Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘YouTube verwijdert per ongeluk bewijsmateriaal Syrië’; hogere omzet HelloFresh

Ondernemersnieuws: YouTube krijgt kritiek omdat een algoritme per ongeluk bewijsmateriaal zou verwijderen, HelloFresh verkoopt meer maaltijdboxen en de Spectacles van Snap zijn uit.

1. YouTube onder vuur om algoritme

VIdeoplatform YouTube verwijdert door zijn acties tegen extremistische video’s per ongeluk bewijsmateriaal over onder meer terroristen in Syrië. Dat stellen meerdere partijen. Zo zag de nieuwssite Middle East Eye eigen video’s verwijderd worden, alsmede de Syrische oppositiesite Orient News. Daarnaast zouden video’s die in een rechtszaak tegen Wikileaks-klokkenluider Chelsea Manning werden gebruikt, inmiddels zijn verwijderd, weet NU.nl te melden. YouTube spoort extremistische video’s in toenemende mate op door algiritmes, maar die techniek lijkt dus nog niet perfect te zijn.

2. HelloFresh verhoogt omzet en verlies

De maaltijdboxen van HelloFresh blijken nog steeds een schot in de roos te zijn. De eerste zes maanden van dit jaar heeft het van origine Duitse bedrijf bijna de helft meer boxen verkocht, waardoor de omzet toenam naar 435 miljoen euro. Het nettoverlies nam echter ook toe, van 52,9 miljoen euro afgelopen jaar naar 56,7 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2017. Dit heeft alles te maken met de kosten die HelloFresh maakt door diens snelle uitbreiding. Hello Fresh is zowel in de VS, Canada als zeven Europese landen actief.

3. Mijnwebwinkel breidt uit naar België

E-commerceplatform Mijnwebwinkel breidt uit naar ons buurland België. Mijnwebwinkel laat ondernemers een eigen online webshop maken en claimt inmiddels 40.000 klanten in Nederland te hebben. Emerce meldt dat inmiddels 1500 Belgische ondernemers gebruik zouden maken van het platform. Mijnwebwinkel richt zich voorlopig uitsluitend op Vlaamse ondernemers en zijn .be-website is dan ook in het Nederlands. Toch zou het e-commercebedrijf ook werken aan een internationale lancering.

4. ‘Angry Birds-maker volgende maand naar de beurs’

Met het gooien van boze vogels valt geld te verdienen. Dat weten ze bij Angry Birds-maker Rovio Entertainment en volgens Bloomberg zou dit bedrijf dan ook volgende maand naar de beurs gaan. Het Finse Rovio zou mikken op een beurswaarde van 2 miljard dollar. Rovio zou door een beursgang 400 miljoen dollar aan nieuw kapitaal binnen harken en zou dat niet alleen willen investeren in nieuwe games. Ook moet er – jawel – een nieuwe Angry Birds-speelfilm komen. U begrijpt: het is hopen dat dit de makers achter The Emoji Movie niet zal inspireren tot nieuw werk.

5. Spectacles van Snapchat blijken toch geen succes

Toegegeven: dankzij een slimme marketingcampagne gericht op schaarste, kon het bijna niet meer misgaan met de Spectacles, de camera-vermomd-als-zonnebrillen van Snapchat-moederbedrijf Snap. Toch wel, zo blijkt uit de kwartaalcijfers van Snap. In het tweede kwartaal zijn er nog geen 42.000 modellen verkocht; een verkoopdaling van 35 procent. En dat terwijl de kekke zonnebrillen inmiddels overal in de digitale schappen liggen. Pijnlijk, omdat de zonnebrillen bedoeld waren om de omzet van Snap minder afhankelijk van de app te laten worden.

6. En dan dit: ‘Made in China vaak Made in North Korea’

Een gedeelte van de kleding met het label ‘Made in China’ blijkt in Noord-Korea te worden geproduceerd, schrijft persbureau Reuters zondag. Voor lokale handelaren zou productie in het communistische land een kostenbesparing van 75 procent op kunnen leveren. Deze kleding zou uiteindelijk geëxporteerd worden naar onder meer de Verenigde Staten, Europa en Japan, terwijl kledingbedrijven hier niet van op de hoogte zijn. Pijnlijk, aangezien de Verenigde Naties sancties tegen Noord-Korea hebben afgekondigd en de Amerikaanse president Donald Trump hard uithaalt tegen de communisten vanwege hun raketprogramma.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van dinsdag 15 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.