Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Review: Nieuwe noise canceling-koptelefoon van Gerrard Street oogt chiquer

Startup Gerrard Street is terug met een nieuw model modulaire koptelefoons, ditmaal voorzien van een noise canceling-functie. Is het wat? Sprout neemt de proef op de som.

Je leest nu: Review: Nieuwe noise canceling-koptelefoon van Gerrard Street oogt chiquer

Dat je als ondernemer succes kunt boeken met zoiets als een abonnement op modulaire koptelefoons, dat hebben ze al lang bewezen bij Gerrard Street. De Boss-koptelefoon die dit bedrijf afgelopen jaar op de markt bracht, omschreven wij indertijd als duurzaam en innovatief. Nu zijn ondernemers Tom Leenders en Dorus Galama terug met een nieuw model: de Prince.

De ondernemers waren met hun zogenoemde koptelefoon-as-a-service-model (KaaS) destijds pioniers in Nederland. Doordat de koptelefoons modulair zijn, kun je als gebruiker individuele onderdelen vervangen. Gaat een deel van de hardware dus kapot, dan hoef je niet de hele koptelefoon bij het oud vuil te doen – zie daar het duurzame aspect van Gerrard Street.

Noise canceling

Nadeel aan de Boss-koptelefoons was dat ze geen mogelijkheid boden tot noise canceling. Dit zetten ze de ondernemers nu recht met de introductie van hun nieuwe model Prince, voorzien van zowel bluetooth, noise canceling als een ingebouwde microfoon voor telefoongesprekken.

Leenders verklaart tegen Sprout zijn keuze voor noise canceling: ‘Nu de meeste mensen weer thuiswerken zien wij de vraag enorm toenemen, iedereen is bezig met het inrichten van een goede remote-werkplek. Om medewerkers zo effectief en prettig mogelijk te laten werken, investeren bedrijven in een thuiskantoor. Naast de ergonomische bureaustoel en een snelle laptop, hoort daar steeds vaker ook een noise cancelling koptelefoon bij.’

Lees ook onze eerdere recensie: De beste noise cancelling headphones voor op kantoor.

Geen app nodig

De vraag is natuurlijk: hoort daar ook een koptelefoon van Gerrard Street bij? Om die vraag te beantwoorden, zoomen we eerst in op de kwaliteit van het geluid. Net als bij de Boss-variant hadden de bassen best wat dieper gemogen (het bedrijf geeft aan wel geluidstechnisch wel een verbetering te hebben doorgevoerd ten opzichte van de Boss), maar voor de rest is het geluid heel aardig. De noise canceling werkt naar behoren en – erg fijn – om dit te laten werken, hoef je niet helemaal een app te downloaden op je telefoon. Zet gewoon je bluetooth aan en verbind.

De Prince-koptelefoon valt op dezelfde eenvoudige wijze in elkaar te zetten als de Boss. De oorschelpen draai je eenvoudig in elkaar, waarna je ze in no-time vastschroeft aan het middenstuk. Net als bij de Boss haal je alle onderdelen uit een doos, die door de brievenbus kan.

Zwart model

In tegenstelling tot de Boss is de Prince geheel in het zwart geproduceerd. De Boss heeft een gele band bij de oorschelpen, waardoor deze industrieel oogt. Wij vonden die gele band wel rauw ogen, maar toegegeven: een geheel zwarte koptelefoon van de Prince oogt net iets chiquer. Prima verbetering, dus!

Wel merken we stijltechnisch nog een klein verbeterpuntje op voor zowel de Boss- als de Prince-koptelefoons: de knoppen aan weerszijden zijn identiek gevormd. Wil je daarom het volume harder of zachter zetten zonder je koptelefoon af te doen, dan weet je nooit zeker of je nu de volumeknop indrukt of de bluetooth-functie.

Prijs-kwaliteitverhouding

Dan tot slot de prijs. Een abonnement op de Prince-koptelefoons heb je voor 12,50 euro per maand, of voor 125 euro per jaar. Ter vergelijking: de Boss kost 9,99 euro per maand of 100 euro per jaar en het model Day kost 7,50 euro per maand of 70 euro per jaar. Met de Prince-modellen maken de ondernemers prijstechnisch dus wel een sprong.

De Prince-koptelefoons kunnen zich qua gebruiksgemak en in ietwat mindere mate geluidskwaliteit meten met de reguliere koptelefoons in het hogere middensegment, van pak ‘m beet 200 tot 300 euro. Koop je een koptelefoon van 250 euro die het langer dan twee jaar blijft doen, dan ben je goedkoper uit dan met de Prince. Begeeft je koptelefoon het echter al binnen twee jaar, dan biedt de Prince juist een prijsvoordeel.

De één zal deze gok wagen, de ander niet. Belangrijk om in het achterhoofd te houden, is dat een keuze voor de producten van Gerrard Street niet louter op een financiële analyse gebaseerd zou moeten zijn, maar ook op milieu-afwegingen. Dankzij deze startup wordt verspilling van hardware immers een halt toegeroepen. 

Gerrard Street treedt hiermee in de voetsporen van impactbedrijven als Swapfiets en Fairphone. De Prince toont aan dat kwaliteit van hardware en oog voor milieuzaken hand in hand kunnen gaan.