Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Felyx krijgt 24 miljoen voor scooter-offensief – Coolblue tikt 2 miljard aan

En verder: funding voor superbatterij van E-magy, kleine verhuurders zijn liev, corona geeft Adyen vleugels en baas eist sneeuwpoppen van zijn mensen.

1. Felyx haalt 24 miljoen op en trekt Frankrijk en Duitsland in

Quinten Selhorst heeft 24 miljoen euro opgehaald om met zijn scooterdeeldienst Felyx na Nederland ook de grote steden in Frankrijk en Duitsland in te trekken. De sloot geld is nodig om mensen aan te nemen en nieuwe vestigingen neer te zetten, zegt hij tegen het FD.  Het geld komt  van De Hoge Dennen Capital (van Kruidvat-familie De Rijcke) en duurzaam ondernemer Anne-Marie Rakhorst. Felyx heeft inmiddels 130 medewerkers en in acht Nederlandse steden en Brussel zijn e-scooters rijden. In Nederland heeft het concurrentie van Go Sharing en Check, Frankrijk en Duitsland worden vooral overladen met deelstepjes.

2. Kleine verhuurders zijn coulant, 020 niet

Zo’n 80 procent van de particuliere verhuurders van winkel- of horecapanden is coulant tegenover ondernemers die door de tweede lockdown zijn getroffen. Volgens de vereniging voor particuliere verhuurders Vastgoed Belang gunnen ze hun huurders uitstel van betaling of voeren ze huurverhogingen niet door. Of het ook vaak van kwijtschelden komt, is niet bekend. Ondernemers die van de gemeente Amsterdam huren, gaan binnenkort naar de rechter om korting te eisen.

3. Coolblue tikt 2 miljard aan dankzij corona

In het begin van de coronacrisis stopte Pieter Zwart even met adverteren uit vrees voor voorraadtekorten, maar Coolblue heeft alsnog een feestelijk 2020 achter de rug: de omzet spoot met 34 procent de hoogte in tot bijna 2 miljard euro. De voornaamste reden voor de groei was dat zoveel Nederlanders in 2020 zijn gaan thuiswerken, maar Coolblue stapte ook nieuwe markten in, zoals energie, zonnepanelen en laadpalen. De ebitda steeg van 48 tot 114 miljoen euro. Aandeelhouder HAL overweegt Coolblue nog dit jaar naar de beurs te brengen.

4. Adyen maakt kwart meer omzet en winst in H2

Nog zo’n scaleup die profiteert van de hausse in online winkelen is Adyen. De betaalprovider verwerkte in de tweede helft van 2020 voor 174,5 miljard euro aan betalingen, 29 procent meer dan in  dezelfde jaarhelft van 2019. De halfjaaromzet kwam uit op bijna 380 miljoen euro (plus 28 procent), bij een winst die 27 procent steeg tot 161,1 miljoen euro. Beleggers waren blij met de mooie cijfers: de koers pluste 9 procent tot een recordniveau dat de hele tent 63 miljard euro waard maakt.

5. E-magy regelt 5 miljoen voor superbatterij

Caspar Peeters heeft 5 miljoen opgehaald voor E-magy, de startup die met nanotechnologie lithium-ionbatterijen ‘opvoert’ tot een 40 procent hogere energiedichtbeid. De ronde werd geleid door impactinvesteerder Shift Invest, ook de bestaande aandeelhouder Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland (PDNH) lapte bij. Met het geld wil E-magy zijn team en zijn pilotfabriekje uitbreiden om in 2023 voluit zijn silicon-anodes te gaan produceren. Peeters had eerder succes met Xsens, de scaleup in bewegingspakken.

Lees ook: Nederlandse ‘nanospons’ geeft Tesla het nakijken

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aanmelden nieuwsbrief

6. En dan dit: baas geeft werknemers ijsvrij, op 1 voorwaarde

IJsvrij? André Wiersma, de ondernemer achter bouwbedrijf Prefab Twente is de kwaadste niet: hij belde deze week zijn werknemers met de mededeling dat iedereen ‘ijsvrij’ had, maar verbond er wel een harde voorwaarde aan: iedereen moest een sneeuwpop maken. “Grote kerels stonden een sneeuwpop te maken. Je zag mensen gewoon kijken: Wat doet hij nou?” aldus Wiersma tegen het AD. Hij kreeg uiteindelijk 22 foto’s binnen. „Van jong tot oud, zelf mensen van in de 60 hebben er een gemaakt.” Het maakt Wiersma trots. “We hebben gewoon een mooie ploeg.”

Wat we ook lazen:

  • Rihanna daagt Victoria’s Secret uit met haar lingeriemerk Savage X Fenty. (FastCompany)
  • Salesforce verklaart ‘van negen tot vijf’ dood. Eindelijk. (Salesforce)
  • Volwassenen in de VS kapen alle Happy Meals weg in Pokémon-actie  (FastCompany)
  • Interessante combo: maaltijdbezorger Doordash koopt Hayward’s Chowbotics, maker van een volautomatische saladekiosk. (SF Chronicle)