Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overijsselse ondernemer haalt 1 miljoen op bij Dragons’ Den: ‘Ik wilde gewoon mezelf zijn’

Een ingenieus systeem om snel bidons te vullen tijdens sportwedstrijden. Met dat concept sleepte donderdag de Overijsselse ondernemer Max Schuppert (27) een miljoen euro in de wacht Dragons' Den-investeerder Pieter Schoen. 'Ik was best zenuwachtig, want ik sta niet graag in de spotlight.'

Je vraagt om 350.000 euro, maar gaat naar huis met een miljoen. Max Schuppert (27) uit het Overijsselse Holten overkwam het in de gisteren uitgezonden aflevering van investeringsprogramma Dragons’ Den. Hij pitchte een systeem om bidons tijdens sportwedstrijden eenvoudig bij te vullen. Toen Schuppert zelf nog voetbalde, zat hij geregeld aan de kant. Hij was niet de beste voetballer, dus kreeg hij vaak de taak om de bidons voor de sporters te vullen.

Schuppert toont zijn uitvinding in de uitzending van Dragons Den.

Bidon na bidon moest hij de doppen eraf draaien, de fles vullen en de dop weer vastdraaien. Dat kan sneller, vond Schuppert. Met zijn Deventerse reclamebureau Studio Vibe ontwikkelde hij een soort vulpaal, waar je de bidons op kan plaatsen. De bidons voorzag hij van een ventiel aan de onderkant. Zet je die op de vulpaal, dan wordt het ventiel ingedrukt en heb je binnen drie seconden een volle bidon. Investeerder en Engie-oprichter Pieter Schoen zag er wel wat in en wil 1 miljoen steken in de productie. Hij krijgt daarvoor 30 procent van de aandelen in de nieuwe bedrijfstak Orka. MT/Sprout belt met Schuppert.

Je vroeg om drieënhalve ton, maar kreeg uiteindelijk 1 miljoen euro. Dat ging behoorlijk goed.

‘Nou, het is niet zo dat ik een miljoen krijg. Pieter Schoen schiet de productiekosten voor. We hebben het geld dus niet op de rekening staan om ermee te doen wat we maar willen. We moeten wel daadwerkelijker de markt opgaan en verkopen.’

Je pitch heeft in ieder geval gewerkt. Waar heb je op gelet bij het houden van die pitch?

‘Ik wilde gewoon mezelf zijn. Je zag ook wel de zenuwen bij mij, want ik sta niet heel graag in de spotlight. Ik wilde eerlijk mijn verhaal doen en vertelde dat ik niet de beste voetballer was. Dat is ook zo. Zo wist ik er ook een beetje humor aan toe te voegen.’

Er zijn genoeg vc’s en angel investors in Nederland. Hoezo klopte je niet bij hen aan met je idee?

‘Omdat ik daar niet heel veel ervaring mee heb. Ik heb mijn eigen bedrijf in Deventer, waar ik hartstikke druk mee ben. Voor mij is het heel moeilijk om mijn tijd te verdelen. Ik vond dit een mooie ingang. Dragons’ Den is een interessant programma, want de investeerders hebben veel ervaring en je krijgt meteen publiciteit. Het heeft me dan ook behoorlijk wat aandacht opgeleverd. Ik sta overal in de krant en heb al veel berichten op LinkedIn ontvangen van geïnteresseerden. Zo waren er andere investeerders die hier wat in zagen en klopten er mensen aan die al een product wilden afnemen. Dit is nog niet mogelijk omdat het nog niet op de markt is.’

Moeten we bij hierbij denken aan sportverenigingen?

‘Ja. Verenigingen, maar ook grote bedrijven die dit als oplossing zien om mensen gemakkelijker hun water bij te laten vullen. Ik heb een documentje voor mezelf aangemaakt met mensen die ik moet benaderen als het product staat. Dan kunnen we die mensen allemaal weer contacteren. Hopen dat ze dan weer geïnteresseerd zijn.’ 

Als de due diligence goed verloopt, heb je straks 1 miljoen euro groeigeld. Dit gaat allemaal in de productie van de hardware zitten, begrijpen we. Hoeveel producten verwacht je te kunnen leveren?

‘Een eerste en tweede batch van de palen en de bidons. Om hoeveel stuks het zal gaan, kan ik nog niet zeggen. Het ligt eraan hoeveel bestellingen we krijgen.’

Ik heb liever iemand met affiniteit voor het product, dan een investeerder die alleen geld geeft

Je moet hiervoor wel 30 procent van de aandelen in je nieuwe bedrijfstak weggeven. Vind je dat niet veel?

‘Dat is inderdaad fors, maar Pieter heeft heel veel ervaring en een groot netwerk. Hij kan er met mij samen voor zorgen dat dit in één keer groot wordt. Ik had ook naar een investeerder toe kunnen gaan die alleen geld geeft en zich er verder niet mee bemoeit, maar ik heb liever iemand die affiniteit met dit product heeft. Pieter wil voor zijn eigen bedrijf ook palen neerzetten.’

Wanneer denk je de markt eigenlijk op te kunnen?

‘Met een half jaartje hoop ik te kunnen leveren. Het is ambitieus, maar het zou het mooiste zijn. Helemaal omdat dit gezien coroana een actueel onderwerp is (het product is volgens Schuppert coronaproof, omdat je alleen je eigen bidon hoeft aan te raken, red.).’

Moet je snel zijn om copycats voor te zijn?

‘We moeten hier inderdaad snel mee zijn. Het product kan niet gepatenteerd worden, omdat de techniek van aan de onderkant vullen niet nieuw is. Een aansteker wordt ook aan de onderkant bijgevuld. Wel hebben we ons systeem Orka vastgelegd. Het is nu op tv geweest, dus mensen weten dat dit vanuit ons komt. Ik denk niet dat de kans groot is dat iemand ons na gaat doen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Schaalbaar lijkt het product zeker te zijn. Kijk je ook over de landsgrenzen heen?

‘Zeker. We zijn met een soort filtersysteem. In landen waar men niet uit de kraan kan drinken, kunnen ze dan toch meteen hun water bijvullen in een eigen fles. Op die manier hoeven mensen niet de hele tijd plastic flesjes te kopen. Ik heb een tijdje in China gewoond en heb daar gevoetbald. Voor één wedstrijd dronk je dan al snel drie flesjes leeg en op het eind van de dag had je een volle prullenbak vol plastic flesjes.’