en staat aan het hoofd van vergaderwijzer.nl.

 

Waarom vergaderen we zoveel?
“We zijn nog niet zo gewend aan zakelijk vergaderen. Het bestaat pas een halve eeuw. Politieke vergaderingen kennen we al veel langer en die zijn gestoeld op democratie en consensus. In een onderneming hoeft dat niet altijd natuurlijk. Je hoeft niet overal draagvlak voor te hebben.”

Hoe kunnen we het sneller doen?
“Daar zijn genoeg trucs voor, zoals staand vergaderen. Of ga eens samen lunchen. Dan kun je de volgende vier keer weer telefonisch vergaderen. Bij Google werd een tijdlang vergaderd op skippyballen.”

Welke vergadervorm werkt nu het beste?
“In Amerika gaat een ondernemer aan de slag en koppelt zijn beslissingen terug in de vergadering. In democratisch Nederland mag iedereen zijn zegje doen. De ene vorm is niet beter dan de andere, waarschijnlijk is de middenweg het beste. En daarbij: buiten de vergadering is er hiërarchie binnen het bedrijf, binnen de vergadering denkt men vaak van niet. Maar waarom zou je alles in een groep bespreken? Denk altijd na waarom en hoe je iets ter sprake brengt: Wil je advies of wil je dat mensen meebeslissen?”

Doen kleine bedrijven het beter?
“Niet per se. Overleg in een kleine groep is efficiënter, maar als een bedrijf groter wordt, ontstaan problemen. Bij twintig man komt de eerste formaliseringsslag, dat levert vaak een kleine crisis op. Een vergadering moet kleiner worden, maar vaak moet iemand van buitenaf dat zeggen. Vergaderen is een statuselement. Als je weinig vergadert, ben je minder waard, is hier de opvatting.” (RR)

Langdradige vergadering: 3 uur
Kort overleg met actiepunten: 20 minuten
Winst: 2.40 uur

 

4. Laat je vliegen

Het taboe op de helikopter

Lukkien vliegt graag met helikopters. Trots claimt het Edese familiebedrijf op een speciale site (www.helihaven.com), met live webcambeelden, de enige in Nederland te zijn met een eigen heliplatform. Dat past ook bij het eigenzinnige bureau. Maar praten erover, nee, liever niet.

 

Dat geldt ook voor Hennie van der Most. De Overijsselse horeca- en vastgoedtycoon houdt liever voor zich dat hij voortdurend met zijn helikopter vliegt. “Er rust een beetje een taboe op helikoptervliegen”, erkent Jan van Meerveld, de 25-jarige directeur van Heliflight & Events, een van de grootste Nederlandse aanbieders van helikoptervluchten. Kennelijk zijn ondernemers bang voor arrogant of steenrijk te worden versleten als ze openlijk verklaren zich zo te verplaatsen. Ook Van Meerveld wil geen namen van klanten noemen.
Taboe of niet, het aantal zakelijke helikoptergebruikers groeit snel. Van Meerveld schat dat er in ons land zo’n twintig ondernemers met een privé-heli vliegen. De rest maakt gebruik van bedrijven als Heliflight en dat zijn er circa vijf, goed voor een totale jaaromzet van ongeveer 4 miljoen euro. De voordelen van helikoptervliegen zijn voor Van Meerveld overduidelijk. Je omzeilt alle files en vliegt met een kruissnelheid van 240 kilometer per uur in een kaarsrechte lijn. “Onder de 700 kilometer is de heli de meest efficiënte manier van transport”, stelt Van Meerveld. De kosten? De luxe EC 120 van Heliflight kost 800 euro ex btw per uur. Een vluchtje Utrecht-Antwerpen komt dan op 200 euro per persoon. (LH)

 

Sneller met de heli
Jan van Meerveld, Heliflight. “Een klant van mij met een grote detailhandel was vroeger 2,5 dag kwijt aan zijn autoritten vanuit Vlaanderen via Luxemburg, naar Duitsland en weer terug. Nu kost zo’n trip Antwerpen-Brussel-Luxemburg-Bonn en weer terug hem zeven uur.”

Winst: ± 2 dagen

5. Doe een elevator Pitch

Snel praten voor het geld

Binnen een minuut moet u een potentiële investeerder kunnen overtuigen om geld in uw bedrijf te steken. Dat betekent dus snel praten.

 

Pieter den Bok (30) van venture capitalmaatschappij Venturion legt uit wat hij wil horen. “Een investeerder wil weten of iemand karakter en doorzettingsvermogen heeft. Of een bedrijf succesvol is, hangt daar namelijk voor een groot deel vanaf. Met enthousiasme een duidelijk verhaal vertellen, daar gaat het om. Laat ook weten dat u gecommitteerd bent, in tijd, geld of energie. Als iemand zelf een bedrag – al is het maar weinig – in zijn bedrijf investeert, laat dat zien dat hij er echt in gelooft. Werkt iemand maar deeltijd, dan is dat voor mij een afknapper.”
“De elevator pitch is bedoeld om aan tafel te komen bij de investeerder. Daarom wil ik vooral horen over het product of de dienst en hoe je er geld aan kunt verdienen. En wat ik in ieder geval wil weten, is wie de doelgroep vormt.”
“Groeiende bedrijven raad ik aan een teaser te sturen naar de investeerder. Dat is een korte samenvatting van het businessplan, hoogstens 3 à 4 pagina’s. Daarbij is hetzelfde van belang als bij de pitch: vertel wat de potentie is.” (MvR)

De beste ´Elevator Pitch´:
1. heeft een prikkelende opening
2. duurt niet langer dan 60 seconden (150-200 woorden)
3. wordt met passie gebracht
4. maakt duidelijk wat het belang van de investeerder is
5. eindigt met een verzoek

 

6 Plan je dag

Time Management

– Neem iedere dag op dezelfde tijd een vast moment om je dag te plannen. Neem nog eens de zaken van gisteren onder de loep en bepaal wat je vandaag gaat doen.

– Maak iedere ochtend een to do-lijstje. Let er op dat je grote projecten opdeelt in behapbare brokken.

– Verdeel de lijst in A, B en C-prioriteiten. A: Onderwerpen die nu en op de kortere termijn belangrijk zijn. B: Zaken die dringend kunnen zijn, maar meer voor de langere termijn. C: Zaken waarvan het fijn zou zijn als je eraan toekomt.

– Start met de A-prioriteiten. Laat u niet verleiden om eerst een C-onderwerp te doen, puur en alleen omdat die zo makkelijk gedaan kan worden.

– Streep de onderwerpen door als u ze af hebt; het geeft een gevoel van voldoening.

– Plan tijd in voor grotere, belangrijke klussen. Als iemand wil afspreken in die tijd, zeg hem dan dat je al een afspraak hebt.

– Prop niet de hele dag vol. Hou tijd over voor eventuele calamiteiten of gewoon om eens rustig te kunnen nadenken.

– Wees een manager voor uzelf: Vraag uzelf of u uw doelstellingen hebt gehaald. Zo niet, wat kunt u veranderen om ze wel te halen?

– Doe dingen meteen. Als iemand voorstelt volgende week een afspraak te plannen, vraag hem dan: “Waarom nu niet?” Het bespaart weer een telefoontje. Volgende week is die persoon niet te pakken te krijgen.

– Hou een tijdje bij wat u precies doet op een dag, en kijk dan wat er te verbeteren is. Veel mensen zijn slechts een kwart van hun tijd in staat om aan belangrijke zaken te werken. Als u dit weet op te krikken naar een derde, betekent dat veel meer productieve uren per week.

Bron: Getmoredone.com

7. Blijf gezond

ADT, de nieuwe modeziekte

 

1. Wat betekent adt?
ADT – de afkorting staat voor attention deficit trait en is een mentale aandoening die pas zeer recent is beschreven door de Amerikaanse psychiater Edward Hallowell. ADT-patiënten kunnen de enorme hoeveelheid informatie en taken die op ons afkomen niet meer aan en zijn snel afgeleid, ongeduldig en denken in zwart-witpatronen. Zij hebben moeite met het organiseren, structureren en het stellen van prioriteiten.

2. Nou en?
Het aantal adt-patiënten is het afgelopen decennium met een factor tien gegroeid. Een flink deel daarvan bestaat uit ondernemers en managers. ADT levert behalve psychische dus ook enorme economische schade op.

 

3. Is adt erfelijk?
Nee, de omgeving speelt een rol. Het is een symptoom van de moderne tijd, zoals files. De menselijke hersens hebben het in de geschiedenis nog nooit zo druk gehad. Je krijgt adt niet door een ernstige crisis, maar geleidelijk door een steeds toenemende werkdruk, door teveel dingen tegelijk te moeten doen en het gevoel te hebben te kort te schieten.

4. Wat gebeurt in het hoofd bij adt?
Voorin de hersenen bevinden zich de voorhoofdskwabben. Die zorgen onder meer voor plannen, organiseren en het stellen van prioriteiten. Daaronder ligt het deel van hersenen dat zich bezig houdt meer ‘primaire’ dingen als slaap, honger, ademhaling en seks. Gaat het goed, dan zijn de voorhoofdskwabben de baas en zenden de diepere lagen signalen uit van vreugde en opwinding. Bij adt-patiënten is dat anders. Dan neemt de onderste laag het over en raken de hersenen in een permanente toestand van angst en overleven.

5. Wat is er aan te doen?
Belangrijk is een sfeer waarin mensen af en toe rustiger aan mogen doen zonder zich een loser te gaan voelen. Heel concreet kan adt vermeden worden door genoeg te slapen, gezond te eten en genoeg te bewegen. Wat ook helpt is elkaar problemen te delen en een grip te krijgen op de werkplek: zorg dat (minstens een deel van) het bureau altijd opgeruimd is, splits grotere taken in kleinere en sta geregeld op van de werkplek om wat te bewegen. (LH)

8. Slaap lekker

Rust is geen vies woord

In de westerse wereld is een kop koffie het geaccepteerde medicijn tegen oververmoeidheid en concentratieverlies. Slaap wordt gezien als een teken van zwakte. Ten onrechte.

 

Halverwege de dag zult u zich een stuk minder fris voelen dan toen u net onder de douche vandaan kwam. Onderzoekers van Harvard University vroegen zich af wat daaraan ten grondslag ligt. Ze kwamen erachter dat het menselijke brein bij aanhoudende activiteit ‘vol’ komt te zitten. Deze ‘burnout’ heeft tot gevolg dat mensen minder goed informatie kunnen opslaan, geïrriteerd en licht gefrustreerd raken. De oplossing: een goede nachtrust in combinatie met een middagdutje.
Een paar regels: Houd uw nap minimaal acht uur na het ontwaken om uw natuurlijke bioritme niet te verstoren. Een dutje mag niet langer duren dan een halfuur, anders bereikt u een dieper slaapstadium waaruit het moeilijk ontwaken is. (GL)

 

Amerikanen hebben voor hun middagdutje de Power Nap Pod. De luxe ligstoel van glimmend staal en fiberglas – winkelwaarde 7995 dollar – is voor de nuchtere Hollander wellicht ietwat overdreven: Wie wil rusten heeft geen ingebouwd alarm en een koptelefoon nodig. Op de bank kan natuurlijk ook.

9. Neem een virtueel kantoor

Online vergaderen
“De tijdwinst merk je pas achteraf. Als de stress van vroeger achterwege blijft.” Eric Simons, mede-eigenaar van tweemanstrainingsbureau Eamric, is blij met zijn virtuele kantoor.

 

“Klanten kunnen nu rechtstreeks in mijn agenda.”. Als hij training geeft, is hij slecht bereikbaar voor andere opdrachtgevers. Daarom kunnen vaste opdrachtgevers nu in zijn agenda uren inplannen. “Ik merk dat het gewaardeerd wordt en het komt professioneel over. Een opdrachtgever kan eenvoudig kijken wanneer het hem uitkomt.”
De consultants van InterimIC gaan nog een stap verder. Het bedrijf is een compleet virtuele organisatie, zonder kantoor. De hele bedrijfsvoering loopt via de software van Viadesk, aanbieder van virtuele kantoren. “Zo hebben we een kennisdatabank, waar alle ruim twintig leden bij kunnen. Contracten en interne documenten staan online”, vertelt Michiel Bonte, mede-oprichter van InterimIC. “Ook projectmanagement doen we zo. Facturatie en urenadministratie kunnen we zo naar onze administrateur sturen. Daar komt geen papier meer aan te pas.”
Ook zijn alle partners uitgerust met een blackberry. Het apparaat huisvest de mail, zodat contact overal mogelijk is. De blackberry kan alle opgeslagen informatie draadloos uitwisselen met de computer. “Daarnaast gebruiken we Skype, zodat we ’s avonds nog een teleconference kunnen houden. In ieder geval zijn we altijd online bereikbaar voor onze klanten.” (RR)

 

De gedeelde agenda levert Simons zeker tijdwinst op. “Soms werden uren dubbel geboekt, dat leverde een boel stress op. Dat gezeur voorkomen we nu.”
Ook InterimIC bespaart veel tijd. Door de vele online meetings hoeven de partners slechts één keer in de twee weken samen te komen. “Zo besparen we heel veel tijd.”

10. Leer blind typen

Meer aanslagen

Verhoog uw snelheid. Snel typen, of snel een sms-bericht tikken scheelt veel tijd.

 

Even een paar cijfertjes: het wereldrecord blind typen staat op 830 aanslagen per minuut. De gemiddelde toetsenbordgebruiker komt niet verder dan zo’n tweehonderd aanslagen. Iemand die een sneltypcursus volgt, gaat al snel richting de vijfhonderd. Ook de jongere generatie laat zich inspireren door snelheid. Het record sms-en staat inmiddels op 160 aanslagen per minuut. (RR

 

Test uw typesnelheid
www.typingpal.com/test/
www.typingtest.com

Drie A-viertjes tikken met 200 aanslagen per minuut: 67 minuten
Drie A-viertjes tikken met 500 aanslagen per minuut: 27 minuten
Winst: 40 minuten

11. Ga speednetwerken

Wisselende contacten

Nieuwsgierig schuifelen tientallen ondernemers de Utrechtse zaal in. Ze gaan speednetwerken. Drie minuten kletsen en dan door naar de volgende potentiële zakenpartner.

 

Het fenomeen is redelijk nieuw in Nederland. Daarom leidt oppernetwerker Martijn Aslander de door verschillende bedrijven georganiseerde avond in. De groep krijgt van hem te horen: “Ga ontdekken waar je elkaar mee kunt helpen. Richt je niet meteen op de verkoop van je uren of van je product, maar ga eerst vertrouwen winnen.”

Op netwerkavonden komen vaak bevriende ondernemers bij elkaar om een biertje te drinken. Helemaal fout, weten de organisatoren van het speednetworking-evenement. Je netwerkt immers om nieuwe contacten op te doen. Op een avond als deze worden ondernemers gekoppeld aan minstens acht nieuwe gezichten. Of, zoals Aslander zegt: “Je hebt meer aan vage kennissen dan aan goede vrienden. Die laatste zitten immers in hetzelfde netwerkje en kunnen daarom minder voor je betekenen als je nieuwe uitdagingen zoekt.” Hij voegt dezelfde avond de daad bij het woord: Een styliste helpt hem aan gratis kledingadviezen, in ruil daarvoor introduceert hij haar bij een aantal tv-makers uit zijn netwerk.
Carolijn Verhoeven van Proflex & Partners laat zich verrassen. Ze zag op het schema dat ze zo meteen aan iemand van een trainingsbureau gekoppeld is. “Dat is interessant. Wij werken ook met zo’n bureau, en dan is het interessant om te zien hoe een ander tegen de zaken aankijkt.” Aslander benadrukt in de pauze nog eens de waarde van een netwerk. Zelf beweert hij een netwerk van 3500 personen te hebben, voor wie hij op onregelmatige basis iets kan betekenen. Zo’n netwerk is weer belangrijk vanwege de ‘macht van de aanbeveling’: “Ik kan wel zeggen hoe goed ik ben, maar het heeft veel meer waarde als iemand anders dat zegt. Gemotiveerd trekt de groep weer de zaal in met de statafeltjes. Tijd voor nog een rondje contacten leggen. (RR)

Acht nieuwe contacten bezoeken: 8 middagen
Speednetwerken 1 middag
Winst: 7 middagen

12. Werk thuis

Een kantoor in de stal

Om acht uur de deur uit, een minuut later op je werk. Een filetijd van nul minuten. Heerlijk, vindt Paul Alberts (40), directeur van reclamebureau Brandbase.

 

In een omgebouwde stal naast zijn woonboerderij in Amsterdam Noord runt Paul Alberts zijn bedrijf. “Werken en wonen, voor die combinatie is een boerderij ook bedoeld. In plaats van koeien zitten er nu acht werknemers in de stal. En die zijn minstens zo productief…”
Om zo dichtbij de woning te kunnen werken, is het wel van belang duidelijke afspraken te maken met partner en kinderen. “Zo gauw word ik hier niet afgeleid. De kinderen kunnen hier namelijk niet zo makkelijk binnen rennen. Je moet alleen zo gedisciplineerd zijn dat je niet hele avonden en weekeinden op kantoor zit.”
De werkwijze maakt het mogelijk een groter en duurder pand te kopen. Alberts vindt het dan ook vreemd dat zo weinig ondernemers dit doen. “Als je een bedrijf hebt met vijf tot tien medewerkers, moet je al snel 250 vierkante meter kantooroppervlak hebben. In Amsterdam kost dat zo 150 euro per vierkante meter.”
Als Alberts moet verhuizen, zou hij een pand aan de Amsterdamse grachten of singels kopen. “Kijk maar eens op internet. Daar staan nu prachtige panden te koop tussen de 1 en 2 miljoen euro.” Er is natuurlijk risico. Als het bedrijf niet loopt, kun je ook je huis kwijtraken. “Maar een echte ondernemer laat zich door een beetje risico niet afschrikken natuurlijk.” (MvR)

 

Gemiddeld woon-werkverkeer: 45 minuten
Wandeling naar kantoor aan huis 1 minuut
Winst: 44 minuten

 

13. Netwerk op het web

Stel je vragen online

Contacten leggen en onderhouden kost veel tijd. In een online forum of community kan het netwerken een stuk effectiever, meent Dennis Hettema (32), oprichter van Higherlevel.nl.

 

Wat zijn de voordelen van online netwerken via Higherlevel?
“Het is snel, altijd beschikbaar en er zijn een heleboel ervaren ondernemers actief die op vragen van andere ondernemers reageren. Als u naar een consultant gaat, moet u eerst een afspraak maken en er dan maar op vertrouwen dat hij gelijk heeft.”

Online heeft iedereen wel gelijk?
“Je leert meer als je de discussie tussen twee deskundigen kunt volgen. Zo heeft de gebruiker iedere dag een goed evenement. De informele sfeer zorgt er bovendien voor dat contacten makkelijk en snel zijn gelegd.”

Hoe maak je effectief gebruik van internetfora?
“Een korte vraag stellen lijkt het meest effectief. Maar denk eraan dat mensen eerder in contact treden als u bereid bent iets terug te geven. Probeer ook andere gebruikers advies te geven. Ook is het belangrijk dat u laat zien dat u serieus bent. Leg dus uit wat u al gedaan heeft om een oplossing voor een probleem te vinden. En zoek eerst of uw vraag al een keer is gesteld. Er staan zo’n 52.000 berichten op ons forum, we hebben 6100 geregistreerde gebruikers. Grote kans dat de gezochte informatie al te vinden is.”

Actief forums bezoeken of lid worden van een online community?
“Beide, zelf ben ik ook lid van LinkedIn en OpenBC. Deze communities bieden een online adresboek met extra functies. Een forum als Higherlevel is contentdriven. Ze vullen elkaar dus prima aan.” (MvR)

Online vraag stellen en antwoord krijgen: 30 minuten
Consultant bezoeken: 4 uur
Winst: 3.5 uur

14. Neem een organizer

Geef structuur aan je werk

Wie de grip op zijn werkplek kwijt is, hoeft niet te wanhopen. De organizer brengt overzicht.

 

Voor Ruth Sinkeler was 2004 een bewogen jaar. De 32-jarige Amsterdamse begon naast haar bedrijf Careprevent en de Mensendieck-praktijk die ze heeft, nog een derde onderneming, Caminata. Ook nam ze tien werknemers aan voor het onstuimig groeiende Careprevent. Dat ging allemaal iets te snel. “Ik zag door de bomen het bos niet meer”, zegt Sinkeler. “Alles lag in grote stapels op mijn bureau, ik kon de bedrijven niet meer uit elkaar houden.” Arjan Dokman, organizer en eigenaar van bureau Organize yourself, bracht redding.
Dokman houdt van praktisch. Soms is de chaos groot, legt hij uit. “Ooit vond ik een compleet archief van twintig jaar op stapeltjes in een kamer, waar je letterlijk niet meer kon rondlopen.” Dokman leert zijn klanten overzicht te krijgen over waar alles zich bevindt en wat ze te doen hebben. Na de intake zet hij met de klant de klok op nul, zoals hij dat noemt: wat kan weg, wat moet worden opgeborgen en waar. Belangrijk is dat alles een vaste plek krijgt, ook tijdelijke dingen. Zes postbakjes is aardig, maar zinloos als niet elk bakje een eigen functie heeft. Ook helpt Dokman de e-mail ordenen en de werkdag te plannen. Wie leert plannen, kan ook zijn werkruimte organiseren, meent hij. Dat maakt het makkelijker vol te houden. Het aantal terugvallers valt volgens hem mee. “Wie mij benadert, is gemotiveerd te veranderen. Ze investeren tijd en geld, onderschat dat niet.” (LH)

 

Wat kost een organiser?
Organize yourself levert maatwerk, maar een typisch traject is een dag werkplekorganisatie (‘grote schoonmaak’), een dagdeel digitaal organiseren en een deel time-management. Totale kosten tussen de 1.500 en 2.000 euro. 
 

 

 

15. Leer snellezen

Mindmap

Bert Bouwhuis houdt van opschieten. Om die reden volgde de directeur van dienstverlener Pentascope dan ook een cursus snellezen.

 

“Voor mij als veellezer werkt het goed. Ik hou meer tijd over voor andere zaken. Of vrije tijd.”” Volgens Bouwhuis moet de techniek echt worden aangeleerd. Bouwhuis: “Je leert het vrij snel, maar het is zaak dat je kort na het lezen een mindmap maakt om de informatie te laten beklijven. Voor vergaderstukken is het heel handig. Ook als je voor een afspraak wacht, kun je heel snel de brochure van dat bedrijf doornemen.”
De werknemers van Pentascope kunnen op kosten van de zaak een cursus volgen. Bouwhuis: “Ik doe zelf ongeveer 70 procent van mijn leeswerk snel. Daar zit een grote productiviteitswinst. En dat helpt. Ik ben ook nog altijd blij dat ik dertig jaar geleden met tien vingers heb leren typen.” (RR)

10 A-viertjes lezen: 15 minuten
10 A-viertjes snellezen: 3 minuten
Winst: 12 minuten

 

16. Kies voor videoconference

Schermpraten

Persoonlijk contact blijft het belangrijkst, maar Peter Roemersma van Kraft Foods propageert de videoconference wel. “We doen 30 procent van onze vergaderingen via video, de rest doen we nog steeds live.”

 

Kraft Foods, bekend van levensmiddelen als Milka en Philadelphia, is een internationaal bedrijf. In Nederland werken bijna vijftig man, die veel overleggen met Oostenrijk, Zwitserland en België. Roemersma: “Videoconferencing levert zeker een besparing op. Als de bandbreedte in de toekomst groter wordt, doet iedereen dit vanachter zijn bureau.” Kraft Foods houdt hier duidelijk geld aan over: De onderneming koopt nu al drie jaar lang een licentie van leverancier Qconferencing. Dat kost 5.000 euro per jaar. “Jaarlijks sparen we zo’n 25.000 euro uit aan reiskosten. Dus dat is de moeite waard.” Naast het video-overleg gebruikt Kraft Foods ook Netmeeting van Microsoft. “Ook een hele handige toepassing.”

 

Roemersma vindt dat de videoconference en de netmeeting nog wel meer gebruikt mag worden binnen het bedrijf. “Maar onze werknemers houden toch behoefte aan persoonlijk contact. En dat is ook belangrijk.” (RR)

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Vliegreis Amsterdam – Basel v.v., plus vergadering: 1 dag
Vergadering via videoconference: 1 uur
Winst: 7 uur