Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deliveroo snelste groeier Europa; verkoop elektrische auto’s groeit hard

Ondernemersnieuws: Deliveroo snelste groeier van Europa, verkoop elektrische auto’s groeit hard en leerplatform Knowingo haalt twee miljoen op. 

deliveroo

1. Deliveroo groeit 107.117 procent in drie jaar 

Deliveroo is het snelst groeiende bedrijf van Europa, blijkt uit de nieuwe FT 1000 van de Financial Times. De maaltijdbezorger boekte tussen 2013 en 2016 een omzetgroei van 107.117 procent. Het neemt daarmee de plek in van HelloFresh, het Duitse bedrijf dat vorig jaar bovenaan de lijst prijkte. Snelste Nederlandse groeier is Bynder. Het bedrijf van Chris Hall eindigt dankzij een omzetgroei van 3712 procent op plek 20. In totaal staan er 22 Nederlandse bedrijven in de lijst, onder wie Catawiki (plek 48, +2094), Scribbr (plek 98, +1152 procent) en Dag1 (plek 431, +371 procent). Londen is met 74 nog altijd de meest gewilde plek voor snelle groeiers, maar Parijs is – mede onder invloed van de Brexit – bezig met een inhaalslag, met 62 groeibedrijven verkleint de Franse hoofdstad het gat met Londen van 33 bedrijven in 2017 naar 12 dit jaar.    

2. Verkoop elektrische auto groeit hard

Het aantal verkochte nieuwe elektrische auto’s is het afgelopen kwartaal gestegen naar 3945 stuks, een groei van 136 procent ten opzichte van de 1667 stuks in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit nieuwe verkoopcijfers van branchevereniging RAI. De stijgende verkopen zijn mede te danken aan een toename van het aantal modellen in het middensegment. Voor particulieren is de relatief hoge aanschafprijs nog een barrière; 87 procent van de elektrische auto’s wordt zakelijk gereden. Elektrische auto’s zijn nu goed voor 2,9 procent van alle nieuw verkochte auto’s, vergeleken met 1,4 procent in het eerste kwartaal van 2017. Rai verwacht dat er dit jaar in totaal 15.000 nieuwe e-bolides worden verkocht, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017.  

3. Twee miljoen voor leerplatform Knowingo

Airbridge Equity Partners en een aantal informal investors investeren samen meer dan 2 miljoen euro in Knowingo, een online leerplatform waarmee bedrijven het kennisniveau van hun medewerkers op peil kunnen houden, met gamification en via smartphones. Met het geld wil de startup van Loren Roosendaal ook internationaal groeien. Het bedrijf haalde al een paar grote klanten binnen, waaronder PostNL, VodafoneZiggo en Rentokil en overheidsdiensten SVB en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Roosendaal: “Dankzij de kracht van gamification en zelflerende kunstmatige intelligentie maken we leren niet alleen leuk, maar ook meetbaar en betrouwbaar. Door deze nieuwe investering kunnen we niet alleen in Nederland, maar ook internationaal steeds meer bedrijven helpen om met Knowingo het verschil te maken.”

4. DHL bouwt megasorteercentrum voor online bestellingen

Pakketbezorger DHL start deze maand met de bouw van het grootste sorteercentrum voor online bestellingen in Nederland. Het bedrijf investeert 84 miljoen euro in het project, dat 350 banen oplevert. Vanaf eind 2019 moet het sorteercentrum jaarlijks een half miljoen pakketten kunnen verwerken, die DHL daarvandaan naar 150 depots in de rest van Nederland vervoert. 
Dankzij het nieuwe sorteercentrum kunnen leveranciers uit binnen- en buitenland hun pakketten zo laat mogelijk aanleveren. Het gebouw wordt gasloos en voorziet zichzelf van stroom met zonnepanelen. Ook komen er oplaadpunten voor elektrische bestelauto’s en vrachtwagens. (DHL is een van de bedrijven die een aantal elektrische vrachtwagens van Tesla heeft besteld

5. Facebook schorst databedrijf met Brexit-verleden

Facebook heeft een data-analysebedrijf geschorst dat een belangrijke rol speelde in de ‘Leave’-campagne bij het brexitreferendum, meldt de Financial Times. Het Canadese AggregateIQ heeft volgens klokkenluider Chris Wylie banden met Cambridge Analytica, dat ongeoorloofd aan de haal ging met gebruikersgegevens van 87 miljoen Facebook-accounts. Volgens Wylie heeft AggregateIQ die gegevens ingezet als onderdeel van de Leave-campagne. In aanloop naar het Brexitreferendum spendeerde Vote Leave bijna de helft van zijn campagnebudget aan AggregateIQ. In een reactie ontkent het Canadese bedrijf elke connectie Cambridge Analytica. 

6. En dan dit: likkende bankchef verdiende geen ontslag op staande voet

Een “likkende bankchef” is onterecht ontslagen na een bezopen kerstborrel, schrijft de Telegraaf. De medewerker (33) van ABN Amro was tijdens een kerstborrel in 2015 in stomdronken staat handtastelijk bij diverse vrouwelijke collega’s en verkocht een mannelijke collega een klap in het gezicht. Maar ontslag op staande voet was te streng, oordeelt de rechtbank Amsterdam. Die vindt dat er geen sprake was van seksuele intimidatie volgens de wet, omdat de handtastelijkheden midden in een overvolle kroeg plaatsvonden, waar collega’s de bankchef makkelijk van zich af konden schudden, en omdat hij “voor iedereen zichtbaar dronken was”. De handtastelijke leidinggevende krijgt zijn misgelopen salaris (20.000 euro) alsnog.

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van maandag 9 april. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op onze gloednieuwe Linkedin-pagina

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk en 12 x live events