Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Cryptobedrijf Scheringa gaat lekker; eerste winkel geeft een Tikkie

Ondernemersnieuws: ICO van Dirk Scheringa's Headstart loopt lekker, rijkste Nederlanders investeren in vluchtelingen en je kunt nu ook afrekenen met een Tikkie in de winkel.

1. Cryptobedrijf Dirk Scheringa heeft succes met ICO

Oud-bankier Dirk Scheringa beleeft met Headstart een succesvolle eerste fase van zijn Initial Coin Offering. Het fintechbedrijf heeft zelf als missie bedrijven die een ICO willen doen te begeleiden en haalde met zijn eigen pre-ICO tot nu toe al voor 10,2 miljoen dollar aan toezeggingen op: 8,7 miljoen van informals en ruim 1,5 miljoen bij de crowd. De pre-ICO ging vrijdag om 12 uur van start en loopt nog tot 20 december. Bij de daadwerkelijke ICO krijgen de investeerders een token. Dat moet – als alles goed gaat – in waarde stijgen. 

2. Een Tikkie krijg je nu ook in de winkel

Betaaldienst Tikkie was al populair onder gebruikers die iets met elkaar te verrekenen hebben, nu wordt de app van ABN Amro ook ingezet op de winkelvloer. Klanten van Munch Fit Food To Go in Amsterdam kunnen voortaan afrekenen zonder langs een kassa te gaan. Ze scannen daarvoor met hun smartphone de QR-code op een product uit het ‘grab & go’ schap en worden dan doorgesluisd naar een betaalpagina waar met iDeal kan worden afgerekend. Volgens Munch-eigenaar Yorieke Eskes heeft Tikkie ‘een sterk trackrecord’ qua gebruikersaantallen en snelle betalingen. Ongeveer 1,4 miljoen Nederlanders maken al gebruik van de app. De proef maakt onderdeel uit van het project Shopping Street Innovation Lab in de Amsterdamse Beethovenstraat. Daarbij worden in de winkelstraat verschillende retailinnovaties getest. 

3. Rijkste Nederlanders willen investeren in vluchtelingen 

De Maatschappelijke Alliantie, een stichting die namens zo’n 250 bedrijfs- en familiefondsen met tientallen miljarden in kas opereert, wil de komende maanden met alle ministeries concrete afspraken om te beleggen in scholings-, integratie-, huisvestings- en werkgelegenheidsprogramma’s voor mensen met een migratieachtergrond. De vermogende Nederlanders investeren honderden miljoenen in de Nederlandse samenleving en willen hierover afspraken maken met kabinet-Rutte III, blijkt volgens het FD uit een brief die Jan Peter Balkenende, een van de boegbeelden heeft verstuurd aan Den Haag. Een groot deel van de impact investeringen is bestemd om de integratie van vluchtelingen beter te laten verlopen.

4. Uber bezorgt weer kerstbomen

Wie een kerstboom in huis wil halen maar niet de mogelijkheid heeft (of te beroerd is) om er zelf een te halen, kan hem deze week Uberen. Dat wordt al bijn een traditie: voor dertig euro brengt Uber er net als vorig jaar een thuis in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, maar dit jaar kunnen ook Utrecht en Eindhoven gebruikmaken van UberTREES. Een kwestie van woensdag of donderdag de UberTREES-knop in de app aantikken en de groene vriend wordt voorgereden, inclusief een Praxis-kortingsbon en kerstkoekjes. Net als bij een gewone Uber-rit kan de klant de route van zijn boom op de kaart volgen in de app.

5. Black Bear Carbon sluit deal met AkzoNobel

Sprout challenger Black Bear Carbon heeft een deal gesloten met chemie- en verfgigant AkzoNobel. De multinational gaat het koolstofpoeder dat de Eindhovense startup wint uit afgedankte autobanden gebruiken als pigment voor zijn poedercoatings. De samenwerking met AkzoNobel betekent ‘een grote doorbraak’ voor Black Bear, aldus mede-oprichter Ronald Verberne in het Eindhovens Dagblad. Het Arnhemse concern stelt op zijn beurt dat de samenwerking een substantiële besparing van de CO2-uitstoot oplevert. Voor elke kilo normale carbon black wordt tweeënhalve  liter aardolie gebruikt, die bespaar je door de carbon black uit oude autobanden te winnen.

6. En dan dit: drones jagen overwerkers kantoor uit

Het is nog even afwachten of robots onze banen stelen, maar in Japan jagen drones alvast werknemers het kantoor uit. Het Japans bedrijf Taisei zet volgens de BBC vanaf volgend jaar de vliegende plaaggeesten in om te voorkomen dat mensen overwerken. De cameradrones gaan tegen sluitingstijd rondvliegen en verspreiden daarbij het Schotse deuntje Auld Lang Syne, wat voor ons al bloedirritant is, maar voor Japanners het algemene sein dat winkels hun deuren sluiten. Experts zijn sceptisch: Taisei wil laten zien dat het overwerken – een chronische ziekte in Japan – tegengaat, maar lijkt dat vooral voor de bühne te doen. 

7. Quote van de dag:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot zover de Sprout update van dinsdag 12 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Fan van Sprout? Word lid en ontvang direct:

✓ Meer kennis toegang tot alle artikelen én de verdiepende bookazines
✓ Meer exposure laat jouw bedrijf zien met persberichten en online advertentie
✓ Meer relaties middels het ondernemersnetwerk met events en online forum