Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Monteuropafstand: nooit meer voorrijkosten

Met Monteuropafstand maakt Jelle Hylarides een eind aan de voorrijkosten. Het doet namelijk exact wat de naam belooft: wie een wasmachinemonteur nodig heeft, vindt via de website een erkende specialist in de buurt. En die kijkt via een videoverbinding mee.

Wat doet Monteuropafstand?

Op de website vinden consumenten die problemen hebben met hun witgoed een erkende servicemonteur in hun directe omgeving. Ze kunnen natuurlijk ook googelen, maar zodra een willekeurige monteur komt voorrijden, gaat de meter al lopen. Met tientjes voorrijkosten en nog eens tientjes onderzoekkosten riskeren ze een flinke rekening, nog zonder de zekerheid dat hun apparaat nog te repareren valt. De experts die je vindt op Monteuropafstand kunnen via een videoverbinding meekijken om een diagnose te stellen, via de smartphone die inmiddels allemaal zijn voorzien van een camera en een app als Skype of Facetime. ‘Ik bedacht het onder de douche, zoals wel vaker gebeurt,’ zegt Jelle Hylarides. In dit geval was de douche een logische plek: het water werd warm, koud en weer warm. ‘Ik heb me rot gezocht op internet wat het kon zijn. Na veel vijven en zessen kwam ik erachter en met 2 onderdeeltjes van een tientje was het verholpen. Toen bedacht ik: het moet toch mogelijk zijn een monteur mee te laten kijken, zonder dat je meteen voorrijkosten kwijt bent? Want je kunt veel per telefoon afdoen, maar als een monteur vraagt welk type manchet er om je wasmachinetrommel zit, sta je met je mond vol tanden.’

Wie zit achter de dienst?

Jelle Hylarides (44), bedrijfseconoom en IT-projectmanager bij een grote bank. ‘Ik ben geen techneut, maar wel altijd werkzaam geweest op het vlak van new business, nieuwe toepassingen van technologie. Ik doe dit naast mijn werk, dus mijn meeste vrije tijd gaat hierin zitten.’ De doorslag om een onderneming te maken van zijn idee gaf een artikel in de Consumentengids over een probleem dat wijdverbreid bleek: moet je een kapotte wasmachine vervangen of laten repareren? Als een nieuwe een paar honderd euro kost, laat je niet zo snel iemand voorrijden. ‘Dat belemmert de consument bij het maken van een goede afweging. Ik ben vervolgens witgoedmonteurs gaan bellen en langsgegaan. Met een paar heb ik een pilot gedraaid, en daaruit bleek dat er echt een vraag in de markt is.’

Wie zitten te wachten op Monteuropafstand?

‘Mijn doelgroep is enerzijds de consument, anderzijds onderhouds- en reparatiebedrijven van witgoed, maar ook de A-merken die hun garantieverplichtingen moeten nakomen en dat zo efficiënt mogelijk willen doen. Naast het webplatform komen er apps, die ik white label aan die merkpartijen lever – dat kunnen ook winkelketens zijn. Voor een monteur ben ik ofwel een lead naar een klus, maar het contact met de consument kan net zo goed leiden tot de verkoop van nieuwe apparatuur.’

‘Ik ben wel voor lean, maar hier moet snel geld bij’

Laura Rooseboom – StartGreen

Wat is het verdienmodel van de site?

‘Op dit moment moet het nog massa krijgen, maar op termijn wil ik naar een abonnementsmodel waarbij de monteurs betalen om op de site te mogen staan. Wat de monteurs eraan verdienen, laat ik aan henzelf over: ze kunnen een tientje voor een diagnose vragen, of dat geld in de rekening versleutelen als het tot een reparatie komt. Maar afrekenen per minuut contact zou ook kunnen. Een model waarbij ze met mij op transactiebasis afrekenen, per lead, is ook denkbaar, maar daarvoor is het nog te vroeg.’

Hoe ver is Monteuropafstand?

‘Ik heb het volgens de Lean Startup-methode opgezet: ik ben zo snel mogelijk met een minimal viable product live gegaan, maar het bevindt zich nog in de ontwikkelfase. Ik maak af en toe een rondje langs de monteurs, en dan zijn ze vaak al een paar keer gebeld, met een klus of een verkoop tot gevolg. Ik heb verder al redelijk wat aandacht gehad, en ben ook genomineerd geweest voor de ASN Bank Wereldprijs en de TEDx Amsterdam Award. Afgelopen zomer ben ik langsgeweest bij Uneto VNI, de branchevereniging van installateurs en witgoedverkopers. Die waren meteen enthousiast en steunen mijn platform. Ze stellen hun netwerk voor me open en steken er verder vooral tijd in. Ze verzorgen bijvoorbeeld marketingmateriaal, waarmee monteurs een persbericht kunnen uitdoen over hun service op afstand. Daar hebben we al wat lokale media mee gehaald. Het is nu zaak ook op de radar van consumenten te komen. Dat er vraag is, is duidelijk, maar hoe vaak gaat je wasmachine kapot? Het is de uitdaging om op juist op dat moment tussen de oren te zitten.’

Nog geld nodig?

‘Ik draai het helemaal zelf en houd alles lean, met als voordeel dat ik nu nog niet eraan hoef te verdienen. Maar als ik er een succes van wil maken, zal ik serieus moeten gaan investeren in met name de marketingkant en de apps. Het zou het mooiste zijn als de eerste klanten daarvoor willen meedelen in de ontwikkelkosten als een soort founding partners.  Investeerders zoeken natuurlijk schaalbare business: ik zou niet weten waarom dit alleen in Nederland zou werken: in Duitsland wonen 55 miljoen mensen die ook allemaal de was doen. Je mag groot dromen, maar ik heb inmiddels wel geleerd dat ik niet de complete internationale strategie eerst moet uitdenken, maar het stap voor stap organisch laten groeien. Binnen een jaar moet dit concept helder zijn, dan is het tijd om mijn werk achter me te laten en een nieuwe toekomst te bouwen met deze startup als basis.’


Dit vindt Laura Rooseboom (StartGreen Venture Capital) van Monteuropafstand:

‘Ik vind het een heel goed idee en zit hier als consument ook echt op te wachten. Het is eigenlijk een soort tussenstap die in de richting gaat van Eckart Wintzens gedachtengoed: Ex’Tax: hij constateerde dat de belasting op arbeid hier in het Westen veel hoger ligt dan die op grondstoffen en dat dit eigenlijk andersom zou moeten als je werkelijk een circulaire economie wilt. Jelle Hylarides zet met zijn idee de benodigde arbeid zo efficiënt/goedkoop mogelijk in om zo de grondstoffen langer te kunnen gebruiken.’

Verdienmodel

‘Het verdienmodel van Monteuropafstand is nog wel iets om goed over na te denken. De hoeveelheid abonnementen die je monteurs kunt bieden is wellicht beperkt, omdat je de consument niet wilt overspoelen met 1000 opties op de website.
Uiteindelijk zal je moeten verdienen door de hoeveelheid transacties via je website of via advertenties. Om de kwaliteit van de diensten te bewaken zou je met een ratingmodel kunnen gaan werken, zodat je als consument precies ziet hoe anderen de dienstverlening van de verschillende monteurs hebben ervaren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geld aantrekken

‘Hoewel ik als investeerder Lean Start ups toejuich, denk ik dat het in dit geval belangrijk is om toch snelheid te maken en niet stap voor stap organisch te groeien. Het idee is namelijk niet patenteerbaar of anderszins te beschermen en moet het hebben van het ‘first mover’-voordeel. Monteuropafstand moet daarom snel dé website op dit gebied worden, zodat andere copy cats met bijvoorbeeld meer marketingbudget Jelle niet voorbij kunnen streven. Ik zou dus geld en mankracht aantrekken en snel de markt veroveren.’


Laura Rooseboom investeert met StartGreen Venture Capital in ondernemers die innovatieve duurzame technologie of producten op de markt willen brengen. In portfolio: Fibercore Europe, BioGast en Evening Breeze.