Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Multinationals ontvangen miljoenen aan coronasteun, maar keren doodleuk winst uit

Adecco, DAF Trucks en Atos ontvingen in Nederland afgelopen jaar tientallen miljoenen aan NOW-steun, terwijl hun moederbedrijven doodleuk winst uitkeerden, blijkt uit NOS-onderzoek. En dat terwijl puur Nederlandse bedrijven dit voordeel níet hebben.

Foto: Daftrucks

Afgelopen jaar hielden we bij welke bedrijven zich tijdens de coronacrisis als absolute hufter-bv’s gedroegen. Van het later uitbetalen van toeleveranciers tot het bespioneren van thuiswerkende medewerkers: grote bedrijven maakten het behoorlijk bont. We moesten onze lijst dan ook continu updaten met de laatste lichting hufterbedrijven.

Op een gegeven moment zijn we ermee gestopt. De zomer diende zich aan en corona verdween tijdelijk naar de achtergrond. Nu we ons langzamerhand richting het coda van de coronacrisis aan het begeven zijn, blijkt dat een nieuwe groep bedrijven tijdens deze wereldwijde pandemie grossiert in ronduit asociaal gedrag.

Steun, maar toch winst uitkeren

Het gaat om internationaal opererende concerns, die in Nederland NOW-steun (oftewel: loonsteun) ontvangen, maar onderdeel zijn van een buitenlands moederbedrijf dat winst uitkeert aan aandeelhouders. De NOS komt vandaag met een schokkende onthulling: van de 25 grootste NOW-ontvangers maken in ieder geval drie bedrijven zich moreel schuldig aan deze praktijken.

Moreel, want officieel mag dit gewoon. De NOS meldt dat het ministerie buitenlandse moederbedrijven aanvankelijk wilde verbieden winst uit te keren aan hun aandeelhouders als ze in Nederland loonsteun zouden ontvangen. De overheid lijkt echter voor het bedrijfsleven te zijn gezwicht, omdat de multinationals stelden dat een dergelijk verbod ten koste zou gaan van werkgelegenheid.

Dat hebben ze slim gespeeld, want Nederlandse bedrijven zonder buitenlands moederconcern hebben dit voordeel níet. Als zij vanaf juni NOW-steun hebben ontvangen, mogen ze over 2020 geen winst uitkeren aan aandeelhouders, geen eigen aandelen opkopen en geen bonussen uitbetalen. Ze kregen immers steun van de belastingbetaler, dus dan hou je je even een jaar in. Fair, maar dat multinationals zich niet aan de regels houden die voor onze eigen startups en scaleups wel gelden, is ronduit hufterig.

Adecco, DAF en Atos

Goed, om welke zich asociaal gedragende bedrijven gaat het precies? Allereerst om uitzendbureau Adecco, dat afgelopen jaar een voorschot van bijna 55 miljoen euro aan NOW-steun ontving in Nederland. Moederbedrijf Adecco Invest S.A. is echter voornemens om over 2020 voor zo’n 365 miljoen (!) euro aan winst uit te keren aan aandeelhouders. Ook zijn er aan de top dit jaar gewoon bonussen uitbetaald, meldt de NOS op basis van jaarcijfers van het bedrijf. Schandalige praktijken die dan wel legaal mogen zijn, maar getuigen van nul gevoel voor wat er speelt in de maatschappij.

De volgende onsympathieke corporate is DAF Trucks. Het bedrijf ontving in Nederland nagenoeg 49 miljoen euro aan NOW-steun, terwijl het Amerikaanse moederconcern Paccar Inc winst maakte en dat uitkeerde naar de aandeelhouders. De NOS berekende op basis van de winstuitkering per aandeel en het aantal uitstaande aandelen dat het om 576 miljoen euro moet gaan. De top kreeg zijn bonussen ook gewoon uitbetaald.

Hekkensluiter in deze hufterlijst is het it-bedrijf Atos. In Nederland kreeg het bedrijf 22 miljoen euro coronasteun, terwijl het Franse moederbedrijf Atos SE in 2020 winst maakte en daarover later dit jaar 97 miljoen euro winst wil uitkeren aan aandeelhouders. Dividend heeft het bedrijf dan weer niet uitgekeerd, laat het bedrijf aan NOS weten. Ook het salaris van het topmanagement zou voor drie maanden met 30 procent verlaagd zijn.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aandeelhouderskapitalisme

Van andere grootgraaiers in de NOW-top 25 is nog onbekend of dividend gaan uitkeren, bonussen gaan uitbetalen en eigen aandelen over 2020 gaan inkopen, meldt de NOS. KLM-moederbedrijf Air France-KLM (851 miljoen euro loonsteun), Tata Steel (bijna 77 miljoen euro NOW-steun) en I-Sec Nederland (ruim 19 miljoen euro steun) zeggen dit nog niet te weten, aldus de omroep.

Al met al een ronduit onbegrijpelijke manier van zakendoen. Iedereen kan uitrekenen dat je met de winsten van het moederbedrijf ook prima de salarissen in Nederland had kunnen uitbetalen. Nu betalen wij dat in Nederland, in de vorm van een hogere staatsschuld, terwijl we ons eigen bedrijfsleven wél streng toespreken. Multinationals mogen dan wel spreken over impact maken en het einde van het aandeelhouderskapitalisme, achter de schermen knuffelen ze nog altijd doodleuk met Milton Friedman.