Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Takeaway wil bedrijfskantine vervangen; Branson houdt Virgin Atlantic toch zelf

Ondernemersnieuws: Takeaway wil de bedrijfskantine vervangen, Richard Branson verkoopt Virgin Atlantic lekker niet en Auschwitz in de kerstboom blijkt een slecht idee.

1. Takeaway komt met lunchen op kosten van de baas

Jitse Groen bezorgt met Takeaway voortaan ook bij bedrijven. Daarvoor lanceert hij Takeaway Pay in grote delen van Europa en Israël. In feite is het een omgekatte versie van 10bis, het Israëlische bedrijf dat Groen vorig jaar heeft overgenomen. Bedrijven kunnen voortaan budget toewijzen aan een werknemer waarmee die zijn/haar lunch bij Takeaway.com kan bestellen. De alternatieve kantine is goed voor de bestelfrequentie: waar een consument een keer of 12 per jaar bestelt, doen zakelijke klanten dat gemiddeld 85 keer.

2. Branson verkoopt ‘kindje’ Virgin Atlantic toch niet

Richard Branson houdt op het allerlaatste moment toch vast aan zijn kindje: hij verkoopt geen aandelen Virgin Atlantic aan zijn alliantiepartner Air France-KLM. De deal was al 2 jaar in de maak en bijna in de pocket: 31% aandelen voor 220 miljoen pond, maar Branson wil nu toch een meerderheid van 51% houden in zijn vliegmaatschappij, schrijft hij aan zijn personeel. ‘Ik beschouw Virgin Atlantic als mijn kindje, 35 jaar geleden geboren, ongeveer gelijk met mijn eigen kinderen. Aanvankelijk dacht ik dat ik afstand ervan moest doen om de alliantie te doen slagen.’ De derde alliantiepartner Delta bezit al 49% van Virgin.   

3. Sono zoekt 50 miljoen crowdfunding voor zijn zonne-auto

Het is Sono Motors niet gelukt om grote investeerders warm te krijgen voor zijn zonne-auto Sion. Daarom wijzigen de Duitse pioniers hun financiële strategie en wenden ze zich opnieuw tot de crowd. Met een spectaculaire doel: nog deze maand willen ze 50 miljoen euro ophalen via 2000 reserveringen. Het geld is bestemd voor de productiefaciliteiten waar prototypes van de Sion gemaakt kunnen worden. De productiestart van de sympathieke solarwagen verschuift daarbij van komend voorjaar naar september 2021.

4. Groeigeld voor webshopsoftware van Deity

Jamie Schouren en Roland Bastiaansen hebben 2,5 miljoen euro opgehaald voor Deity, de startup waarmee ze sinds 2017 open source webshopsoftware leveren aan e-commercebedrijven. Het groeigeld komt van de Brabantse regionale investeerder BOM, informals en het management zelf. De software, gericht op snelgroeiende e-commercebedrijven met een omzet tussen de 1 en 10 miljoen euro, is inmiddels 85.000 keer gedownload, werkt samen met Google, PayPal en Magento/Adobe en wordt door het Amerikaanse BigCommerce aan diens klanten aangeboden.

5. Zzp’ers stuk positiever over hun financiën

Iets meer dan de helft van de zzp’ers (53%) is tevreden over de financiële situatie van hun bedrijf. Dat is iets meer dan 4 jaar geleden, toen slechts 43 % positief was, blijkt uit een enquête van CBS en TNO. Zzp’ers vinden hun inkomen vaker oké en maken zich minder vaak zorgen over de toekomst. Daarbij slaagt 82 % erin iets voor het pensioen te regelen, tegenover 72% in de vorige peiling.

6. En dan dit: gezellige Kerst met Auschwitz op je kerstballen of boven de bank?

Arjan Lubach wordt op zijn wenken bediend na zijn rant tegen Chinese webshops: dit weekeinde trok het Auschwitz-museum aan de bel over ‘Kerstornamenten’ met plaatjes van het vernietigingskamp, verkrijgbaar bij onder meer Wish. Maandag vonden liefhebbers ook op het Nederlandse Bol.com ongepaste decoratie: Auschwitz op een houten paneel boven de bank. Tegen het Financieele Dagblad zegt Bol.com dat de prints als ‘misplaatst en kwetsend’ werden ervaren en dat het verkoper MuchoWow heeft gevraagd de kunstwerken offline te halen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van dinsdag 3 december. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.