Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sous bezorgt menu’s van topchefs aan huis: ‘We hebben daarvoor hard moeten knokken’

Thuis een gerecht voorgeschoteld krijgen van een topchef. Met die propositie denkt Sous een nieuwe markt te kunnen aanboren. Een klein jaar hebben oprichters Thomas Scholte en Devon Scoulelis in de pan kunnen roeren, de komende maanden hopen ze op de eerste serieuze omzet.

sous maaltijdbox devon scoulelis thomas scholte
Foto: Sous

Snel een pizza, Chinees of sushi scoren? Uber Eats en Thuisbezorgd helpen je uit de brand. En wie doordeweeks weinig inspiratie heeft voor een gezond diner is gered met de maaltijdboxen van HelloFresh en Marley Spoon.

De startup Sous claimt een nieuw domein binnen deze thuisbezorgingsmarkt te hebben ontdekt: haute cuisine.

Coronacrisis als gamechanger

Voor sterrenrestaurants en topchefs was thuisbezorging lange tijd een showstopper. Want gasten verwennen met culinaire hoogstandjes? Dat kon alleen in het restaurant zelf.

Maar de coronacrisis bleek een gamechanger. Sous heeft een marktplaats ontwikkeld die op deze ontwikkeling inspeelt.

‘Met ons platform haal je de keuken van toprestaurants bij je thuis’, vertelt co-founder Thomas Scholte (rechts op de foto boven). ‘Het menu wordt bezorgd in losse componenten. Je keuken blijft daardoor schoon. De chefs hebben het meeste werk dan namelijk al gedaan, zoals marineren en snijden. Je hoeft de componenten dan alleen nog samen te voegen en sous vide op te warmen. Niet opnieuw koken dus, daar komt ook de naam van ons platform vandaan.’

Sous ziet drie klantgroepen

In het najaar van 2021 werden Scholte en zijn compagnon Devon Scoulelis (links op de foto boven) door een angel-investeerder bij elkaar gebracht. Samen bedachten ze het concept voor een nieuwe food marketplace. Na bijna tien maanden onderzoeken, valideren, tweaken en bouwen denken de twee nu klaar te zijn voor de eerste gang. Klaar om de markt te betreden dus.

Als wij een menu van een topchef niet goed bezorgen, straalt dat vooral af op zijn merk

De marketplace richt zich op mensen die op zoek zijn naar een hoogstaande eetervaring, zonder dat ze daarvoor de deur uit hoeven. ‘We hebben drie klantgroepen gedefinieerd. Het gaat om ouders met jonge kinderen die oppas moeten regelen als ze uit eten willen.’

‘Daarnaast zijn het mensen voor wie bepaalde toprestaurants te ver weg zijn. Voor iemand uit Groningen is het minimaal twee uur rijden om in Toscanini in Amsterdam aan tafel te kunnen zitten. De derde groep bestaat uit mensen die meer kwaliteit en beleving zoeken in gerechten die ze thuis willen consumeren.’

sous maaltijdbox menu
Enkele menu’s die te bestellen zijn via Sous. Bron: eatsous.com

Topchefs strikken voor Sous

Aan de andere kant van het model zien we de restaurants, hun chefs en culinaire merken. Zo heeft Sous net een wijnleverancier aangesloten. Het aan tafel krijgen van deze culinaire partijen bleek voor de ondernemers een grotere uitdaging dan gedacht.

‘Het gaat om restaurants met een heel hoge standaard. Dan komt er een startup die zegt: wij gaan je eten verpakken en naar de andere kant van het land sturen. Dat zorgt in het begin voor de nodige scepsis. Als wij een menu van een topchef als Jord Althuizen van Smokey Goodness niet goed bij een klant bezorgen, straalt dat vooral af op zijn merk’, zegt Scholte.

Het kostte hem en zijn partner dan ook veel moeite om topchefs warm te krijgen voor het concept. ‘We hebben daarvoor extreem hard ons best moeten doen. Veel partijen die we spraken hadden toch zoiets van: eerst zien, dan geloven. Een van onze investeerders heeft ge-exit met een cateringconcept. Zijn kennis hebben we gebruikt om de bezorging te perfectioneren.’

Netwerk van productiekeukens

Het was niet het enige appeltje dat de ondernemers de afgelopen maanden moesten schillen. Ook de personeelstekorten in de horeca bleken een obstakel. ‘Het bereiden van onze maaltijdboxen is best arbeidsintensief. Chefs gaven aan dat ze daarvoor te weinig tijd hebben’, zegt Scholte.

Die validatieronde zorgde voor een pivot in het businessmodel. Naast een marktplaats die enkel meer sales genereert, heeft Sous nu ook een propositie die al het werk voor horecaondernemers uit handen neemt. Tot aan het samenstellen van de menu’s aan toe.

We willen dé high-quality food marketplace van Europa worden

‘Daarvoor hebben we een netwerk van productiekeukens opgericht, waar de recepturen van de topchefs op precies de juiste wijze worden klaargemaakt. Die moeten aan de hoogste eisen voldoen en worden streng gecontroleerd door onze partnerrestaurants en chefs. Voor topchefs betekent dit een interessante omzetstroom buiten de muren van hun restaurant.’

Op deze manier wil Sous sneller schalen. Scholte benadrukt wel dat de focus voorlopig blijft op chefs die de maaltijdboxen in hun eigen keuken bereiden.

Sous spreekt met investeerders

Tot nu toe wist Sous 245.000 euro op te halen. Daarvan kwam 40.000 euro uit de zak van Scholte en Scoulelis zelf. Plannen voor een nieuwe investeringsronde in 2023 zijn er al, daarvoor lopen volgens Scholte concrete gesprekken met venturecapitalpartijen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Door in het vierde kwartaal vol in te zetten op omzet, kunnen we laten zien een product-market fit te hebben gevonden. Dat helpt ons bij de gesprekken met deze investeerders.’

Daarnaast mikt Sous op meer bekende namen. Zo hebben mensen als Janny van der Heijden, Jord Althuizen en Julius Jaspers hun medewerking al toegezegd aan het platform. ‘Maar dat is nog maar het begin. We willen dé high-quality food marketplace van Europa worden, waar topchefs hun signature dishes aan een veel groter publiek kunnen voorschotelen.’

Lees meer over startups in de horeca: