Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Schoolsluiting bleek de perfecte springplank voor deze VR-startup

Desiree van Maasakker en Tom Peters bouwden een VR-platform voor interactieve presentaties. Scholen bleken de perfecte launching customer: 'Je wilt de school van je kinderen toch van binnen zien?

Je leest nu: Schoolsluiting bleek de perfecte springplank voor deze VR-startup

Desiree van Maasakker en Tom Peters zijn wat je noemt VR-pioniers: al sinds 2005, toen VR nog als een eerste hype beleefde, ontwikkelen ze met Zero Creative software, websites en presentaties. De rode draad: 3D als manier om een event of een beurspresentatie zo verrassend en interactief mogelijk te maken.

Omdenken

Ze belandden er zelfs mee in de Fast50 van snelstgroeiende bedrijven van Nederland, en ook begin 2020 draaiden ze prima, toen corona toesloeg. ‘Voor de ene helft van onze klanten gingen de beurzen niet meer door, de andere helft zette alles on hold’, zegt Van Maasakker. Zonder coronasteun ‘we vielen buiten de juiste KVK-categorie’ was het op een houtje bijten. ‘Dan kun je 3 dingen doen: een potje janken, het accepteren zoals het is of het omarmen en het ombuigen naar een nieuwe kans.’ Het was het overbekende boekje Omdenken van Berthold Gunster dat die inspiratie bood: als een storm opsteekt, bouwen sommige mensen windschermen, anderen bouwen windmolens.

Die door corona aangedreven windmolen werd Let’s Zoip, een platform waarmee gebruikers een productpresentatie, en webshop of een event helemaal kunnen aankleden als rondleiding met 360 graden foto’s, video’s en informatieschermen. Onder het motto: wat fysiek niet meer kan, moet je virtueel zo goed mogelijk kunnen benaderen.

Videochat als killer app

Dat ziet er al gelikt uit, maar de kracht schuilt volgens de makers in de interactiviteit via video. Van Maasakker: ‘Je kunt op elk moment zien in welke ‘ruimte’ je bezoekers zijn, en je kunt ze uitnodigen voor een 1-0p-1 videochat. Bezoekers kunnen ook jou en je collega’s om een rondleiding of uitleg vragen. En altijd bij voorkeur via video. Dat is echt veel persoonlijker dan een chat waarin je wegval tussen al die andere bezoekers.’ Het platform analyseert ook – realtime – het bezoekersgedrag, zodat je als pakweg aanbieder van onderdelen weet waar je klanten naar op zoek zijn (geweest).

Nou zijn er meer aanbieders die tijdens coronajaar 2020 hard hebben gebuffeld om webinars, beurzen en andere presentaties aantrekkelijker en interactiever te krijgen. Let’s Zoip onderscheidt zich niet alleen van de massa dankzij die nadruk op individueel videocontact, maar ook met de markt waarin het als eerste succes boekte: het onderwijs.

50 scholen

Op dit moment draaien de ondernemers overuren om een 50-tal schoolgebouwen in hun virtuele presentatieplatform te zetten. Iedereen met kinderen snapt hem wel: door de schoolsluiting en andere concoronamaatregelen zijn scholen al lang verboden gebied voor ouders. Voor kinderen die voor het eerst in hun leven naar school gaan, is dat een klein drama. Maar voor groep achters die deze maanden moeten kiezen naar welke middelbare school ze willen, is dat nu helemaal urgent.

Dan is een virtuele rondleiding – wat kwaliteit betreft al bijna vergelijkbaar met wat een groot museum als Naturalis heeft neergezet –  een alternatief. Dat kwartje viel bij Peters, die dit schooljaar een van zijn kleintjes voor het eerst naar school bracht en op het schoolplein achterbleef. Van Maasakker had vorig jaar nog net de kans om de scholen van haar dochter van binnen te zien, voordat een keuze kon worden gemaakt. ‘En het grappigste: nog diezelfde dag belde een school ons spontaan op: jullie doen toch iets met VR? Kunnen jullie niet iets verzinnen voor ons?’

Virtueel gebouw

Deze maanden worden ze dus bestookt door schoolorganisaties die ouders in elk geval virtueel willen ontvangen. ‘We hebben fotografen in ons netwerk die de 360 graden-foto’s of -video’s maken als basis voor het virtuele gebouw. Als dat eenmaal staat, krijgen de scholen toegang en kunnen ze hun eigen video’s en ander materiaal erin plaatsen.’ En dat gaat redelijk plug & play: klik boven een tafeltje in de kantine, en je hangt er een display boven met wat de pot schaft. De rector was al in de hal te zien om de bezoekers te verwelkomen, met onder in beeld telkens de docenten die met 1 klik via een videochat beschikbaar zijn voor vragen en uitleg.

Let’s Zoip rekent een fee voor het neerzetten van het virtuele schoolgebouw, en scholen nemen een abonnement op het content management systeem erachter, inclusief het communicatieplatform, alle analysetools en de servercapaciteit om de video’s te hosten. – die willen ouders vaak liever niet op YouTube terugzien.

De komende weken zijn Peters en Van Maasakker nog druk met scholen, maar daarna krijgt de zakelijke markt weer alle focus. Voor de eerste klanten wordt al druk gebouwd, aan een presentatie van het productportfolio. ‘Voor e-commerce is dit ook enorm geschikt: je richt een virtuele winkel in, misschien naast je fysieke, en zodra je mensen ziet zoeken, start je een videochat met ze en kun je ze verder helpen.’

Met de feedback van de scholen wordt Let’s Zoip verfijnd en aangevuld met functionaliteit, maar de bedoeling is om het later dit jaar open te zetten, zodat alle zakelijke gebruikers ermee aan de slag kunnen, al dan niet met ondersteuning van de leverancier en fotografen. ‘De grote lijn blijft dat je een tour kunt houden door een virtuele ruimte en in gesprek kunt gaan met bezoekers. Dat maakt dit ook heel geschikt voor ziekenhuizen, openbare ruimtes, showrooms en fabrieken.’