Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Picnic-man Joris Beckers wint tiende editie LOEY Awards

Medeoprichter van bezorgsuper Picnic Joris Beckers won dinsdagavond de tiende editie van de LOEY Awards voor de beste online ondernemer van Nederland. Thalita van Ogtrop van The Next Closet won de LOEY Talent Award.

Het werd een keer tijd: een medeoprichter van oud-Challenger Picnic die de LOEY Award wint, de prijs voor de beste online ondernemer van Nederland. Het is een initiatief van Hubert Deitmers (Endeit Capital) Heleen Dura- Van Oord (Peak Capital) en Gert Jan Munneke (Traffic4U).

Joris Beckers

Dinsdagavond viel deze eer ten deel aan Joris Beckers, die de prijs in ontvangst nam in het Amsterdamse startupkantoor Capital C. De jury, geleid door Pieter Zwart van Coolblue, eert Beckers om hoe hij de traditionele spelers in de markt, oftewel de supermarkten, uitdaagt.

Beckers werkt al sinds 1999 in de internetbranche en maakte het allemaal mee: een faillissement tijdens de internetbubbel en een succesvolle verkoop van zijn softwarebedrijf Fredhopper in 2010.

In 2012 viel het Beckers op dat consumenten massaal hun producten online kopen, maar voor hun boodschappen tóch naar de traditionele supermarkt bleven gaan. In 2012 begon hij samen met Frederik Nieuwenhuys een 3 jaar durend marktonderzoek naar de kansen voor het online boodschappen doen. Michiel Muller haakte al snel aan, net als medeoprichter Bas Verheijen.

Richting unicorn-status

Doordat Picnic aan consumenten geen bezorgkosten vraagt, wist het bedrijf zich snel in de kijker van de consument te spelen. Een slimme marktstrategie, waarbij het bedrijf in stad na stad lanceerde, deed de rest. Ook investeerders geloven in het bedrijf; in 2017 kreeg Picnic een kapitaalinjectie van wel 100 miljoen euro. Het bedrijf, dat afgelopen jaar een omzet van 200 miljoen euro maakte, wordt door analisten gezien als potentiële nieuwe unicorn; een niet-beursgenoteerd bedrijf met een waardering van 1 miljard euro. TechLeap.NL schatte de waardering van Picnic afgelopen week op 500 miljoen tot 1 miljard euro.

Met het snelle succes kwam ook de kritiek op Beckers’ platform opzetten. Het bedrijf kreeg het aan de stok met vakbond FNV, die afgelopen jaar honderd (ex-)medewerkers sprak. Zij klaagden over een ­te hoge werkdruk, een onveilige omgeving en een slechte beloning. Omdat ze niet onder de supermarkt-cao vallen, verdienden Picnic-bezorgers lange tijd gemiddeld genomen 2 euro minder dan supermarkt-medewerkers. Het bedrijf heeft de salarissen inmiddels verhoogd, maar de ondernemers blijven erop wijzen dat de supermarkt-cao niet past bij een techbedrijf als Picnic. De twist tussen FNV en Picnic is medio 2019 nog verre van over.

Picnic mag dan sky high zijn, de goedlachse Beckers vindt het dinsdagavond nog steeds een “ongelofelijke eer” om de LOEY Awards te winnen. Hij omschrijft de afgelopen jaren als een “waanzinnige rollercoaster”. Aan het FNV-akkefietje wijdt hij deze avond op het podium geen woorden. Wel stelt hij zijn bedrijf te zien als een “techbedrijf dat midden in de samenleving staat”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Talent Award

De LOEY Talent Award ging dit jaar naar Thalita van Ogtrop van platform voor tweedehands designerkleding The Next Closet. Zij kreeg dinsdagavond de meeste stemmen van het publiek. Stichting LOEY nomineerde dit jaar alleen vrouwen voor de talentprijs, om zo een statement te maken ter bevordering van vrouwelijk ondernemerschap. Naast Van Ogtrop waren ook Loes Daniels (Flightgift) en Graciëlla van Vliet (Closure) genomineerd.

Mollie- en Messagebird-ondernemer Adriaan Mol won afgelopen jaar de LOEY Award. Temper-ondernemer Paul Eggink won toen de talentprijs.