Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Slimme envelop blijkt kassa voor incassobureau

Het incassobureau Incassade lijkt goud in handen te hebben met een envelop die bijna tien procent meer betalingen oplevert van schuldenaars. ‘In crisistijd moet je innovatief zijn.’

Je leest nu: Slimme envelop blijkt kassa voor incassobureau

Op de envelop staan illustraties die ervoor zorgen dat particuliere debiteuren de envelop sneller openen. Dat leverde het deurwaarders- en incassobureau 9,5 procent meer betalingen op. Bovendien zorgden de illustraties op de envelop voor een toename in het aantal debiteuren dat contact opnam om de betalingsmogelijkheden te bespreken. Ook hierbij betrof het een stijging van tien procent (10,2 procent).

Het incassobureau deed afgelopen zomer samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) onderzoek naar het ontwerp voor de envelop waarin een aanmaning zit. Dat is geen luxe: de een eerste sommatie wordt door gemiddeld driekwart van de mensen genegeerd. 

We zitten immers nog in ‘het staartje van de crisis’, zegt commercieel directeur Charles Bruns. En dat betekent lastiger incasseren, terwijl de concurrentie tussen incassobureaus ook nog eens moordend is. ‘Je moet nu meer doen en creatiever zijn dan 5 of 10 jaar geleden.’

Terwijl de incassobranche een wat vijandig imago heeft gooit Incassade het over de vriendelijk boeg. ‘Wij willen aangenamer communiceren, in plaats alleen maar te dreigen’, aldus Bruns.

Testen

In totaal werd de envelop getest bij 8.000 debiteuren, klanten bij zorgverzekaars en nutsbedrijven. De helft daarvan kreeg de nieuwe envelop, de andere helft de gebruikelijke versie. Uit eerdere tests met motiverende ansichtkaartjes wist het incassobureau al dat de respons soms met wel 25 procent verbeterd kon worden. ‘Wat nu wel opvalt is dat de betalingen ook daadwerkelijk met 10 procent stegen’, zegt Bruns. 

De ontvangers bleken aangemoedigd te worden om de envelop sneller te openen, doordat zij al op de envelop de indruk kregen dat hun betalingsachterstand op te lossen is. ‘Blijkbaar is de volgende stap van het contact opnemen dan ook sneller gezet.’

Bruns is best bereid om de nieuw verworven kennis te delen. ‘Maar we proberen natuurlij ook onze eigen resultaten als incassobureau te verbeteren.’ 

Het is wat hem betreft dan ook aan de rest van de markt om hier iets mee te doen. ‘De techniek hoeft niet gekopieerd te worden, maar wat we wel aanmoedigen is aangenamer communiceren. Probeer op een andere manier in gesprek te komen. Dat leidt verrassend genoeg ook nog eens tot betere resultaten.’

Delen op:
LinkedInFacebookTwitter