Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Rivvur vernieuwt oudste vorm van marketing

Enthousiaste klanten die elkaar bedrijven aanbevelen. Klinkt te mooi om waar te zijn? Niet als je gebruikers en bedrijven beloont met geld, aandacht en klanten, denkt startup van de week Rivvur.

Je leest nu: Rivvur vernieuwt oudste vorm van marketing

Wat doet Rivvur?

‘We trekken de oudste vorm van marketing naar de dag van nu’, zegt oprichter Nico de Jong. Vraag een bedrijf of consument wat zij de fijnste manier vinden om aan nieuwe klanten te komen, en het antwoord is volgens De Jong mond-tot-mondreclame. ‘Je hoort veel reclame op tv, radio en online, maar als een vriend tegen je zegt, dit is een goed bedrijf, dan hecht je daar veel meer waarde aan.’

Gebruikers kunnen met behulp van de Rivvur-app een bedrijf waar ze blij van worden aanraden bij vrienden of collega’s. In dat geval selecteren ze dat bedrijf in de app – mits dat bedrijf zich bij Rivvur heeft aangemeld. Vervolgens selecteren ze het telefoonnummer van hun kennis die daarna een sms ontvangt met een link naar de mobiele webpagina. Daar vindt de ontvanger vervolgens een ‘contactknop’, waarmee zijn gegevens verstuurd worden naar het bedrijf, zodat die contact kan opnemen met die potentiële nieuwe klant.

We trekken de oudste vorm van marketing naar de dag van nu

Een belangrijk zetje is een door het deelnemende bedrijf te bepalen beloning in de vorm van een geldbedrag. Het bedrijf ziet wie het bedrijf aanbeveelt, en of iemand daadwerkelijk op de contactknop drukt, en kan daar bijvoorbeeld een beloning van 5 euro voor instellen – geld dat overigens ook naar een goed doel doorgesluisd kan worden. Om misbruik te voorkomen kan er maximaal 2 keer per dag en 10 keer per week worden aanbevolen. Deelnemende bedrijven worden op hun beurt beloond met nieuwe klanten.

De grote vraag is hoe de app zijn weg vindt naar een groot publiek. Rivvur hoopt dat gebruikers de app downloaden doordat bedrijven dit actief vragen of doordat mensen elkaar op de dienst attenderen tijdens een gesprek over bijvoorbeeld een nieuw bedrijf. Een deel van de gebruikers is b2b: ‘Rivvur is voor iedereen die een bedrijf zoekt. Dat kan ook een ondernemer zijn die een accountant, webdesigner of schoonmaakbedrijf zoekt. Sterker nog: je ziet dat die groep dit het snelste oppakt. En het mooie is: die ondernemer zet gelijk zijn eigen bedrijf erin.’

Wie zitten erachter?

Oprichter is Nico de Jong, die eerder een aantal bedrijven opgerichte op het gebied van online marketing (lead-generatie). ‘Ik kreeg dit idee een jaar of twee geleden. Zeker als je in het mkb actief bent, dan is de primaire bron van klanten via via. Toen dacht ik: hoe mooi zou het zijn om daar op in te springen.’

De Jong liep vervolgens compagnon Ronald Elfferich tegen het lijf, een ervaren app-maker en voormalig eigenaar van een van de grootste app-makers van Nederland, The Mobile Company. Het team van Rivvur werd vorig jaar uitgebreid met Becky Russel, een Amerikaanse die in Amsterdam woont. Zij voerde eerder online strategieën uit voor onder andere Nokia en heeft ook apps ontwikkeld. Binnen Rivvur denkt zij ook mee over het product en de marketing.

Wie zitten op Rivvur te wachten?

Zowel consumenten als bedrijven hebben profijt bij Rivvur, stelt De Jong: ‘Aanbevelen wordt veel makkelijker én je wordt ervoor beloond. Dat maakt het een stuk leuker. Voor bedrijf is ongelofelijk interessant, omdat je met direct resultaat aan klantenbinding doet. Als jij actief aan je klanten vraagt ‘wil je mij aanbevelen’ dan gebeurt dit 4 keer zoveel dan wanneer je dit niet doet.’

‘Bedrijven en wij hebben hetzelfde belang: zoveel mogelijk aanbevelingen. Na een inschrijving gaan zij zelf aan de slag om mensen aan te sporen om hun bedrijf aan te bevelen. Een van onze deelnemers is bijvoorbeeld een reparatiebedrijf. Die geeft elke klant een fysiek kaartje mee met een oproep om aanbevelingen te doen via de app.’

Het downloaden van de app kan in het begin een drempel zijn, erkent De Jong. ‘Het kost soms een paar keer vragen – het is tenslotte iets nieuws. Wij helpen de ondernemer met een marketingkit. Als klein lokaal bedrijf kun je ongeveer 5 tot 10 aanbevelingen per maand halen, dat kost je bijvoorbeeld 60 euro. Op die manier is het een onderdeel in de marketingmix.’

Het is een onderdeel in de marketingmix

Wat is het verdienmodel?

Rivvur verdient pas geld als er aanbevelingen worden gedaan. De startup ontvangt 20 procent bovenop de beloning die een bedrijf uitlooft voor aanbevelingen of een nieuwe lead (iemand die contact zoekt). Een vaste inkomstenstroom is er dus nog niet, maar het bedrijf werkt achter de schermen aan een betaald model. Daarmee kunnen bedrijven onder meer berichten sturen naar gebruikers en aanbiedingen maken voor bestaande klanten. De contactknop verhuist dan uit het gratis versie naar de premium-variant; dan is ‘freemium’ alleen aanbevelen.

‘We zijn op die manier begonnen om het zo laagdrempelig mogelijk te houden, zodat elk bedrijf in kan stappen. Als bedrijf start je zelf je campagne, en die heb je binnen 5 minuten ingevuld. We kunnen dit direct over de hele wereld uitrollen. We verwachten dat we op termijn dermate veel massa zullen krijgen dat we geen betaald model meer nodig zullen hebben. Onze ambities zijn groot, we willen zo snel mogelijk internationaal gaan.’

Mijlpalen tot nu toe?

Na tien maanden programmeren is de app sinds twee maanden live en volledig operationeel. Bijna 100 bedrijven zijn aangesloten en er werden tot nu toe zo’n 200 aanbevelingen gedaan. ‘De afgelopen maanden hebben we een waslijst met kinderziekten eruit gewerkt, nu gaan we het woord verspreiden. Wat we bijvoorbeeld hebben geleerd: het registratieproces voor bedrijven was te complex, met te veel info en stappen. Dat is nu vereenvoudigd, waardoor het aantal aanmeldingen snel toeneemt.’

‘Het doel is om eind dit jaar minimaal 1.000 bedrijven te hebben, en 20.000 gebruikers. Ook willen we eind dit jaar de betaalde versie lanceren, en bekender worden.’ De Jong wil zijn dienst ook afstemmen op challengers en innovatieve bedrijven als KNAB en Snappcar ‘die hier voor open staan’. ‘Die gebruikers kiezen ook heel bewust voor zo’n dienst, en dan ben je ook sneller geneigd om het aan te raden.’

Op zoek naar kapitaal?

‘We zijn op zoek naar 250.000 euro om de organisatie verder uit te bouwen. Dat zal voor 80 procent naar sales en marketing gaan.’ Tot nu toe werd er ‘een krappe ton’ geïnvesteerd.


Dit vindt investeerder Thijs Gitmans (Peak Capital) van Rivvur

Dat een warme aanbeveling van een vriend of relatie helpt om een bedrijf te vinden staat buiten kijf. En dat bedrijven zoeken naar manieren om hun klanten aan te sporen die aanbeveling te doen ook. 

Technologie speelt daar een steeds grotere rol in. Kijk maar naar de waarde die toegekend wordt aan Facebook-likes. Maar of Rivvur de manier gevonden heeft om daar bedrijven op grote schaal mee te helpen betwijfel ik. Het komt me allemaal te ingewikkeld voor.

Je moet aan de ene kant bedrijven aansluiten op je app. En vervolgens moeten je tevreden klanten naar de app toe om daar aanbevelingen te gaan doen aan vrienden en bekenden. Via een sms vanuit de app. Met een link naar een website, waar degene die de aanbeveling krijgt dan contactgegevens uit moet gaan halen om het bedrijf te bellen. Dat zie ik niet op grote schaal gebeuren. Teveel handelingen, teveel gedoe, te invasief.

Het komt me allemaal te ingewikkeld voor

Laagdrempelig

En geen echte reden om de app te gebruiken anders dan voor deze aanbeveling. Ik denk niet dat dat werkt. Zo’n aanbeveling moet heel laagdrempelig zijn. En zoveel mogelijk onderdeel van vaste patronen of gedrag van mensen. Kijk maar eens hoe eenvoudig Facebook dat maakt. Daar is volgens mij nog heel veel winst te behalen voor Rivvur.

Ik vraag me ook af of er echt een business model op te bouwen is, of dat je dit moet zien als onderdeel van een bredere customer service oplossing. Het bekende FNAC-punt: een ‘feature not a company’. Enfin, ik heb nog wat extra overtuiging nodig.

Het team bestaat uit ervaren mensen die sterk geloven in de kracht van mond-tot-mondreclame en dat willen ‘heruitvinden’. Het is een waardevolle manier van leadgeneratie, die ongetwijfeld te verbeteren valt. Maar met het huidige model hebben ze wat mij betreft nog niet de heilige graal te pakken.