Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Belgische bierfamilie stapt in Tony’s Chocolonely’; SpaceX wil beursgang internetdochter Starlink

Ondernemersnieuws: Belgische bierfamilie neemt naar verluidt belang in Tony’s Chocolonely, SpaceX wil internetdochter Starlink IPO’en en Banco Santander komt challenger-banken uitdagen.

1. ‘Belgische bierfamilie neemt hap uit Tony’s Chocolonely’

Chocolodameker Tony’s Chocolonely krijgt financiële hulp van het Belgische investeringsfonds Verlinvest, een vehikel van AB Inbev-familie De Spoelberch, schrijven het Financieele Dagblad en de Belgische krant De Tijd op basis van ingewijden. De Belgische investeerder zou voor een onbekend bedrag een minderheidsbelang krijgen in het chocoladebedrijf. Tony’s-directeur Henk Jan Beltman bevestigt gesprekken met nieuwe geldschieters, maar “kan en mag” daar verder niets over zeggen. Beltman zei in 2018 dat Tony’s Chocolonely meer zou kunnen groeien als onderdeel van een multinational zoals Nestlé, Mars of Mondelez, maar van zo’n overname is het tot op heden niet gekomen.

2. SpaceX wil IPO internetdochter Starlink

Elon Musks SpaceX wil internetdochter Starlink als apart bedrijf naar de beurs brengen, zei SpaceX-bestuursvoorzitter Gwynne Shotwell donderdag tijdens een event waar Bloomberg over bericht. Starlink heeft al 240 (kleine) satellieten in een baan om de aarde gebracht. Deze zomer krijgen de eerste gebruikers internet uit de ruimte. Musk wil SpaceX, dat binnenkort voor het eerst astronauten naar ruimtestation ISS zal brengen, voorlopig niet naar de beurs brengen. Voor Starlink lijkt een IPO meer voor de hand te liggen, omdat er al snel een businesscase ligt. Starlink moet op termijn uitgroeien tot een netwerk van duizenden satellieten. Met elke nieuwe lancering gaat de bandbreedte verder omhoog.

3. Banco Santander komt challenger-banken uitdagen

Challenger-banken zoals Bunq en Revolut hebben er in Nederland deze week met de komst van Openbank een flinke (corporate) concurrent bijgekregen. De dochter van Banco Santander heeft al 1,2 miljoen klanten in Spanje, Portugal en Duitsland. Het hippe zusje van Santander lokt klanten met een gratis lopende rekening en bankpas, een digitaal huishoudboekje, geautomatiseerd beleggen (met een ‘robo-adviseur’) en een 6 maanden durende lokrente van 2 procent. De Spanjaarden pitchen de dienst als een onlinebank “die de dynamiek en wendbaarheid van een fintech combineert met de volledige support van de Santander Group”.

4. Kwartaalomzet Twitter voor het eerst meer dan 1 miljard  

Twitter heeft in het vierde kwartaal van 2019 voor het eerst meer dan 1 miljard dollar omzet gedraaid. De inkomsten stegen met 11 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl het aantal dagelijks actieve gebruikers met 21 procent klom naar 152 miljoen mensen. In totaal zette Twitter vorig jaar 3,5 miljard dollar om, een stijging van 14 procent vergeleken met 2018. De dienst blijft naar eigen zeggen zijn best doen om nepnieuws en ‘ongezonde content’ te voorkomen. Dat zorgde er in het afgelopen kwartaal in een daling met 27 procent van het aantal meldingen van berichten die in strijd zijn met de regels van het platform. 

5. Europa verruilt kolen voor zon en wind

Nederland mag dan het vieze broertje zijn, in heel Europa werd in 2019 voor het eerst meer elektriciteit opgewekt met windmolens en zonnepanelen dan met kolen. Dat schrijven twee denktanks in een rapport waar het Financieele Dagblad over bericht. De experts verwachten dat hernieuwbare energie, waaronder ook waterkracht en biomassa, dit jaar meer dan 35 procent van de energieproductie zal claimen, vergeleken met iets meer dan 29 procent vijf jaar geleden. Door het sluiten van kolencentrales zijn zes EU-landen ‘kolenvrij’, nog eens veertien landen willen dat uiterlijk in 2030 hebben bereikt.

6. En dan dit: Picnic bezorgt miljoen keer boodschappen in Amersfoort

Mooie mijlpaal voor Michiel Muller en co: bezorgsuper Picnic heeft voor het eerst in één stad (Amersfoort) een miljoen keer boodschappen bezorgd. Dat scheelde klanten in totaal ruim 500.000 uur aan supermarktbezoek, berekent Picnic uit de losse pols. Dankzij het bezorgen met elektrische autootjes, in plaats van met dieselvoertuigen, zou ruim 150.000 kilo aan CO2 zijn bespaard. De e-karretjes legden ruim 1,4 miljoen kilometer af. Het gezin waar de miljoenste bezorging plaatsvond mag een maand lang gratis shoppen, een relatief bescheiden aanslag op de schatkist met 250 miljoen euro groeigeld die Picnic drie maanden geleden binnensleepte.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Quote van de dag:

Tot zover de Sprout-update van vrijdag 7 februari. Tot maandag!
P.s. Vergeet ons niet te volgen op LinkedinInstagram of blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor startups, scaleups en investeerders via de Sprout-nieuwsbrief.