Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Bol.com 2 keer zo groot als Coolblue; Mailbeveiliger Zivver krijgt $17 miljoen

Ondernemersnieuws: Zivver haalt sloot geld op om mail en filesharing te beveiligen, Bol.com bijna 2 keer zo groot als Coolblue en datingapp Breeze maakt eind aan eindeloos swipen en chatten.

Je leest nu: Bol.com 2 keer zo groot als Coolblue; Mailbeveiliger Zivver krijgt $17 miljoen

1. Zivver haalt 17 miljoen op voor beveiligd mailen en filesharen

Rick Goud heeft 17 miljoen dollar opgehaald voor Zivver, de softwareleverancier waarmee hij onder meer veilig mailen en filesharen mogelijk maakt. De ronde werd geleid door DN Capital en brengt het totaal aan investeringen op 30 miljoen dollar. Met het verse geld wil Goud internationaal gas geven in onder meer Engeland en het Zivverplatform doorontwikkelen. ‘De wereldwijde pandemie versterkt de behoefte aan een veilig communicatieplatform dat ondersteuning voor thuiswerkers biedt.’ Hij richt zich vooral op markten waar de veiligheidseisen strak zijn, zoals de juridische sector en de gezondheidszorg. In Nederland is is 40 procent van alle gemeenten en ziekenhuizen klant, net als het OM en de rechtbanken.

2. Märklin-moeder gaat buiten spelen met EXIT Toys

EXIT Toys, de Nederlandse maker van buitenspeelgoed die dankzij corona stevig doorgroeit, laat zich overnemen door het Duitse moederbedrijf van merken als Smoby, Märklin en Steffi. Wat EXIT-oprichters Marcel Dijk, Stijn Driever en Leopold van Os op hun bankrekening kunnen bijschrijven in ruil voor het meerderheidsbelang, wordt niet bekendgemaakt. Wel dat de Duits-Nederlandse combinatie goed is voor meer dan 730 miljoen euro en internationaal wil doorgroeien met buitenspeelgoed. Scaleup EXIT Toys, opgericht in 2011, groeide snel, levert aan 30 landen en heeft een kantoor in China.

3. Kids leren na overname nu ook in de VS coderen met Bomberbot

Cristian Bello heeft Bomberbot, in programmeerlessen voor schoolkinderen, overgedaan aan het Amerikaanse Coderise. Dat gaat het materiaal van Bomberbot nu ook in de VS aan jongere kinderen aanbieden. ‘Samenwerken met Coderise is een geweldige kans voor Bomberbot en Coderise om te werken aan onze gezamenlijke missie: digitale vaardigheden naar meisjes en jongens over de hele wereld brengen’, zegt Bello in een blog. Hij startte zijn Sprout Challenger onder de vleugels van Rockstart en had Social Impact Ventures als investeerder achter zich, plus een groep informals, onder wie Janneke Niessen. 

4. Bol.com bijna 2 keer zo groot als Coolblue

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland met een omzet van vorig jaar 2,17 miljard euro. Dat blijkt uit de Twinkle100, het jaarlijkse overzicht van grootste ecommercebedrijven. Nummer 2 is Coolblue, met 1,1 miljard, laatste podiumplek is voor Albert Heijn (680 miljoen). Bol.com telt wel de omzet van derden mee, die via zijn platform handel drijven. Net als Amazon, dat met 400 miljoen op plek zes staat: de lijst betreft 2019, toen de Amerikanen nog geen grote .nl-site live hadden. Opvallend is dat Picnic twee plaatsen zakt, naar 13: de omzet is met 190 miljoen ook 10 miljoen euro lager ingeschat dan vorig jaar: kwestie van een ‘verkeerde interpretatie van de onderzoeksvraag’ aldus Twinkle.

5. Kamer wil onderzoek en waakhond tegen algoritmes YT, FB en de rest

Regeringspartijen D66 en CDA willen een onderzoek naar de algoritmes die verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van desinformatie via platformen als YouTube en Facebook. D66’er Kees Verhoeven doet er meteen een aanvalsplan desinformatie bij. Een manifest dat uit vele kanonnen vuurt: algoritmes openbaar maken, een speciale waakhond, het opbreken van techbedrijven en strenge regels rond deepfakes en het verwijderen van schadelijke content.

6. En dan dit: Breeze datingapp maakt een einde aan eindeloos swipen

Datingapp Breeze heeft 140K opgehaald om Tinder snel te doen vergeten, te beginnen in Nederland. Zes voormalige TU-studenten hebben een algoritme ontwikkeld dat je niet de hele dag laat swipen of chatten, maar dagelijks 2 geschikte profielen serveert. Bij een ‘match’ vul je beiden een datumprikker in en laat de app weten waar te zijn op welk tijdstip. Doel van de Yes!Delft-startup is om binnen een jaar naar meer dan 50.000 actieve gebruikers te groeien. Op dit moment zijn er 5000 actieve gebruikers en hebben meer dan 1500 Breeze-dates plaatsgevonden.

Wat we ook tegenkwamen:

  • Fundright bestaat 1 jaar, en nog steeds wordt te weinig geïnvesteerd in startups met vrouwelijke ondernemers (NRC).
  • En ja hoor: Trump is weer gehackt. Dit keer is zijn campagnesite donaldjtrump.com de klos. (Techcrunch)
  • Ondernemers in tweedehandskleding zijn minder blij met de overname van United Wardrobe: Vinted blokkeert ze. (NOS)
  • Sympa: Stripe geeft klanten de mogelijkheid een gedeelte van hun betalingen af te staan aan de opvang van CO2. (The Verge)
  • De makers van South Park komen met een serie waarvoor ze gebruikmaken van deepfakes. Met fake Trump als presentator. (Technology Review

Tot zover de Sprout-update van donderdag 29 oktober. Tot morgen!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.