Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Otrium snelst groeiende techbedrijf – Facebook blundert met advertentiecijfers

En verder: Musk overweegt baby-Tesla, meldpunt trekt honderden gedupeerde ondernemers en waakhonden tackelen wannabe unicorn.

Otrium
Foto: Otrium

1. Otrium groeit het snelst

Otrium, de online mode-outlet van Milan Daniels en Max Klijnstra, is het snelst groeiende techbedrijf van Nederland, blijkt uit de nieuwe Fast50-ranglijst van Deloitte. De omzet van het bedrijf, dat in mei een investering van 24 miljoen euro ophaalde, groeide de afgelopen vier jaar 11.212 procent. De tweede plek is voor Zivver (+7082 procent), de privacy-scaleup die vorige maand 15 miljoen binnentikte. In de top-10 zien we meer bekende namen en Challengers zoals Windowsketch (+6550 procent), Trunkrs (+3459 procent) en Experiencegift (+2364 procent).

2. Fout kost Facebook miljoenen

Facebook heeft een flinke f*ckup begaan bij het meten van de impact van advertenties. Door een fout in de zogeheten conversieverhogingstest dachten duizenden bedrijven dat hun Facebook-advertenties tot minder verkopen leidden dan in werkelijkheid het geval was. Het bedrijf van Mark Zuckerberg moet diep in de buidel tasten om de schade te compenseren. AdAge meldt dat sommige van de getroffen bedrijven tegoedbonnen krijgen van soms meerdere miljoenen dollars. Volgens AdExchanger bleef de fout bleef 12 maanden onopgemerkt.

3. Musk hint op Europese baby-Tesla

Elon Musk denkt na over een kleine Tesla voor de Europese markt. ‘Waarschijnlijk is het in Europa verstandig om voor een compacte auto te gaan’, zegt de ondernemer tegen Reuters. ‘Een hatchback of iets dergelijks. In de VS zijn auto’s wat groter, dat is de persoonlijke smaak daar. In Europa zijn ze kleiner.’ Een ritje met een Model X door Berlijn zette Musk aan het denken. ‘We konden nogal lastig een parkeerplek vinden waar we in pasten.’ Neemt niet weg dat de roestvrijstalen kolos Cybertruck het eerstvolgende nieuwe model is dat bij Tesla – op z’n vroegst eind volgend jaar – van de band rolt.

4. Honderden gedupeerde ondernemers naar meldpunt

Op  Ikvalbuitendeboot.nl hebben zich de afgelopen twee maanden honderden ondernemers gemeld die ondanks coronaschade niet in aanmerking komen voor steunmaatregelen. Dat zegt initiatiefnemer Kevin de Krieger, oprichter van 25 onder de 25-bedrijf Heatbox en SchoolSupply (automaten met schoolspullen, behalve condooms). Kriegers eigen omzet stortte door corona in, maar zijn bedrijf kwam door een verkeerde SBI-code niet in aanmerking voor noodhulp. De ondernemer vermoedt dat er duizenden vergelijkbare gevallen zijn, waaronder ondernemers die dit jaar zijn begonnen, en die daardoor geen omzetbelasting over 2019 kunnen laten zien.

5. MedTech en duurzaam bier winnaars Koning Willem I-prijs

Von Gahlen, maker van producten voor het veilig werken met radioactieve geneesmiddelen, heeft de mkb-categorie gewonnen van de Koning Willem I-ondernemersprijs. Bierbrouwer Gulpener ging tijdens het tweejaarlijkse prijzengala aan de haal met de prijs voor Duurzaam Ondernemerschap. Het familiebedrijf won dankzij duurzame relaties met boeren, de productie van klimaatneutraal bier en een open source-businessmodel. Bij de grote bedrijven won schoonmaakbedrijf CSU. De jury roemt onder meer het werkgeverschap van CSU, dat veel werknemers met een beperking in dienst heeft.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: waakhonden tackelen wannabe unicorn

Niet minder dan 3.000 influencers liet de Britse onlinebank Lanistar de afgelopen weken los op social media. Oprichter Gurhan Kiziloz is ervan overtuigd dat hij de volgende Britse unicorn wordt, maar die iets te gretige eenhoorn wordt al voor de lancering getackeld door financiële waakhond FCA en reclamekeurmeester ASA. Tikte FCA het bedrijf vorige week op de vingers vanwege adverteren zonder de benodigde vergunning, de ASA onderzoekt meerdere klachten naar aanleiding van de influencer-campagne. Het is niet bekend of die klagers vallen over schaars geklede modellen of jaloers zijn op deze Bugatti Chiron:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by discarver_uk (@discarver_uk)

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat we ook lazen:

  • Wc-keten 2theloo beproeft zijn geluk niet meer in de winkelstraat. (Telegraaf)
  • Het reviewsysteem van Bol.com is verrot. (Ecommerce News)
  • Alle elektronische producten in Europese winkels moet binnenkort laten zien of en hoe ze te repareren zijn. (iFixit)
  • Als ondernemer met een duurzame missie moet je roomser dan de paus zijn, ‘maar dat kan helemaal niet als startup’, zegt Gerrard Street-oprichter Tom Leenders. (Volkskrant)
  • De bizarre zoektocht naar een zeldzame game die Nintendo in 2010 maakte voor McDonald’s: