Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kabinet overweegt afhaalloket bij winkels – Musk zinspeelt op Tesla-bedrijfsbus

En verder: Kruidvat grootste retailer van Nederland, bedrijven doen post-corona kantoor in de ramsj en ondernemers duiken massaal op 'hard seltzers'.

Open

1. Kabinet overweegt afhaalloket bij winkels

Het kabinet overweegt om per 9 februari de maatregelen voor retailers te versoepelen: het zou voor consumenten mogelijk worden om online bestelde producten in de winkel af te halen. Tegen het FD zeggen ingewijden dat de ‘seinen voor het eerst op groen staan’. Toch is het de vraag of de maatregel al binnen twee weken kan ingaan: in een gelekte routekaart zijn winkels pas na het openen van de middelbare scholen aan de beurt en ook het OMT adviseert tegen. Veel ondernemers zijn boos over de strenge maatregelen en wijzen erop dat in veel omringende landen er meer mogelijk is, zoals een afhaalpunt of een winkel met afgeschermd assortiment om ‘funshoppen’ te voorkomen.

2. Musk zinspeelt op Tesla-bedrijfsbus

Op de planning stond al een Cybertruck, Cyberquad, nieuwe Roadster, vrachtwagen en het redesign van de Model S. Zoals we van topman Elon Musk gewend zijn houdt daar de ambitie niet op. In een gesprek met investeerders zinspeelt Musk op een Tesla bedrijfsbus. Verdere details over het ontwerp, prijs of wanneer de automaker een bestelbus in het assortiment wil opnemen maakte hij niet bekend. Daimler heeft momenteel al opties voor elektrische busjes en General Motors introduceerde het elektrische bedrijfsautomerk BrightDrop. Gaat Tesla de grote jongens volgen, in plaats van het voortouw te nemen?

3. Kruidvat grootste retailer van Nederland

Uit de jaarlijkse Top 100 Winkelformules van onderzoeksbureau Locatus blijkt dat Kruidvat, gelet op het aantal vestigingen, de grootste retailer van Nedeland is. De drogisterijketen heeft nu 969 fysieke vestigingen, twee meer dan een jaar ervoor. Kruidvat is in handen van het Chinese conglomeraat  A.S. Watson Group. De formule wordt op de voet gevolgd door Albert Heijn (865 vestigingen) en Jumbo (657  vestigingen). Qua vloeroppervlak winnen die twee het makkelijk: AH heeft 1.110.726 m2 en Jumbo 849.943 m2. Volgens die maatstaaf komt Kruidvat niet in de top 10 voor.

4. Bedrijven doen post-corona kantoor in de ramsj

Uit navraag van tv-programma Nieuwsuur bij 25 grootste werkgevers van Nederland, denkt de helft minder kantoorruimte nodig te hebben. De andere helft onderzoekt nog de mogelijkheden van structureel thuiswerken. De bedrijven verwachten dat medewerkers niet langer vijf dagen per week naar kantoor gaan, maar twee tot drie. De andere dagen werken ze thuis of zijn ze bij klanten. Onder meer Accenture, Triodos, Capgemini, Aegon en PostNL denken qua vierkante meters te krimpen. Nieuwsuur bezocht ook het gloednieuwe hoofdkantoor van AFAS in Leusden. Daar liet MT/Sprout-columnist Bas van der Veldt trots de faciliteiten zien: gymzaal, klimmuur, meditatieruimte en de ontspan-tuin. Op de vraag of er niet gewoon gewerkt moet worden antwoordt hij scherp: ‘Werken doe je thuis maar.’

5. Ondernemers duiken massaal op ‘hard seltzers’

In Amerika is het al jaren in opmars, maar nu lijken de ‘hard seltzers’ ook in Nederland voet aan de grond te krijgen. Quote sprak met meerdere ondernemers die brood zien in deze laag-alcoholische versnaperingen. In tegenstelling tot mierzoete alternatieven als Bacardi Breezer of caloriëbommetjes als een goed speciaalbiertje, is hard seltzer – bruiswater, een smaakje en wat alcohol – prima voor de lijn. Dit jaar zou de markt al goed zijn voor 4,5 miljard dollar. Het Nederlandse merk Gig is inmiddels bij de Sligro te vinden, concurrent Stëlz probeert het product via influencers als Monica Geuze aan de man te brengen. Daniëlle Oerlemans heeft de portemonnee van Reinout gevonden en mag zich mede-aandeelhouder noemen. Louter rooskleurig is de toekomst niet: de merken zijn doodsbang voor grotere drankenfabrikanten die hun markt kunnen wegkapen.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: De beste leeftijd om een bedrijf te beginnen is… 45

Een golden oldie, maar daarmee niet minder relevant. Onderzoekers van onder meer MIT, Northwestern University en de U.S. Census Bureau vroegen zich af welke leeftijd de meest succesvolle startup-ondernemers hebben. Het stereotype beeld van de hackers op een zolderkamer omringd door pizzadozen wordt volledig onderuit geschoffeld. De meest succesvolle ondernemers zijn namelijk 45. De onderzoekers keken onder meer naar octrooien, durfkapitaal en het aantal medewerkers. ‘Ons bewijs wijst erop dat ondernemersprestaties sterk toenemen met de leeftijd voordat ze eind vijftig zijn. Als je met twee ondernemers te maken had en behalve hun leeftijd niets van hen wist, zou je gemiddeld beter wedden op de oudere.’ Dit lijkt te komen door ervaring in de branche, meer financiële middelen en een groter netwerk. Goed begin van de week: je bent nooit te oud om een startup te beginnen.

Wat we ook lazen:

  • Vrees voor Chinese spionage via douanescanners in haven Rotterdam (FD)
  • ‘Kroonjuweel’ SP kost de belastingbetaler jaarlijks tonnen (FTM)
  • DNB: ‘Kans op inhaalgroei in tweede helft van 2021′ (Nu.nl)
  • Wirecard-schandaal kost topman toezichthouder zijn baan (RTLZ)
  • Waardering IT-bedrijf Expereo in twee jaar verdubbeld (FD)

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.