Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sale or scale: waarom Robert Vis een overnamebod op MessageBird afsloeg

Robert Vis heeft vorig jaar een bod op zijn bedrijf MessageBird afgeslagen, vertelde de ondernemer donderdagavond tijdens Challengernight. Dit waren zijn afwegingen, en inzichten die hij eraan overhield.

Je leest nu: Sale or scale: waarom Robert Vis een overnamebod op MessageBird afsloeg

MessageBird, dat de sms’jes verzorgt voor onder meer Google en Uber, haalde eerder dit jaar 60 miljoen dollar groeigeld op. Die investering was een rechtstreeks gevolg van de keuze om zijn bedrijf niet te verkopen, maar verder op te schalen, vertelde oprichter Robert Vis tijdens Challengernight in Amsterdam. Of, zoals de ondernemer het dilemma in beeld bracht tijdens zijn presentatie: sale or scale?

Robert Vis, Messagebird

Welk bedrijf MessageBird wilde overnemen, of voor welk bedrag, houdt Vis vooralsnog geheim. Hij kreeg in ieder geval een aanbod waar hij de rest van zijn leven “lekker van op het strand had kunnen gaan zitten”. 

Om een goede afweging te kunnen maken ging Vis te rade bij de contacten die hij overhield aan zijn periode bij de Amerikaanse startup-accelerator Y Combinator. Want: “Het is nogal een keuze, als iemand aanklopt met een koffer met geld.”

Moe?

Na meerdere gesprekken kwam Vis tot het inzicht dat er grofweg twee redenen kunnen zijn om je bedrijf te verkopen. 1: Je bent moe. “Ik ben 33 en gezond, dus nee.” En 2: je ziet iets gebeuren in de markt waardoor je bedrijf kapot kan gaan. “Dat zagen we ook niet.”

Vis hakte uiteindelijk op een een zondag de knoop door en belde de biedende partij op om het bod af te slaan. “Ik heb die avond wel een paar biertjes gredronken.”

Groeigeld

De keuze voor ‘scale’ betekende dat het tot dan toe gebootstrapte MessageBird voor het eerst serieus groeigeld zou moeten ophalen. “Om de wereld te kunnen veroveren, en om geld achter de hand te hebben voor mindere tijden, zodat je nog een pivot zou kunnen maken.”

Vis regelde afspraken bij de crème de la crème van Silicon Valley: 

Lees ook: Zo haalde Robert Vis binnen 8 dagen 60 miljoen dollar op voor MessageBird

Om de best mogelijke pitch te kunnen geven deed hij een beroep op Y Combinator-alumnus Justin Kan (Justin.tv, Twitch.tv).

Die gaf hem deze drie tips: 

1: Wees een autoriteit

Laat zien dat je iets kent wat iemand anders niet heeft. “Ik kon uitleggen dat 1,5 miljard sms-berichten per jaar versturen best ingewikkeld is.”

2: Houd het kort

“Laat vooral zien dat je het goed doet. Maar ik gebruikte nooit meer dan 15 slides.”

3: Pitch Pitch Pitch

Je krijgt maar een paar kansen voor gesprekken, benut die goed. Zelf een investeerder bellen werkt minder goed, zegt Vis. “Je kan beter hebben dat iemand je introduceert.”

Lessen

Vis deelde tijdens Challengernight nog een paar takeaways die hij opdeed tijdens het tijdrovende investeringscircus. 

Er zijn een paar dingen die je als ondernemer vooral niet moet accepteren, zegt Vis, waaronder een investeerder die een anti-verwateringsclausule invoegt in de term sheet. “Investeerders verwateren niet, wat betekent dat jij alleen maar verwateren.”

Wat je wel moet doen draait eveneens om de mate van invloed die je een investeerder gunt: 

Een board kan je niet ontslaan, maar ze krijgen wel macht over je bedrijf, wil Vis maar zeggen. Kies je board-leden dus verstandig.

Wat je eigenlijk wil zijn adviseurs. Mensen zonder macht, waarmee je wel elk kwartaal of maand kunt overleggen, “mensen die je bedrijf beter kunnen maken”.