Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Snappcar slaat slag in Kopenhagen

In Kopenhagen wonen de meeste (potentiële) autodelers van Europa, ontdekten Snappcar-oprichters Victor van Tol en Pascal Ontijd. Best logisch dus, dat Snappcar nu het Deense autodeelplatform Minbildinbil inlijft.

Je leest nu: Snappcar slaat slag in Kopenhagen

Snappcar, in 2013 al eens Sprout-challenger van het jaar, gaat met de overname voor het eerst de grens over. Mede daarvoor werd vorig jaar 560.000 euro aan crowdfunding opgehaald. Maar de Deense overname wordt gefinancierd met aandelen Snappcar, vertelt Ontijd (foto links). ‘De deal heeft ons zelf niks gekost. Maar vanaf nu moet er wel geïnvesteerd worden in verdere ontwikkeling.’

De aandeelhouders van Minbildinbil, waaronder startupinvesteerder Founders, geloven volgens Ontijd in Snappcar ‘als winnende partij in Europa’. De overname waardeert Snappcar op 9,3 miljoen euro. 

Minbildinbil (Mijn auto, jouw auto) bestaat pas anderhalf jaar, en heeft volgens Ontijd in die korte periode al veel moois neergezet, vooral op het gebied van het bottom-up bouwen van communities van autodelers. 

Desondanks telt het Deense bedrijf (5 werknemers) nog maar eenvijfde van het aantal auto’s en deelnemers van Snappcar. Door de overname bestaat de Snappcar-community nu uit ruim 100.000 deelnemers die met elkaar ruim 12.500 auto’s delen.

Vliegen

Om de meest geschikte steden te selecteren voor zijn groeiplannen maakte Ontijd en Van Tol afgelopen zomer een uitgebreide analyse. ‘Wat zorgt ervoor dat zo’n model gaat vliegen?’ vroegen zij zich af. Er moeten in een stad bijvoorbeeld niet te veel, maar ook niet te weinig auto’s zijn. 

Van Tol en Ontijd keken ook naar het stemgedrag en waar een dienst als Airbnb veel gebruikt wordt. Kopenhagen prijkte bovenaan de shortlist, gevolgd door Amsterdam. Wat de volgende stad zou kunnen worden waar Snappcar neerstrijkt kan Ontijd nog niet zeggen, maar ‘uiteindelijk willen we we Noord-West Europa veroveren’.

Skype’en

De komende maanden worden de teams van Snappcar en Minbildinbil geïntegreerd, en wordt de merknaam van Snappcar ook in Denemarken uitgerold. ‘Dat wordt een andere dynamiek, meer op en neer vliegen en Skype-calls’, zegt Ontijd, wiens thuisbasis in Utrecht vanaf nu bekend staat als Snappcar-hoofdkantoor.

In 2018 wil Snappcar 250.000 Europese deelauto’s aanbieden op zijn platform. Parijs lijkt al vergeven: daar zet grote concurrent Drivy al de toon.