Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jitse Groen sponsort EK voetbal; streep door overheidsfonds Invest-NL?

Ondernemersnieuws: Takeaway.com bezorgt maaltijden tijdens EK-wedstrijden, Fundathon-winnaar scoort groeigeld en gesteggel over Invest-NL duurt voort.

1. Thuisbezorgd sponsor EK 2020 (en wil in stadions bezorgen)

Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen wordt met moederbedrijf Takeaway.com één van de hoofdsponsors van het EK voetbal in 2020. Op deze manier moeten de verschillende Europese merken van de maaltijdbezorger bekender worden. Onderdeel van de sponsordeal met de UEFA is dat het bedrijf ook eten in stadions aflevert tijdens de wedstrijden. Het gaat om bezorging in “bepaalde delen van het stadion”, zegt een woordvoerder tegen NU.nl. “Het idee is om in het stadion te bezorgen, zodat voetbalfans geen seconde van de wedstrijd hoeven te missen.” Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, wordt pas later bekendgemaakt.

2. Startup Mypo op de fles

De slimme pakketbrievenbus Mypo is failliet, meldt RTL Z. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Arjan Griffioen. Hij bedacht een app, waarmee alleen bezorger en ontvanger deze kunnen openen met een unieke cijfercode. De startup probeert hiermee in te springen op de markt voor online bestellingen, waarbij lang niet iedereen thuis is bij het afleveren van een pakket. Afgelopen zomer erkende Griffioen dat hij slechts 350 bussen had verkocht en dat dat meer móeten worden. Vier maanden later is Mypo kopje onder gegaan. Wat de redenen van het faillissement en de gevolgen voor de 350 gebruikers zijn, is nog onduidelijk.

3. Nieuw kantoor Black Bear Carbon in Rotterdamse haven

Black Bear Carbon wil in de haven van Rotterdam zijn volgende fabriek realiseren waar carbon black wordt teruggewonnen uit oude banden. De voormalig Challenger heeft de afgelopen maanden verschillende locaties in Nederland verkend voor een nieuwe fabriek. “Het Havenbedrijf Rotterdam wil de ontwikkeling van onze volgende fabriek graag faciliteren en er zijn aanzienlijke mogelijkheden voor optimalisatie en synergie van onze technologie in het Rotterdamse industriecomplex”, aldus chief executive officer Silvio Ghyoot van Black Bear Carbon, dat vorig jaar nog 11 miljoen euro groeigeld ophaalde.

4. Nederlandse kledingmerken openbaren fabrieken

Acht Nederlandse kledingmerken publiceren een lijst met hun fabrieken. Die stap nemen ze na de ondertekening van een Transparency Pledge. HEMA heeft als eerste een lijst online gezet met fabrieken waar kleding en spullen zoals speelgoed en kerstballen worden gemaakt. Volgende week volgen ook Alchemist, Kings of Indigo, Kuyichi, Marlies Dekkers, Okimono, Schijvens en WE Fashion. “De fabrieken zijn nu bekend, maar dat betekent niet dat er bijvoorbeeld een leefbaar loon wordt betaald”, aldus een Schone Kleren Campagne-woordvoerder tegen NU.nl. “We hopen dan ook dat HEMA en andere bedrijven komend jaar ook meer transparantie zullen geven op dat gebied.”

5. Fundathon-winnaar LessonUp scoort 350.000 euro

Peak Capital stopt 350.000 euro in LessonUp. Het Haagse bedrijf biedt een onderwijsplatform aan dat door leraren in het basis- en voortgezet onderwijs wordt gebruikt om digitaal les te geven. De startup, vorig jaar nog winnaar van Fundathon, verzamelde in twee jaar meer dan 250.000 open lessen. Gemaakt door leraren zelf, maar ook door uitgevers, musea en not-for-profit organisaties, die direct zijn in te zetten in de les. Met de kapitaalinjectie krijgt het bedrijf, opgericht door Kars Veling, Janneke Plaisier en Martin Kool, de mogelijkheid om nog meer contentmakers en scholen aan zich te binden en uit te breiden naar het buitenland.

6. En dan dit: onzekerheid over Invest-NL duurt voort

De oppositiepartijen zijn opnieuw kritisch over de oprichtingsplannen voor Invest-NL, schrijft Het Financieele Dagblad. Het overheidsfonds, dat 1,7 miljard euro te besteden krijgt om risicovolle investeringen in groeibedrijven te doen, moet nog opgericht worden en dat duurt een stuk langer dan gedacht door politiek gesteggel en onduidelijkheid over de invulling ervan. De kritiek ging over ‘risicovolle hobby’s met belastinggeld’ (FvD), ‘Invest-NL is een allemansvriend’ (D66) en de manier waarop er geïnvesteerd wordt: ‘het fonds moet risicovol beleggen, maar mag geen grote risico’s nemen, dat is een Catch22’ (SP).

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van woensdag 13 november. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.