Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse bedrijven steeds innovatiever

Ondernemersnieuws vandaag: waarom ondernemers die samenwerken succesvoller zijn, Iens fuseert met SeatMe en verplettert het Britse King.com spellenmaker Zynga?

Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief

1. Onze bedrijven worden steeds innovatiever

Nederlandse ondernemingen worden steeds innovatiever. Tenminste, in vergelijking met andere landen. Nederland is in de GE Global Innovation Barometer, een jaarlijks onderzoek naar de innovatiekracht van bedrijven, gestegen van de drieentwintigste plek naar plaats twaalf. De meest innovatieve landen? De Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland en China. De overheid speelt een belangrijke rol bij de innovatiekracht van een land. Zij kunnen het meest voor ondernemers betekenen en innovatie stimuleren als ze hun pijlen richten op onderwijs, bestrijding van de bureaucratie en bescherming van handelsgeheimen, zo blijkt uit het onderzoek. 

2. Beoordelingssite Iens fuseert met SeatMe

Beoordelingssite Iens is in december gefuseerd met restaurantboekingsite SeatMe. De site van oprichter Iens Boswijk draaide de afgelopen vier jaar geen winst. Dat vertelt de ondernemer in een interview met het programma Groeigeld van 7 Ditches TV. Iens.nl startte 15 jaar geleden en groeide uit tot een begrip, maar zag zich volgens de directeur geconfronteerd met afnemend bezoek en te weinig inkomsten. Met een nieuw verdienmodel mikt het nieuwe Iens in 2013 op een omzet van 2,7 miljoen euro. Geld moet komen uit reserveringen, advertenties, dinerdeals en abonnementen voor restaurants. 

3. Ondernemer die samenwerkt is succesvoller

Ondernemers die hun krachten bundelen zijn gemiddeld genomen succesvoller dan degenen die de sprong alleen wagen. Belangrijkste reden is dat zij samen over meer kennis, tijd en ervaring beschikken. Bovendien hebben ze een groter netwerk en meer startkapitaal. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia/EIM, waar NuZakelijk over bericht. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat momenteel bijna eenderde van de zogenoemde solostarters ondernemer is geworden als uitweg uit dreigende werkloosheid. Voor teamstarters is dit slechts bij 17 procent het geval. Een van de redenen voor het succes kan dan ook zijn dat de teamstarters over het algemeen met meer overtuiging een bedrijf beginnen en vaker fulltime met hun business bezig zijn. Ook zijn dit vaak mensen die eerder al een bedrijf hebben gehad. De teamstarters halen vaak meer groei, een hogere omzet en meer winst, maar de bedrijven waar een team aan het hoofd staat, hebben niet een grotere overlevenskans dan solostarters. Een van de verklaringen hiervoor is dat ondernemers die gezamenlijk starten mogelijk sneller beslissen om de stekker eruit te trekken als de lancering niet naar wens verloopt. 

4. Verpletter het Britse King.com spellenmaker Zynga?

De Britse spelletjesmaker King.com zit Zynga op de hielen als leading gameleverancier voor Facebookgebruikers. Het Amerikaanse zakenblad Fortune meldt dat King.com’s spel Candy Crush Saga het Farmville 2 van Zynga heeft verdrongen van de eerste plek als meest gespeeld spel op Facebook. Het verschil: 9,7 miljoen dagelijkse gebruikers tegenover de 8,8 miljoen per dag van Farmville. Farmville 2 ligt nog wel aan kop als het gaat om de hoeveelheid spelers die maandelijks actief is: 41,8 miljoen voor Farmville tegen 25,8 miljoen voor Candy Crush Saga. Ondanks dat dit verschil nog aanzienlijk is, is Fortune duidelijk onder de indruk van de opvallend snelle opkomst, King.com lanceerde het spel in april 2012. Afwachten of de Britse spellenmaker een blijvende ster aan het firmament is. 

5. Verhoog de salarissen  

Moet je in deze zware tijden nou wel of niet het salaris van je personeel verhogen? Wel, zegt vicepremier Lodewijk Asscher vandaag in een interview met het Financieele Dagblad. Als Nederlanders via een loonstijging meer geld te besteden krijgen, kan dat helpen om de zwakke economie weer op de been te helpen. En wie plukt daar mede de vruchten van? Juist, de ondernemer.

6. Starbucks profiteert slim met herbruikbare koffiebekers

De herbruikbare beker die koffieketen Starbucks vorige week introduceerde levert het bedrijf veel winst op. Niet alleen vanwege het groene imago, maar ook in harde knaken. Volgens zakenblad Forbes levert de beker het bedrijf minimaal 65 miljoen dollar op. Het ding kost 1 dollar en volgens onderzoek koopt bijna eenderde van de mensen een exemplaar. Als je dat vertaalt naar de 233 miljoen koffiedrinkers in de Verenigde Staten, betekent dat dus miljoenen in het laatje. Maar dat niet alleen. De beker is een slim staaltje branding. Iedereen die zo’n beker in huis of in zijn auto heeft staan, wordt continu geconfronteerd met het logo van het bedrijf. Bovendien zorgt de 10 procent korting die je op koffie krijgt in die kop, er volgens Forbes voor dat de consument eerder weer naar Starbucks zal gaan. En dan hebben we het nog niet over de kartonnen bekertjes die het bedrijf uitspaart en de dalende afvalberg, die ook een logistiek voordeeltje brengt.

7. En dan dit: te zwaar?

Ben je als ondernemer te zwaar? Dan heb je niet alleen een (mogelijk) gezondheidsprobleem. Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat een topman met een paar pondjes te veel, in de zakenwereld als minder competent wordt ervaren. Van dikke mensen wordt gedacht dat ze minder uithoudingsvermogen hebben en ongezond leven. En een topman die zijn eigen gezondheid al niet op peil krijgt… 
 

Tot zover de Sprout update van 18 januari 2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.