Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Nederlandse oppasdienst noteert explosieve groei in Italië vanwege coronavirus

Doordat alle scholen in Italië vanwege het coronavirus sluiten, krijgt het Nederlandse oppasplatform Sitly er in topsnelheid Italiaanse gebruikers bij. Oprichter Jules van Bruggen aan Sprout: ‘Het heeft iets ongemakkelijks.’

Je leest nu: Nederlandse oppasdienst noteert explosieve groei in Italië vanwege coronavirus

Het in 2012 opgerichte Sitly (dertig medewerkers) groeide de afgelopen jaren gestaag door, met inmiddels 2,5 miljoen geregistreerde gebruikers in twaalf landen. Het aantal aanmeldingen van ouders en oppassers steeg afgelopen januari en februari zelfs naar 200.000 mensen per maand. Aandacht van investeerders kan de dienst gerust afwimpelen. “We groeien gezond met eigen cashflow”, zegt oprichter Van Bruggen (foto rechts). Exacte omzetcijfers wil hij uit concurrentieoogpunt niet delen. 

Het Amsterdamse bedrijf werd ook marktleider in Italië, het land dat in Europa het hardst getroffen wordt door het coronavirus. Om het virus in te dammen, besloot de Italiaanse overheid deze week alle scholen tot april te sluiten. Vrijwel direct merkte Sitly – dat in Italië al 700.000 gebruikers heeft – een explosieve toename van het aantal ouders dat op zoek ging naar oppassers, vertelt Van Bruggen. “Woensdag viel het nog mee, maar zowel donderdag als vandaag steeg het aantal aanmeldingen hard. Mensen schrikken wakker.”

Op donderdag, kort nadat de scholen werden gesloten, maakten 19.328 gezinnen en oppassers in Italië gebruik van Sitly, vergeleken met 12.487 op de donderdag daarvoor, een stijging van 55 procent. Sitly kreeg er in Italië donderdag 1.493 nieuwe aanmeldingen bij, vergeleken met 802 op donderdag een week eerder (+86%). In de overige landen waarin Sitly actief is, is nog geen duidelijke toename te zien. 

Aanmelden is gratis, de dienst gaat verdienen op het moment dat gebruikers een premium account afnemen. In Nederland betalen ouders 14,95 euro per maand en oppassers 8,95 euro per maand. Het totale aantal betaalde accounts bedraagt volgens Van Bruggen nu “enkele tienduizenden”. 

Retour

De explosieve groei in Italië ebt ongetwijfeld weer weg zodra het virus weer op zijn retour is. Van Bruggen: “Ik verwacht ook niet dat het standhoudt. Het is een gezond land, zowel cultureel als economisch. Het is niet dat we hier onze investeringen in de toekomst op gaan baseren.”

“Het zal over een paar weken weer voorbijgaan, hopelijk. Maar het zet je wel aan het denken. Wat als er in andere landen ook zulke rigoureuze maatregelen worden genomen?” 

Overigens stijgt het aantal oppassers dat zich aanmeldt op Sitly nog harder dan het aantal ouders, viel Van Bruggen op. “Kennelijk voelen ze aan dat er een kans is qua werk. In italië is de jeugdwerkloosheid hoog.” 

Ongepast

Je moet niet ineens marketingacties beginnen, dat zou ongepast zijn

Van Bruggen erkent dat er een zwart randje zit aan de groeicijfers. “Het heeft iets ongemakkelijks. Ik kan niet zeggen dat ik in een jubelstemming ben. En je moet niet ineens marketingacties beginnen, dat zou ongepast zijn. We blijven doen wat we altijd hebben gedaan, en reageren simpelweg op wat er gebeurt.”

“Als ik het positief zou draaien, dan zie ik dat we als bedrijf een maatschappelijk nut hebben. Dat hadden we al, maar nu zitten gezinnen echt in een crisissituatie. Als je daar daadwerkelijk iets kan betekenen, dan vind ik dat een mooi idee.”