Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Samantha (26) wil gembershotjes groot maken, met hulp van Magioni-oprichter Manon van Essen

Dagelijks een shotje gembersap nemen, om gevoelens van misselijkheid te bestrijden. Samantha van der Leest zet erop in met Startup van de Week G'nger, die ze met financiële hulp van haar oud-werkgever en Magioni-oprichter Manon van Essen opzette.

G'nger
Je leest nu: Samantha (26) wil gembershotjes groot maken, met hulp van Magioni-oprichter Manon van Essen

Wat is G’nger?

De Amsterdamse startup G’nger levert gembersap, bedoeld om als shotje te drinken of door de thee te doen. Alhoewel er over gembersap online veel onbewezen gezondheidsclaims rondgaan, lijkt het zeker te zijn dat gember tegen misselijkheid werkt.

Dat is precies waarom de drank G’nger-oprichter Samantha van der Leest aantrekt. De ondernemer heeft zelf last van het veelvoorkomende prikkelbare darmsyndroom (pds), waardoor ze vaak een opgeblazen gevoel in haar buik heeft. Om dit gevoel te verminderen, drinkt ze al jaren thee met stukjes gember erin. ‘De velletjes die er in mijn thee kwamen, vond ik echter niet smakelijk’, zegt Van der Leest. Ze besloot daarom zelf gembershotjes te ontwikkelen, oftewel puur gembersap. In tegenstelling tot veel concurrenten is het product van Van der Leest biologisch vervaardigd en zonder toegevoegde suikers.

Wie zit erachter?

Van der Leest runt het bedrijf momenteel met een stagiaire. De ondernemer was tot mei dit jaar projectmanager voor Manon van Essen, die het groentepizzamerk Magioni oprichtte. Van Essen verkocht de meerderheid van haar aandelen in 2019 aan pizzaconcern Dr. Oetker, om afgelopen maand haar laatste 20 procent van de aandelen aan de pizzagigant te verkopen. Ze gebruikt haar vergaarde kapitaal om in startups te investeren. Dit doet zij namens het investeringsfonds Foodture Rebels, waarin ook oud-Sligro-ceo Abel Slippens en ondernemers Jimme Slippens en Gijs van Maasakkers deelnemen.

Manon van Essen gaf me het vertrouwen dat ik dit kan en moet doen

G’nger is een van de eerste bedrijven waarin Van Essen geld steekt. Van der Leest: ‘Manon en ik hebben meer dan een jaar heel intensief samengewerkt. Ik had het er eens met haar over dat ik wel wat zag in gembershotjes. Ze zei: ga er gewoon iets mee doen. Manon gaf me het vertrouwen dat ik dit kan en moet doen.’

Wie zitten erop te wachten?

G’nger richt zich op een groep consumenten die volgens Van der Leest ‘gezonder wil leven’. Tot dusver kopen voornamelijk vrouwen vanaf 25 jaar het product. ‘Ik wil onze doelgroep niet meteen afkaderen’, zegt Van der Leest. ‘Ik zeg altijd: ik ga het podium op, ook al faal ik en ik kies along the way het publiek en de beste manier om ze te bereiken.’

Hoever is G’nger?

Van der Leest richtte G’nger begin dit jaar op en ging in april live met haar webshop. Ze begon een succesvolle online marketingcampagne, waarbij ze online adverteerde en influencers inschakelde. Tot dusver verkocht ze al 10.000 flessen gembershots via haar webshop. G’nger ligt inmiddels ook in de schappen van voedingsketen Stach, online supermarkt Crisp en verschillende speciaalzaken. Van der Leest schat dat haar product via deze retailers tot nu toe ook zo’n 10.000 keer is verkocht.

De ondernemer werkt momenteel samen met haar productiepartij aan een nieuwe lijn gembershots. Naast een pure variant, ‘voor de die-hards‘, verschijnt er dit najaar ook een variant waarbij de gember met vlierbloesem en citroen is vermengd. ‘Citroen wordt veel gebruikt bij het detoxen’, verklaart Van der Leest, die op deze manier weer een nieuwe doelgroep hoopt aan te boren.

Wat is het businessmodel?

G’nger verkoopt de flessen in drie varianten: een 125 ml-fles voor 5,95 euro, een 250 ml-fles voor 9,95 en een 500 ml-fles voor 17,95 euro. Het zijn adviesprijzen, benadrukt Van der Leest: ‘Het is aan retailers om hun eigen prijs te bepalen.’ Sinds vandaag werkt de ondernemer ook online met een abonnementsmodel, waarbij geïnteresseerden voor 17,95 euro maandelijks drie kleine flesjes ontvangen. Voor 29,95 euro ontvangen zij drie middelgrote flesjes en voor 54,95 euro drie grote flessen. 

Dat is aan de prijzige kant, zou je zeggen, maar volgens Van der Leest is gember nu eenmaal niet de goedkoopste grondstof om mee te werken. Ze stelt de verkoopprijs desondanks zo laag mogelijk te houden. Welke marge haar bedrijf maakt per verkochte fles, wil ze niet zeggen.

Nog geld nodig?

Zoals gezegd, investeerde Magioni-oprichter Van Essen namens haar investeringsvehikel Foodture Rebels in de startup van Van der Leest. Hoeveel het fonds in de startup stak en tegen welk belang, mag Van der Leest niet vertellen. ‘Ze hebben niet heel veel moeten investeren’, aldus de ondernemer, die eraan toevoegt dat Van Essen net een tweede investering in haar bedrijf heeft voltooid. Op de website van Foodture Rebels staat dat het fonds per investering maximaal 250.000 euro investeert. Van der Leest investeerde zelf niet in G’nger. Ze hoopt het bedrijf binnen een jaar winstgevend te hebben.