Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beurshuls aast op duurzaam doelwit – Victor Muller op zoek naar 1,4 miljoen

En verder: helft bedrijven kreeg vorig jaar coronasteun, Nederlandse tropenarts wil levens redden met AI-monitor en puppyplatform haalt groeivoer op.

Tijger
Foto: Abhishek Singh | Unsplash

1. Nieuwe beurshuls zamelt geld in voor duurzaam doelwit

De Amsterdamse beurs krijgt er vanochtend met ESG Core een SPAC (special purpose acquisition company) bij, oftewel een beurshuls die op jacht gaat naar een overnamekandidaat. Initiatiefnemer is Infestos, de investeringsmaatschappij van Bernard ten Doeschot, een ondernemer die rijk werd met waterzuiveraar Norit/X-Flow en een beursgang met laadpalenspecialist Alfen. ESG Core wil met de beursgang 200 tot 250 miljoen euro inzamelen voor de overname van een bedrijf in de duurzame hoek. Bij een succesvolle zoektocht (die niet langer dan twee jaar mag duren), neemt het overgenomen bedrijf de beursplek van ESG Core in. Het zou na CM.com het tweede bedrijf zijn dat in Nederland via een SPAC naar de beurs gaat.

2. Victor Muller heeft nog twee maanden om Spyker te redden

Victor Muller krijgt nog tot 21 april de tijd om 1,4 miljoen euro bij elkaar te sprokkelen om een definitief faillissement van zijn automerk Spyker te voorkomen. Dat is de kern van een akkoord dat de ondernemer heeft gesloten met zijn curator en schuldeisers, waar Spyker-watchers Robert van den Oever en Maarten van der Pas over berichten op Autoblog.nlHaalt Muller die deadline niet, dan worden de merkrechten van Spyker verkocht aan een van de partijen die zich daar al voor zouden hebben gemeld. Mocht de 1,4 miljoen wel op tijd worden overgemaakt, dan heeft Muller naar verwachting 75 tot 100 miljoen euro nodig om de productie van auto’s weer op te kunnen starten.

3. Helft bedrijven kreeg vorig jaar overheidssteun

Bijna de helft (48 procent) van alle Nederlandse bedrijven (met twee of meer medewerkers) heeft in 2020 gebruik gemaakt van een steunmaatregel van de overheid, becijfert het CBS. De meeste bedrijven (28 procent) deden een beroep op loonsteun (NOW-regeling), daarna volgden een tegemoetkoming voor vaste lasten (24 procent) en uitstel van belasting (22 procent). In totaal maakten 198.000 bedrijven gebruik van een van de 16 regelingen. In de horeca kreeg 85 procent van de bedrijven een tegemoetkoming voor de vaste lasten, bij 60 procent werden de loonkosten (deels) vergoed.

4. Google gooit deur dicht voor slotenmakers

Slotenmakers kunnen in Nederland niet meer adverteren op Google. Bij gerelateerde zoekresultaten verschenen te vaak malafide bedrijven, verklaart de Amerikaanse zoekgigant de ingreep. Die bedrijven prijken daar vaak bovenaan dankzij klikfraude, waarbij advertentietegoed van bona fide concurrenten wordt weggeklikt door clickfarms. De sjoemelaars maken vervolgens misbruik van hun toppositie door de hoofdprijs te vragen voor een nieuw slot. De Consumentenbond waarschuwde vier jaar geleden al voor deze praktijken. ‘Google had dit tien jaar geleden al moeten doen’, zegt Jitse Arrindell van branchevereniging Nederlandse Sleutel- en Slotenspecialisten Gilde (NSSG) tegen NU.nl. ‘In de tussentijd zijn heel veel mensen opgelicht en heeft Google goed aan de advertenties verdiend.’

5. Tropenarts krijgt miljoenen om levens te redden met AI-monitor

Goal 3, een healthtech-startup uit Den Bosch die werkt aan een betaalbaar monitoringssysteem voor ziekenhuizen in Afrika wil in 2027 een miljoen kinderlevens per jaar redden. Het bedrijf van tropenarts Niek Versteegde (36) heeft net een subsidie binnengetikt van 3,4 miljoen euro. Ook loopt er een crowdfundingcampagne waarmee tot nu tot 470.000 euro werd ingezameld.  Goal 3 wil zijn door big data en AI gedreven systeem ook aanbieden als Product as a Service voor 1 dollar per dag. Het is onacceptabel dat kinderen overlijden aan behandelbare ziekten als longontsteking, buikgriep of bloedvergiftiging omdat aandoeningen te laat worden vastgesteld, zegt Versteegde in deze video:

6. ‘Bedrijven moeten bijdragen aan brede welvaart’

Bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen bij het duurzamer en inclusiever maken van Nederland, stellen VNO-NCW en MKB-Nederland. De ondernemersorganisaties vinden het tijd voor een nieuwe koers omdat de welvaart in Nederland niet meer genoeg mensen bereikt. ‘Mensen maken zich zorgen over zekerheden als een baan, een woning en de toekomst van hun kinderen’, zegt VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen. ‘De kansenongelijkheid in Nederland is toegenomen en de verduurzaming van onze samenleving gaat niet snel genoeg. Het bedrijfsleven voelt zich medeverantwoordelijk om hier verandering in te brengen. Ook kunnen wij de overheid niet alleen belasten met maatschappelijke problematiek.’

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de MT/Sprout nieuwsbrief Startups & Scaleups,
met elke dag het laatste nieuws over startups, scaleups en fuckups.

Aanmelden nieuwsbrief

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. En dan dit: groeivoer voor puppyplatform

In Nederland platformland krijgt ieder product vroeg of laat zijn eigen online marktplaats, dus waarom niet voor pups, dachten Joris Kuijper en Suzanne van der Vliet een tijdje terug. Tijdens de coronalockdown bleken (jonge) honden niet aan te slepen en groeide de website van een paar honderd naar inmiddels tienduizenden bezoekers per maand. Om die groei aan te kunnen halen de ondernemers nu 350.000 euro groeikapitaal op om hun platform op te schalen, mensen aan te nemen en meer fokkers aan te trekken. De groei van de dienst bevestigt volgens Van der Vliet ‘dat mensen steeds vaker op zoek gaan naar een eerlijk en gezond gefokte pup en zij geen bijdrage meer willen leveren aan malafide hondenhandel.’

Wat we ook lazen:

  • Een aantal Groningse ondernemers gaat in Limburg op ‘Covid-Camp’ (Groninger Ondernemers Courant)
  • Een door corona getroffen uitgeverij in de reiswereld brouwt nu zijn eigen biertjes. (Telegraaf)
  • De explosie van het aantal SPAC’s (beursgenoteerde investeringsvehikels) doet denken aan de internethype in 2000. (New York Times)
  • Amsterdam is Londen voorbijgestreefd als het grootste Europese centrum voor aandelenhandel. (NU.nl)
  • De tsunami aan groeikapitaal klotst ook richting ‘Netflix’ voor wijn Vivino, dat 155 miljoen dollar toegestopt krijgt. (Sifted)
  • Whitney Wolfe, de 31-jarige oprichter van dating-app Bumble, werd donderdag de jongste vrouwelijke founder tot nu toe die een bedrijf in de VS naar de beurs bracht.