Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Kabinet steekt half miljard euro in startups; Dr. Oetker betaalt miljard voor drankbezorger

Ondernemersnieuws: Kabinet en Invest-NL trekken in totaal half miljard uit voor groeibedrijven, Spar koopt The Tosti Club en Dr. Oetker heeft miljard over voor drankbezorger Flaschenpost. 

Je leest nu: Kabinet steekt half miljard euro in startups; Dr. Oetker betaalt miljard voor drankbezorger

1. Overheid trekt half miljard uit voor groeibedrijven

Ook Invest-NL, het investeringsfonds onder leiding van Wouter Bos, investeert 250 miljoen euro in startups en andere groeibedrijven. Dat bedrag komt bovenop de 250 miljoen die op  Prinsjesdag al bekend werd gemaakt. De half miljard euro wordt verdeeld over drie fondsen: een voor scaleups (Dutch Future Fund, dat in venture capital-fondsen investeert), een ‘Deeptech Fonds’ voor kennisintensieve bedrijven en een fonds voor alternatieve financiering zoals crowdfunders. Bij het Dutch Future Fund investeert het Europese Investeringsfonds (EIF) nog eens 150 miljoen euro mee. Belangenbehartiger Dutch Startup Association noemt de extra miljoenen ‘een stap in de goede richting’.

2. Corona-update:

  • Het kabinet overweegt musea, bioscopen en theaters vanaf donderdag voor twee weken te sluiten.
  • KLM kan vanwege halsstarrige piloten vooralsnog fluiten naar staatssteun.
  • Veel werkgevers raden werknemers af om de CoronaMelder te gebruiken, stellen vakbonden FNV en CNV.
  • Banken hebben sinds het begin van de coronacrisis in totaal 28 miljard euro uitgeleend 166.000 ondernemers. 
  • Leren op afstand-scaleup Udemy staat op het punt om nog eens 100 miljoen dollar op te halen, tegen een waardering van 3 miljard dollar. 
  • Een vegan restaurant op het nieuwe stationsplein in Utrecht is amper acht maanden na de opening alweer failliet
  • Het kabinet is veel te zuinig met de inzet van sneltesten, vindt MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof.
  • Ondernemers in Frankrijk zijn woest omdat Amazon open blijft terwijl gewone winkels moeten sluiten. 

3. Spar koopt The Tosti Club

Jacco Heijkoop verkoopt zijn horecaketen The Tosti Club (11 vestigingen) voor een onbekend bedrag aan supermarkt Spar. De fast casual-keten was in Arnhem en Zwolle al onderdeel van Spar-winkels, waarmee de supermarkt zich ook op het aanbieden van ontbijt en lunch stort. ‘De experimenten in Arnhem en Zwolle zijn zeer geslaagd en smaken naar meer’, zegt Spar-CEO John van der Ent. ‘Als het aan mij ligt, groeit de tosti uit tot een van onze ‘signature products, net zoals de rookworst dat is voor de Hema.’ The Tosti Club opende in 2015 zijn eerste vestiging in Breda. Daarna werden ook locaties geopend in Arnhem, Den Bosch, Leeuwarden, Middelburg, Nijmegen, Nuland, Rotterdam en Zwolle. 

4. Dr. Oetker betaalt miljard voor drankbezorger Flaschenpost  

Een spectaculaire startup-exit in Duitsland, waar Dr. Oetker voor naar verluidt 1 miljard euro neertelt voor drankbezorger Flaschenpost. De startup werd in 2016 opgericht door Dieter Buchl en Stephen Weich. Het bedrijf uit Münster voorziet inmiddels inwoners van 23 Duitse steden van bier en cola, met gratis bezorging binnen twee uur. Op basis van de omzet in oktober bedraagt de jaaromzet nu zo’n 300 miljoen euro. Winstgevend is het bedrijf nog niet, maar Dr. Oetker werd gelokt door een groei van 200 procent per jaar, een flinke marge per product en succesvolle eigen merken. Opmerkelijk is dat Dr. Oetker in 2017 nog zelf een concurrent (Durstexpress) van Flaschenpost lanceerde.  

5. Ondernemers verkopen maaltijdenbezorger Freshly voor 1,5 miljard

Voedinggigant Nestlé betaalt 1,5 miljard dollar voor de overname van Freshly, een Amerikaanse bezorger van kant-en-klaarmaaltijden. Het bedrijf van Michael Wystrach en Carter Comstock levert per bezorging maaltijden voor de hele week, om op te warmen in de oven of magnetron. Het bedrijf verscheept ruim een miljoen maaltijden per week, en stevent daarmee dit jaar af op een omzet van 430 miljoen dollar. Dankzij corona eten meer mensen dan ooit thuis, dan dat zal nog wel een tijdje duren, verwacht Nestlé. Wystrach en Comstock, die Freshly in 2012 begonnen vanuit het restaurant van de ouders van Wystrach, willen naar eigen zeggen gezond eten makkelijk maken.

6. Privacywaakhond waarschuwt tegen gebruik gezichtsherkenning

Winkels die camera’s met gezichtsherkenning ophangen handelen in strijd met de wet, waarschuwt privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP). ‘Als we het land volhangen met zulke systemen, kun je continu gevolgd worden’, zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. ‘Die camera’s nemen jou niet alleen op, die weten wie je bent.’ Gezichtsherkenning valt volgens de privacywet onder bijzondere persoonsgegevens, en die mogen in principe niet worden verzameld of opgeslagen. Daarnaast is de gezichtsherkenning volgens de AP vaak getraind met afbeeldingen die van internet zijn geplukt, zonder dat de personen die daarop te zien zijn daar toestemming voor hebben gegeven.

7. En dan dit: Amazon blundert met Zweedse website

De opening de Zweedse website van Amazon is niet bepaald vlekkeloos verlopen. Zo werden bezoekers verwelkomd met de vlag van Argentinië in plaats van die van Zweden. Daarnaast wemelde het van de (schunnige) vertaalfouten, zoals een t-shirt met een poes erop die als titel het Zweedse woord voor vagina kreeg. Het Engelse begrip rapeseed werd vertaald met ‘verkrachting’ (våldtäkt) en die cast als död (dood). Onschuldige pluche hanen en kippen (cocks en roosters) werden voorzien van het Zweedse woord voor piemel (kuk). De Zweedse website is daarmee net zo’n zootje als de eerste Nederlandse website die in maart live ging

Wat we ook lazen:

  • Let op met welke investeerder je in zee gaat, waarschuwen experts in Quote. 
  • Zes veelgemaakte fouten die ondernemers maken bij het opstellen van een term sheet.
  • Boosheid werkt beter dan inspiratie, stellen onderzoekers op basis van toespraken van basketbalcoaches tijdens de rust. (Haas School of Business)
  • Zo werkt Auping aan ‘s werelds eerste circulaire matras. (Volkskrant) 
  • Niets doen tegen klimaatverandering kost Australië omgerekend 1,44 biljoen euro. (Deloitte)
  • Kopers betalen grof geld voor t-shirts, petten en tassen van de in 2008 geklapte zakenbank Lehman Brothers. (Financial Times)

Tot zover de Sprout-update van maandag 2 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.