Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: werken op een bowlingbaan bij Viisi

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: hoe Viisi zijn kantoor circulair maakte, met oude bowlingbanen als tafels.

Viisi geeft hypotheekadvies aan academici. Dat is een doelgroep “aan wie je vrij makkelijk kunt uitbesteden”, zegt medeoprichter Tom van der Lubbe. “Ze verwerken veel informatie zelf, zijn online minded en komen voor de overige vragen naar ons. Dat creëert een soort werkverdeling. Onze strategie is dat als je hypotheekadvies wil standaardiseren, dat je je eerst moet richten op een doelgroep als deze. Door die scherpe positionering ben je ook relatief snel bekend binnen je doelgroep. We doen niet actief aan reclame, maar doen alles via aanbevelingen.”


Foto’s: Denis Guzzo

Het bedrijf (30 medewerkers) werkt volgens de uitgangspunten van Holacracy. Oftewel, een platte, zelfsturende organisatie met rollen in plaats van officiële functies. Daarbij is een van de weinige bedrijven (wereldwijd), die al zijn rollen – medewerkers hebben er meerdere per persoon – openbaar maakt, via Glassfrog.com. Die transparantie gaat nog wat verder: iedereen mag langskomen en een vergadering bijwonen. En net als bij een bedrijf als Buurtzorg is ook het organigram geen geheim.

Van der Lubbe koppelt het toepassen van Holacracy aan de kredietcrisis, en de impact daarvan op het imago van de financiële sector. “Wij zeggen dat de financiële sector, die aan geloofwaardigheid heeft ingeboet, anders moet. Dat betekent dat je meer vanuit de lange termijn moet denken en op basis van duurzaamheid. Dat betekent ook dat je anders met je mensen moet omgaan.”

Viisi heeft zijn eigen incubator, waar medewerkers de mogelijkheid krijgen om als intrapreneur een spinout op te zetten. Bijvoorbeeld in de vorm van een dienst die zich richt op een klantensegment zoals expats. Zo’n project kan uitgroeien tot een nieuwe bv..

Het bedrijf nam zijn kantoor in Amsterdam onlangs volledig op de schop, in samenwerking met Césare Peeren van Superuse Studios. De nieuwe inrichting is zo duurzaam mogelijk, door middel van circulair ontwerp, waarbij het begrip ‘afval’ wordt omgedacht naar grondstof voor nieuwe producten.

Zo zijn de lampen afkomstig uit een voormalig kantoor van Heineken, terwijl ook de vloertegels werden ‘geoogst’ bij in onbruik geraakte kantoren. Tafels zijn gemaakt van oude bowlingbanen; de markeringen waar ooit kegels stonden zijn nog duidelijk te zien. De vloer bestaat uit gezandstraalde Trespa-platen die in een eerder leven dienst deden als bureaubladen.

Het project werd beloond met de Circular Design Award 2016. Van der Lubbe leerde Superuse Studios-oprichter Peeren al op de middelbare school kennen.

Wat zijn volgens hem de belangrijkste uitdagingen bij een ‘circulair’ kantoor? “Je moet je realiseren dat als je elke keer met iets compleet nieuws werkt, dan de uitkomst onvoorspelbaar is. Dat kun je fijn vinden, of juist irritant.”


Ontwerper Césare Peeren (Superuse Studios) selecteert de betere bowlingbaan

Van der Lubbe wijst erop dat de lampen geen dimmers hebben. “Of je komt erachter dat er in die bowlingbaan zoveel spijkers zitten, dat de zaagbladen van de timmerman constant stuk gaan. Of de plafonddelen uit een ander kantoor hebben verschillende kleuren. Die kun je egaal wit spuiten, maar wij vinden het juist mooi als het varieert en karakter heeft.”


Zo zandstraal je Trespa-platen

“Kortom, met circulair design sta je permanent voor verrassingen, en de kans dat het qua budget uit de hand loopt is veel groter. Maar wij vinden de waarde van design belangrijk, net als dat je waardering kunt hebben voor de krakende vloeren in een oud huis.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar met Viisi wil hij bovenal een positieve bijdrage leveren aan de wereld. “Bij elke beslissing die we nemen als onderneming, heb je veel meer impact dan wanneer je iets privé doet.”