Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Appscooter zoekt 15 miljoen crowdfunding; Sprout kiest Startup van het Jaar

Ondernemersnieuws: Bolt Mobility zoekt 15 miljoen crowdfunding voor Appscooter, Sprout kiest de Startup van het Jaar en dankzij de 'pinjas' geef je daklozen een contactloze aalmoes.

Je leest nu: Appscooter zoekt 15 miljoen crowdfunding; Sprout kiest Startup van het Jaar

1. Bolt mobility zoekt 15 miljoen voor Appscooter


Bolt Mobility start de grootste crowdfundingcampagne op Leapfunder ever: Bart Jacobsz Rosier en Marijn Flipse willen maar liefst 15 miljoen euro ophalen voor hun elektrische Appscooter, de ‘Tesla onder de scooters’. Met het geld kunnen ze hun scooter uitontwikkelen en (in Nederland) in productie nemen. In ruil daarvoor bieden ze investeerders maximaal 20 procent van hun bedrijf, wat het geheel 75 miljoen waard zou maken. De fabriek kan in Q4 van 2017 gaan draaien en levert dan scooters die robuuster, lichter en slimmer zijn dan doorsnee batterijbrommer en ook een grotere actieradius hebben. Jacobsz Rosier en Flipse richten zich in beginsel op een productie van tussen de 30.000 en 100.000 scooters op jaarbasis.


2. Sprout kiest Startup van het Jaar


Sprout start vrijdag zijn jaarlijkse Startup van het Jaar verkiezing. De redactie heeft 10 startups opgelijnd die in 2016 de revue passeerden en vraagt zijn lezers en bezoekers om hu favoriete kandidaat eruit te pikken. Stemmen gaat via likes, de genomineerden zijn We4Sea (data maakt zeeschepen zuiniger), Plugify (live acts boeken), Zerocopter (detectie van cyberaanvallen), Physee (raam wekt energie op), Revue (maildienst), Triggi (IoT-dashboard), PickthisUp (Uber voor pakketjes), Recruitz (recruitingsoftware), Nowi (sensoren op wifi-stroom) en TRVL (reizen boeken 3.0).


3. Duurzaam vismerk Fish Tales crowdfundt zijn groei


Chef-kok en ondernemer Bart van Olphen en compagnon Harm Jan van Dijk zoeken nog een paar investeerders die hem via Oneplanetcrowd het groeikapitaal willen verschaffen om zijn duurzame vismerk Fish Tales door te laten groeien. Na een week corwdfunden staat de teller al op 217.500, dichtbij het eerste doel van 250K. Dat moet voldoende zijn om met meer marketing, verkooppunten en nieuwe producten – Van Olphen haalt zijn vis bij duurzame vissers en verwerkt ze tot verse en ingeblikte producten die je onder meer bij Albert Heijn vindt – de omzet met 50% te laten groeien, tot 4,5 miljoen in 2017. Van Olphen maakte school met zijn kookvideo’s op Instagram en schreef verschillende kookboeken. En inderdaad, hij ging in het verleden al eens over de kop met Fishes, het vismerk waarmee hij heeft geleerd waar het mis kan gaan.


4. 750K voor datafeeds van Channable


De Utrechtse startup Channable, dat marketingsoftware levert aan webshopexploitanten, heeft 750.000 euro opgehaald bij Peak Capital. Met het kapitaal van de venture capitalfirma kan Channable doorgroeien in Nederland, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In 2017 wil het zijn activiteiten uitbreiden naar andere Europese landen. Oprichters Stefan Hospes, Robert Kreuzer en Rob van Nuenen ontwikkelden een tool waarmee het makkelijker wordt producten te plaatsen op vergelijkingswebsites, marktplaatsen en affiliatenetwerken met behulp van een datafeed, plug-in of API. Inmiddels bedient Channable  ruim 900 betalende klanten, zoals Vodafone, Hema en Mediamarkt.


5. Greenchoice koopt KiesZon


Greenchoice neemt KiesZon, de grootste exploitant van zonnestroom van Nederland, over van de oprichters. Greenchoice was al geruime tijd medeaandeelhouder in het solarleasebedrijf, dat grote zakelijke zonprojecten op daken ontwikkelt. KiesZon was de eerste die in 2011 een geheel gefinancierd project ontwikkelde voor een gebouweigenaar: 27 Amsterdamse basisscholen kregen voldoende panelen op het dak om zichzelf en ouders in de omgeving van stroom te voorzien. KiesZon, waar circa 35 mensen werken, blijft onder de bestaande naam vanuit Rosmalen werken. Het huidige management blijft betrokken bij het bedrijf, met mede-oprichter Frank Heijckmann als directeur.


6. Bovag wil bijtelling per privé-kilometer


Autolobby Bovag wil dat de bijtelling voor leaseauto’s per kilometer wordt berekend. Nu is de bijtelling nog een vast percentage van de catalogusprijs (in 2017 22% voor alles wat niet elektrisch is). Volgens de Bovag is een berekening per kilometer eerlijker en is dat goed voor de bereikbaarheid en het milieu. Wie veel privé rijdt, betaalt dan meer bijtelling en wie weinig rijdt juist minder. Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt zal dat ertoe leiden dat veel leaserijders die nu uitsluitend zakelijk rijden omdat ze geen bijtelling willen betalen, hun auto zo nu en dan privé gaan gebruiken. “Ze hoeven daar dan niet gelijk een paar honderd euro per maand voor te betalen.” De Bovag wil de bijtelling per kilometer gaan testen met een aantal werkgevers.


7. En dan dit: cashless een eurootje geven aan een dakloze dankzij de ‘pinjas’


Amsterdam heeft de wereldprimeur: de ‘pinjas’, een jas met ingebouwde apparatuur voor contactloos betalen. Handig voor daklozen die om geld vragen en steeds vaker als smoes te horen krijgen dat potentiële gevers geen cash op zak hebben. De pinjas met ingenaaide terminal is een ideetje van Carsten van Berkel en Stefan Leendertse van reclamebureau N=5. Met steun van onder meer ABN Amro is de eerste pinjas voor daklozen ontwikkeld, ene Carla gaat de jas de komende tijd samen met een andere dakloze testen, meldt Het Parool. Als de proef een succes wordt, is het de bedoeling dat de daklozenopvang de rekening voor de dakloze beheert. De opvang kan dan zien of er genoeg geld is opgehaald om een maaltijd, bad of slaapplek te bemachtigen.


8. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van vrijdag 23 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk