Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

SocialSensr, de anti-Hootsuite

Richard van Hooijdonk belooft met SocialSensr het managen van Facebook, LinkedIn, Twitter en de rest écht makkelijk en overzichtelijker te maken. Van voorgangers als Hootsuite heeft hij geleerd hoe het niet moet.

Je leest nu: SocialSensr, de anti-Hootsuite

Wat is SocialSensr?

Een tool om social media te managen zoals iedereen die het voor zijn onderneming inzet dat zou dromen: op één plek al je kanalen bij elkaar om ze te monitoren, makkelijk content verzamelen bewerken en publiceren en meteen bijhouden wat het resultaat is. En dat alles ziet er ook nog eens fraai uit en is geschikt om met een team te bemannen. Alles is in te delen in de projecten die je rond campagnes, producten of geografische regio’s kunt inrichten. Dat houdt SocialSensr redelijk overzichtelijk en komt de productiviteit ten goede. ‘Mensen moeten het gewoon fijn vinden om in te werken,’ zegt Van Hooijdonk. ‘Een eerste eis was: alles moet in 1 inbox terechtkomen, geen geklik tussen schermpjes. De tweede eis: ik moet volgers kunnen ordenen, zodat ik gericht kan publiceren en monitoren. Ten derde: ik wil content kunnen managen, ook als ik die niet zelf heb: het is met SocialSensr erg makkelijk om content te zoeken, te knippen, plakken en publiceren: het cureren van content. Superhandig, supersnel.’

Wie zit achter de social mediatool?

Richard van Hooijdonk, spreker, social media-expert en voorheen actief met online marketingbureau MarketingMonday, waarin hij SocialSensr anderhalf jaar geleden als product besloot te ontwikkelen. ‘Het is uit frustratie ontstaan: ik werkte net als alle social mediaspecialisten met Hootsuite en andere diensten die niet alleen lelijk en ondoorzichtig waren, maar ook nog eens niet deden wat ik wilde en veel geld kostten. Ik ben gewoon gaan tekenen op basis van wat ik en mijn vakgenoten nodig hebben.’ Van Hooijdonks zag zich vorig jaar vanwege de crisis gedwongen faillissement aan te vragen voor zijn marketingbureau, maar had een tijd daarvoor SocialSensr als startup apart gezet. ‘Het faillissement was heel triest, maar onvermijdelijk.’ Van Hooijdonk bouwde samen met ontwikkelaar Marc van Neerven verder aan SocialSensr. ‘Van begin af aan heb ik input gevraagd aan honderden social media-experts en gebruikers, via brainstormsessies en het testen van elke functie die we toevoegden. Het is echt co-creatie geweest.’ Stef Hinfelaar is cfo (hij was dat eerder bij Manpower in Duitsland, Edwart Lichtenauer is vice-president sales, een job die hij voorheen bij het Amerikaanse Verizon vervulde. ‘Edwart is een ver-Amerikaanste Nederlander, dat is perfect voor ons netwerk daar.’

Wie zitten op SocialSensr te wachten?

De ambities van Van Hooijdonk zijn niet misselijk. Iedereen die social media inzet voor de sales en marketing en service rond zijn business, zit op zijn product te wachten. Marketeers, maar net zo goed journalisten en ondernemers die hun eigen sales doen. ‘Het is een gruwelijk grote markt van 10, 15 miljoen bedrijven alleen al in het Westen, waarin we het moeten hebben van de overstappers: mensen die het werken met de huidige marktleider Hootsuite en andere pakketten haten.’

Hoe krijg je mensen overtuigd om te werken met een nieuw product terwijl ze al iets hebben? – Mathijs de Wit – Newion

Wat is het verdienmodel?

SocialSensr rekent af per gebruikers per maand. ‘We zetten ook op prijs in: het is een freemium aanbod, maar je wil meer als je er even mee gewerkt hebt. Dat kan voor 14,95 voor de eerste twee gebruikers, en 19,95 voor elke volgende. Andere pakketten kosten honderden euro’s.’

Hoe ver is Van Hooijdonk?

Na een jaar bouwen beleefde deze zomer het platform zijn soft launch, maar binnenkort komt er een update die Van Hooijdonk het vertrouwen geeft dat hij voluit kan gaan. ‘Dan gaan we van 20% naar 80% van mijn droom, en binnen nu en een maand of twee wil ik naar 120 %’. De eerste betalende klanten zijn er ook al, al zijn dat een paar handenvol. Maar ook dat zullen er snel duizenden moeten worden. ‘Ik ga wat mediabudget inzetten, we hebben mensen op sales en we zoeken het ook in indirecte verkoop: KPN wil ons meenemen in de portfolio, en we spreken ook met uitgevers, die de software als goede aanvulling zien voor hun klanten.’  Inmiddels heeft hij 1,6 miljoen euro opgehaald bij informals.SocialSensr  heeft 15 werknemers in dienst en heeft naast Amsterdam ook al een kantoortje in New York.

Nog geld nodig?

Reken maar. ‘Afhankelijk van hoe hard het gaat, zijn we straks toe aan een nieuwe ronde voor een miljoenenbedrag. We willen snel gaan, grote klanten binnenhalen en ons met name op de UK en US richten. Daar is de markt. Als je ziet dat Hootsuite 260 miljoen heeft opgehaald snap je wat de inzet is.’


Dit vindt investeerder Mathijs de Wit (Newion) van SocialSensr:

Mathijs de Wit‘Er is zeker een markt voor SocialSensr, want het speelt in op een tweede golf aan meer hoogwaardige producten in de social media management space. Waar de eerste partijen een vijftal jaar geleden pionierden en bedrijven probeerden ervan te overtuigen dat ze wat met social media moesten doen, is het inmiddels helder en gemeengoed dat het waarde heeft voor bijna elk bedrijf. De markt is dus typisch veranderd in een vervangingsmarkt, van andere producten zoals Hootsuite of de methode waar het bedrijf het nu mee doet, vaak een persoon die het erbij doet met een Excelletje.’

‘Je zou kunnen zeggen dat de markt social management tools als commodity is gaan zien en er nu twee richtingen gekozen worden door de nieuwe startups. De eerste: social management tools met een extreme focus op het duiden van de bekende Return on Investment. Een andere stroming mikt op een veelvoud van functionaliteit in combinatie met een robuust en gebruiksvriendelijk product tegen een zeer concurrerende prijs. SocialSensr behoort duidelijk bij de tweede.’

‘Bij dit type (online) B2B-software in een markt waar prijs de boventoon gaat spelen, is de voornaamste indicatie of het een succes gaat worden de tractie. De tractie is een direct afgeleide van de marketingactiviteiten en dus de executiekracht van het team. Daar ligt in mijn ogen de voornaamste uitdaging voor SocialSensr. Want hoe krijg je die mensen overtuigd om te werken met een nieuw product terwijl ze eigenlijk al iets hebben? Een groep early adopters met eenzelfde frustratie als die van Richard zal er zeker zijn, echter rijkt de ambitie van het team volgens mij verder.’

‘In Nederland is de markt daarvoor te klein dus heeft het team daar al een voorschot op genomen door een kantoor in de VS te openen. Dat het team zich hiervan bewust is, is goed. De ervaring leert echter dat mikken op twee markten het risico met zich meebrengt dat er in mindere mate lean en mean een bedrijf draaiende wordt gehouden. Dat is iets waar een investeerder op zal letten.’

‘Al met al lijkt het de software er super uit te zien en echt aan de behoefte te voldoen. Daarmee kunnen we zeggen dat de veelvoud aan Hootsuite-alternatieven een geduchte concurrent erbij hebben. Waarbij de executie van de go-to market strategie bepalend is voor het succes Richard zich zal moeten bewijzen als een echte executeur van de strategie in het komende jaar.’


Mathijs de Wit is Investment Manager bij Newion Investments, dat investeert B2B-(software)bedrijven.
In portfolio heeft het onder meer: Mirror42, Service2Media en LedNed.