Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

TRVL verboden in Canada; Seepje crowdfundt afwasmiddel

Ondernemersnieuws: TRVL moet op zwart in Canada, ondernemers maken 'wereldmerk' van Jurkjes.nl en Seepje kan de afwas doen dankzij geslaagde crowdfuding. 

Je leest nu: TRVL verboden in Canada; Seepje crowdfundt afwasmiddel

1. TRVL verboden in Canada

De Canadese provincie Ontario is niet gediend van het businessmodel van TRVL, de reis-startup waarmee Jochem Wijnands iedereen reisagent laat spelen. De eerdere startup van de week laat reis-kenners een commissie verdienen wanneer zij volgers inspireren tot een boeking. Maar in Ontario moet iedereen die zich voordoet als reisagent verbonden zijn aan een reisagentschap, waarschuwde een lokale overheidsorganisatie Wijnands. Die zette zijn website daarop in Ontario op zwart. Wijnands haalde afgelopen mei 2,7 miljoen dollar op voor TRVL. Eerde boekte Wijnands – samen met Michel Elings – succes met PRSS, de iPad-magzine-app die werd overgenomen door Apple.

2. Ondernemers kopen Jurkjes.nl

Fashionchick-oprichters Aart Wallet, Arno Mulder en Gerco de Jong nemen met hun bedrijf Comparison Services het platform Jurkjes.nl (en een aantal internationale varianten) over. Daarmee zetten de drie ondernemers voor het eerst sinds de verkoop van Fashionchick aan Sanoma in 2013 weer stappen in online fashion. Jurkjes.nl heeft een aanbod van zo’n 50.000 jurken, waarbij wordt samengewerkt met partners waaronder Zalando en de Bijenkorf. De ondernemers willen met de site – die jaarlijks meer dan een miljoen bezoekers trekt – “een wereldwijde speler” worden. Ze nemen de site voor een onbekend bedrag over van FashCom, dat de site in 2008 begon.

3. Seepje kan de afwas doen dankzij crowdfunding

Seepje kan dankzij een vlotte crowdfundingronde nu ook starten met de ontwikkeling en productie van een afwasmiddel. De duurzame schoonmaak-startup van Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse haalde binnen een paar dagen 300.000 euro uit de markt via Oneplanetcrowd. Seepje maakt sinds 2014 was- en reinigingsproducten op basis van (schuimende) schillen van een vrucht uit Nepal. De wasmiddelen en allesreinigers van Seepje zijn inmiddels verkrijgbaar in 1100 winkels in Nederland en België; Duitsland lijkt een kwestie van tijd. De omzet komt dit jaar naar verwachting uit op 650.000 euro. 

4. Fietsverhuurder Swapfiets mag geen zwervers inzetten

Een fietsverhuurbedrijf dat daklozen wilde inzetten om reclame te maken kan niet op goedkeuring rekenen van de Amsterdamse locoburgemeester Eric van der Burg, schrijft AT5. Swapfiets wilde daklozen voor 5 euro per dag (1 keer nachtopvang) huurfietsen laten aanprijzen, in plaats van gestolen tweewielers slijten. De Amsterdamse SP vond dat idee ‘smakeloos’, de daklozenvakbond ‘slavernij’. Van der Burg is het daarmee eens, al benadrukt hij dat Swapfiets nooit verder is gekomen dan een idee, dat door de” negatieve beeldvorming” waarschijnlijk toch niet meer doorgaat. Mochten er toch daklozen worden ingezet, dan krijgen zij een passend salaris, belooft Swapfiets. 

5. Oprichter Nationale Talentenbank stapt op

Ondernemer Niels Aussems (Sprout interviewde hem eerder dit jaar) is gestopt bij de Nationale Talentenbank, het sollicitatieplatform voor mensen met een arbeidshandicap. Aussems is teleurgesteld in de politiek, vertelt hij aan het Brabants Dagblad. “Dit kabinet geeft mensen met een beperking geen serieuze kans.” De ondernemer vindt het vooral slecht te verteren dat het kabinet de loonkostensubsidie afschaft, een regeling die het voor werkgevers aantrekkelijker maakt om mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Aussems oogste bij de lancering van zijn platform afgelopen maart lof van premier Rutte, en kwam in de 25 onder de 25.

6. Ondernemers lanceren worstabonnement 

Ook de ambachtelijke worstenmakers van Brandt & Levie stappen in de subscription economy met een worstabonnement. Abonnees krijgen voor 45 euro om de twee maanden een pakket met worsten en andere vleeswaren thuis, waarvan een groot deel kan worden ingevroren. Medeoprichter Jiri Brandt: “Mensen hoeven niet iedere dag vlees te eten. Als je dat wel doet, is het de moeite waard om goed vlees in huis te hebben. Vlees waarvan je geniet, maar ook zeker weet dat het van dieren is die een goed leven hebben gehad. Van ons pakket kun je twee maanden genieten, maar je kan er niet dagelijks van eten.” 

7. En dan dit: schoenensnackbar mag geen Flobo heten

Een schoenenwinkel in Arnhem heeft onder druk van Febo de naam aangepast van zijn schoenenautomaat, bericht de Gelderlander. Ondernemer Edwin van Dael voorzag zijn vernieuwde winkel onlangs ludiek van ‘schoenen uit de muur’, en noemde die automaat ‘Flobo’ (Floris van Bommel). Febo kon de lol er niet van inzien en dreigde met juridische stappen. Van Dael wilde boel niet laten escaleren, maar de affaire zorgde dit weekend wél voor genoeg aandacht voor zijn meet & greet met de drie broers Floris, Reynier en Pepijn Van Bommel. De automaat zelf mocht wel blijven staan, evenals de slogan: ‘De Vetste Shoes’. 

Quote van de dag:

Tot zover de Sprout update van maandag 6 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum